Декоративно-ужитковий посуд в асортименті продукції склоцеху львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики: до питання формотворення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154789

Ключові слова:

гутне скло, дизайн художнього скла, підприємства-скловиробники, декоративно-ужитковий посуд, художники-склярі, майстри-гутники

Анотація

Мета дослідження – виявити формотворчі, художньо-конструктивні та технологічні особливості малотиражної продукції українських підприємств-скловиробників кінця ХХ ст. на основі окремої категорії виробів – декоративно-ужиткового посуду. Методологія дослідження: використано методи діахронного та синхронного опису мистецьких явищ, метод формального аналізу та синтезу, структурно-функціональний і стилістично типологічний, а також метод інтерв’ю. Наукова новизна. Стаття становить частину наукового дослідження, яке вперше в українському мистецтвознавстві розглядає проблеми дизайну малотиражної гутної продукції вітчизняних скловиробників, зокрема в контексті роботи одного з найбільш розвинених підприємств країни – Львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики. Висновки. Склоцех ЛЕКСФ, який функціонував упродовж 1962–2005 рр. став осередком продовження та розвитку традицій класичної української гути і базою для роботи художників-склярів з цілого Радянського Союзу. Власне тут у 1989 р. розпочали роботу міжнародні симпозіуми гутного скла у Львові, які увійшли в історію світового студійного руху і мали істотний вплив на розвиток склярства в Україні. На основі аналізу декількох різновидів склопосуду, який тиражувався у період найбільшого розквіту склоцеху ЛЕКСФ упродовж 1970–1980-х рр., визначено основні типологічні групи, висвітлено їх формотворчі особливості, колористичні характеристики та технологічні аспекти формування та декорування. Розглянуто також діяльності дизайнерів тиражної продукції: майстрів-гутників і професійних художників склярів, які на рівних умовах були авторами промислових зразків. Важливим для дослідження є також питання співпраці на лінії майстер – художник у контексті обміну досвідом, інтерпретації авторських ідей, співавторства.

Біографія автора

Mykhailo Bokotei, Львівська національна академія мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Cherniak, F. (2006). Lvivske hutne sklo druhoi polovyny XX stolittia: Narys istorii [Lviv hut glass of the second half of the twentieth century: An essay on history]. Lviv: LNAM [in Ukrainian].

Korniienko, N. (1975). Ukrainske hutne sklo [Ukrainian hut glass]. Biblioteka ukrainskoho mystetstva [Library of Ukrainian Art]. Retrieved from http://uartlib.org/ukrayinske-gutne-sklo/ [in Ukrainian].

Martyniuk, S. (2004). Davnie sklo v Ukraini [Ancient glass in Ukraine]. In D.M. Oliinyk (Ed.), Sklo Ukrainy [Glass of Ukraine] (pp. 176-196). Kyiv: Svit Ukrainy [in Ukrainian].

Petriakova, F. (1975). Ukrainske hutne sklo [Ukrainian hut glass]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Stankevych, M. (2012). Protodyzain, kontseptsii i morfolohiia dyzainu [Protodizain, concepts and morphology of design]. In M.I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the twentieth century] (pp. 122-131). Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Bokotei, M. (2018). Декоративно-ужитковий посуд в асортименті продукції склоцеху львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики: до питання формотворення. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, (2), 130–146. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154789

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО