Значення досвіду макетної майстерні Меллера для сучасної дизайн-освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207544

Ключові слова:

Мистецьке об’єднання «Березіль», макетна майстерня, Вадим Меллер, український конструктивізм, дизайн друкованої продукції, журнал, театральна афіша

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати діяльність макетної майстерні Мистецького об’єднання «Березіль» під керівництвом В. Меллера, встановити її вплив на сучасний графічний дизайн. Методи дослідження. Історично-порівняльний та мистецтвознавчий методи аналізу. Наукова новизна. Вперше зроблено акцент на діяльності макетної майстерні у сфері оформлення друкованої продукції із наведенням відповідних візуальних доказів. У процесі аналізу виявлено риси, що споріднюють дизайнерську діяльність майстерні із сучасною рекламною парадигмою. Зроблено спробу визначити освітянські здобутки формації та їхню суголосність з іншими мистецькими школами того часу. Висновки. Маловивчена діяльність макетної майстерні у царині друкованої продукції належить до одного з найвищих досягнень українського графічного дизайну початку ХХ ст. і гідно кореспондується із подібними експериментами в інших країнах. Відстежується спільність програмних засад, ідентичність вжитих художніх прийомів і технічних засобів макетної майстерні та осередків художньої практики Баугаузу, De Stijl, ВХУТЕМАСу. Водночас, специфіку макетної майстерні Меллера визначає її спрямованість у бік театрального процесу.

Біографія автора

Andriy Budnyk, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Bondarenko, O. (2018, July 23). Milytsia Symashkevych – zhinka, yaka zbahatyla ukrainske kino i teatr [Militsa Symashkevych is a woman who enriched Ukrainian cinema and theater]. Ridna kraina. https://ridna.ua/2018/07/milytsya-symashkevych-zhinka-yaka-zbahatyla-ukrajinske-kino-i-teatr/ [in Ukrainian].

Chechyk, V. V. (2016). Stsenohrafiia Vadyma Mellera v konteksti teatralnykh eksperymentiv khudozhnykiv Bavhauzu 1920-kh rokiv [Vadim Meller’s scenography in the context of theatrical experiments of Bauhaus artists of the 1920s]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 2, 71-80 [in Ukrainian].

Chechyk, V. V. (2017). "Doba pervisnoho konstruktyvizmu" v mystetstvi Ukrainy (1921–1925): dosvid stsenohrafii ["The Age of Primitive Constructivism" in the Art of Ukraine (1921–1925): the experience of scenography]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 1, 117-125 [in Ukrainian].

Dmytrenko, A. (2014). Kostium u konteksti stsenohrafichnykh poshukiv Vadyma Mellera (z fondiv Derzhavnoho muzeiu teatralnoho, muzychnoho ta kinomystetstva Ukrainy) [Costume in the context of Vadim Meller’s scenographic research (from the funds of the State Museum of Theater, Music and Cinematography of Ukraine)]. The ethnology notebooks. Seriia mystetstvoznavcha, 6(120), 1501-1513 [in Ukrainian].

Horbachov, D. (1996). Ukrainskyi avanhard 1910–1930 rokiv [Ukrainian avant-garde of 1910–1930]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kovalchuk, O. (2003). Ivan Vrona yak reformator ukrainskoi mystetskoi osvity XX storichchia [Ivan Vrona as a reformer of Ukrainian art education of the 20th century]. Obrazotvorche mystetstvo, 4, 23-26 [in Ukrainian].

Kovalchuk, O. (2010). Ivan Vrona – krytyk, pedahoh, mystetstvoznavets [Ivan Vrona – critic, teacher, art critic]. In O. K. Fedoruk, & V. I. Petrashyk (Comps.), Ukrainska akademiia mystetstva [Ukrainian Academy of Arts] (pp. 85-97). NAFAA [in Ukrainian].

Maketna maisternia "Berezilia" [Berezil model workshop]. (1924). Barykady teatru, 2-3, 19 [in Ukrainian].

Markschiess-van Trix, J., & Nowak, B. (1986). Artisty i tcirkovoi plakat: istoricheskii obzor [Artists and the circus poster: a historical overview] (T. Rodionova, Trans.). Iskusstvo [in Russian].

Moisei Ashkinazi. 1898–1968. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/ashkinazi-mojsej/ [in Ukrainian].

Mudrak, M., & Rudenko, T. (Eds.). (2015). Instsenizatsiia ukrainskoho avanhardu 1910–1920 rokiv [Staging the Ukrainian Avant-Garde of the 1910s and 1920s]. Rodovid [in Ukrainian].

Nina Henke-Meller. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/genke-meller-nina/ [in Ukrainian].

Veselovska, H. I. (2010). Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Feniks [in Ukrainian].

Wiener Werkstätte. (2020, 1 April). https://en.wikipedia.org/wiki/Wiener_Werkstätte [in German].

Yermakova, N. P. (2017). Mystetska dolia i dolia mystetstva. Chastyna persha [Artistic destiny and the destiny of art. Part one]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, 11-12, 181-219 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Budnyk, A. (2020). Значення досвіду макетної майстерні Меллера для сучасної дизайн-освіти. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 3(1), 69–84. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207544

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ