Просторова організація та меблювання шкільного класу: початковий період розвитку (ХІІІ–ХVII ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170353

Ключові слова:

навчальний простір, школа, класне приміщення, просторова організація класу, шкільне меблювання, учнівські меблі, історія школи

Анотація

Мета дослідження. Виявити та охарактеризувати особливості просторової організації та меблювання навчальних приміщень європейської масової школи на початкових етапах становлення та розвитку (орієнтовно ХІІІ–ХVII ст.). Методи дослідження. Історико-культурний та компаративний методи. Джерельною базою є історичні зображення шкільного облаштування названого періоду в образотворчому мистецтві та в інших візуальних джерелах. Додатково залучались текстові свідчення та результати сучасних історико-культурних досліджень. Наукова новизна. Вперше систематично описано особливості просторової організації та меблювання шкільних класів у початковому періоді розвитку масової шкільної освіти у Європі (орієнтовно ХІІІ–ХVII ст.), виділено ключові етапи зазначеного періоду. Висновки. Початковий період розвитку просторової організації та облаштування шкільного простору окреслено межами ХІІІ–ХVII ст. Ключовими ознаками цього періоду є а) просторова організація класу, що придатна лише для індивідуальної роботи учнів, б) використання неспеціалізованого меблювання (побутових крісел, лав та столів). У цьому періоді можна виділити три етапи. Перший (ХІІІ–ХVI ст.) характеризується обладнанням лише вчительського місця (крісло-кафедра та стіл або пюпітр). Другий етап (ХVI–ХVII ст.) вирізняється запровадженням столів для письмової роботи учнів, а також демонстраційного обладнання (крейдові дошки, таблиці, прилади тощо). Просторова організація класу має спонтанний характер. На третьому етапі (з середини ХVII ст.) відзначаються перші спроби систематичної організації, зонування простору класу, створення функціональних осередків різного призначення, закріплення робочих місць за учнями. Обладнання класів фронтально орієнтованими рядами спеціалізованих учнівських меблів (столів з однобічним
розміщенням робочих місць) у ХVIII ст. можна вважати ознакою переходу до наступного періоду.

Біографія автора

Danylo Kosenko, Київський національний університет технологій і дизайну

Доцент кафедри дизайну інтер’єру і меблів

Посилання

Artemenko, M.P., & Melokhina, O.O. (2014). Iliustratsiia interieriv navchalnykh prymishchen u robotakh myttsiv epokhy serednovichchia [An illustration of the interiors of educational premises in the works of the artists of the Middle Ages]. In Nauka dzisiaj. Oferty. Szczecin [Science today. Offers. Szczecin] (pp. 107-110). Warszawa, Poland: Diamond trading tour [in Ukrainian].

Bim-Bad, B.M. (2015). Istoriia gosudarstvennoi shkoly v Germanii [The history of the public school in Germany]. Istoriko-pedagogicheskii zhurnal, 1, 140-151 [in Russian].

Borishanskaia, M.M. (1989). Vedushchie tendentcii razvitiia shkoly v stranakh Zapadnoi Evropy v XII–XIV vv. (k postanovke problemy) [Leading school development trends in Western Europe in the XII–XIV centuries (to the formulation of the problem)]. In Zapadnoevropeiskaia srednevekovaia shkola i pedagogicheskaia mysl [Western European medieval school and pedagogical thought] (Issue 1, pp. 114-122). Moscow [in Russian].

Commenius, J.A. (1705). Orbis Sensualium Pictus. London, England: John Sprint. Furttenbach, J. (1649). Teutsches Schulgebäud [Teutsches school building]. Augspurg, Germany: Schultes [in German].

Herman, F., Van Gorp, A., Simon, F., & Depaepe, M. (2011). The school desk: from concept to object. History of Education, 40(1), 97-117. https://doi.org/10.1080/0046760X.2010.508599 [in English].

Komenskii, Ia.A. (1982). Izbrannye pedagogicheskie sochineniia [Selected pedagogical works] (Vol. 2). Moscow: Pedagogika [in Russian].

Kühn, C. (2011). Learning environments for the 21st century. In Designing for Education: Compendium of Exemplary Educational Facilities 2011 (p. 1923). Paris, France: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264112308-en [in English].

Lancaster, J. (1812). The British System of Education: Being a Complete Epitome of the Improvements and Inventions. Washington, DC: Joseph Milligan [in English].

Lange, H. (1998). Der Schulbau der frühen Neuzeit als Ausdruck von politisch-gesellschaftlicher Verfassung und Schulleben [The school construction of the early modern period as an expression of political-social constitution and school life]. Bibliothek für Bildungsgeschichtliche Forschung des DIPF. Retrieved from http://www.historische-bildungsforschung-online.de/hbo/hbo_set.html?Id=50#oben [in German].

McDonnell, M.F.J. (1909). A history of St. Paul’s School. London, UK: Chapman and Hall [in English].

Moreno Martinez, P.L. (2005). History of School Desk Development in Terms of Hygiene and Pedagogy in Spain (1838-1936). In M. Lawn, I. Grosvenor (Eds.) Materialities of schooling: design, technology, objects, routines (pp. 71-95). Oxford, UK: Symposium Books [in English].

Rupp, H.F. (1996). Philipp Melanchthon (1497–1560). PROSPECTS: the quarterly review of comparative education, 26(3), 611-621 https://doi.org/10.1007/BF02195060 [in English].

Shynkaruk, V.I. (Ed.). (1988). Pamiatky bratskykh shkil na Ukraini: kinets XVI – pochatok XVII st.: teksty i doslidzhennia [Monuments of fraternal schools in Ukraine: the end of the XVI – the beginning of the XVII century: texts and research]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Kosenko, D. (2019). Просторова організація та меблювання шкільного класу: початковий період розвитку (ХІІІ–ХVII ст.). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2(1), 16–27. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170353

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА