Авангардний дизайн Вадима Меллера

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207548

Ключові слова:

авангардний дизайн, театральний костюм, конструкція костюму, сценографія, Вадим Меллер

Анотація

Метою статті є всебічний аналіз дизайнерської діяльності провідного українського авангардиста Вадима Меллера з особливою увагою до його сценографії та сценічного костюму. Методологія дослідження визначена застосуванням історичного та мистецтвознавчого, зокрема формально-стилістичного аналізу. Новизна дослідження. У дослідженні проведено всебічний аналіз дизайнерської діяльності В. Меллера, відстежується його ідейний взаємозв’язок з школою Баугауз. Вперше розглядаються проблеми і досвід реконструкції театрального костюму за ескізами В. Меллера, проведеної на базі Музею театрального, музичного та кіномистецтва України. В публікації вводиться термін конструкція костюму, що засвідчує конструктивістський підхід майстра до вирішення постановки вистави як єдиного цілого. Театральний костюм мислиться інтегрованим у сценічний простір і взаємодіє з ним за допомогою руху і чергування кольорів; глибока продуманість деталей дозволяє зміну сценічного малюнку, а відтак посилює змістове наповнення вистави. Висновок. Авангардний дизайн Меллера засвідчує, що висока якість його мистецтва є результатом особливого пошуку внутрішньо-зумовленої стильової відповідності духові свого часу. Такий погляд дає підстави сучасним дизайнерам переглянути підхід до взаємодії з авангардними напрямами: не просто запозичати форми і колір авангардистів, через що зазнають вихолощення їхні ідеї, а враховувати насамперед художні пошуки і технологія розв’язання естетичних проблем.

Біографія автора

Tetiana Rudenko, Музей театрального, музичного та кіномистецтва України

Головна зберігачка

Посилання

Cherkashyn, R., & Fomina, Yu. (2008). My bereziltsi: teatralni spohady-rozdumy [We are from Berezil: theatrical memories-reflections]. AKTA [in Ukrainian].

Gropius, W. (1971). Granitcy arkhitektury [Scope of Total Architecture] (L. S. Pinsker, V. R. Aronova, & V. G. Kalisha, Trans.). Iskusstvo [in Russian].

Haishenets, A., Pohribna, A., & Tkach, V. (Comps.). (2019). Kurbas: Novi svity. Kataloh vystavky [Kurbas: new worlds. Exhibition catalog] (N. Shevchenko, Trans.). Mystetskyi arsenal [in Ukrainian].

Meller, V. (1920). Letters to Bronislava Nijinska. (Bronislava Nijinska Collection, Box 74, Folder 51). Library of Congress, Music Division, Washington [in English].

Meller, V. (1927). Vrazhennia vid nimetskoho mystetstva [Impressions of German art]. Chervonyi shliakh, 9-10, 180-198 [in Ukrainian].

Meller, V. (1940). Osnovnye zadachi nauchnykh issledovanii v oblasti monumentalnogo ikusstva [The main tasks of scientific research in the field of monumental art]. (Fond 1077 Meller Vadym Heorhiiovych, ukrainskyi teatralnyi khudozhnyk, 1884-1962, Inventory 1, File 16). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, Kyiv [in Russian].

Mudrak, M., & Rudenko, T. (Eds.). (2015). Instsenizatsiia ukrainskoho avanhardu 1910–1920 rokiv [Staging the Ukrainian Avant-Garde of the 1910s and 1920s]. Rodovid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Rudenko, T. (2020). Авангардний дизайн Вадима Меллера. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 3(1), 116–128. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207548

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ