Етапи трансформацій українського книжкового дизайну «перехідної доби» (1980–1990 років)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154677

Ключові слова:

дизайн книги, трансформації, верстка, макет, ілюстрація, комп’ютерний інструментарій

Анотація

Мета. Метою даного дослідження є хронологічне визначення етапів трансформацій українського книжкового дизайну перехідної доби 1980-х – 1990-х рр. та формулювання їхньої характеристики. Методи дослідження. У роботі було використано порівняльно-історичний, хронологічний, іконографічний, класифікаційний, зіставно-типологічний методи, а також метод мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. У ході розробки теми статті було встановлено, що український книжковий дизайн двох суміжних десятиліть (1980-х і 1990-х років) якісно вирізнявся. Книга 1980-х років у цілому позначена глибокою художністю, образною символічністю, тяжінням до творчої свободи, рукотворністю, традиційністю графічних технік і засобів виразності. Натомість, вітчизняні книжкові видання 1990-х років, під впливом різних факторів втративши колишні орієнтири мистецтва книги, відзначалися відмінними оновленими художньо-образними характеристиками. Зокрема, проаналізовані артефакти свідчать про композиційно-архітектурну спрощеність, творчу «вседозволеність», художнє «здешевлення». Крім того, варто відокремити період розвитку українського книжкового дизайну другої половини 1990-х років, оскільки саме в цей час почалося його активне оновлення і відродження за рахунок опанування комп’ютерного інструментарію. Висновки. В Україні двох останніх десятиліть ХХ століття мала місце динамічна трансформативність образної системи книги, підтверджена гнучкістю творчих концепцій видавництв і творчих принципів безпосередньо майстрів книги, відповідно до часових умов. З’ясовано, що трансформаційний процес в українському книжковому дизайні зазначеного періоду доцільно розділити на три основні етапи: підготовчий, який обмежений 1980-ми роками і полягає у комплексному налаштуванні образної системи української книги до майбутніх змін внаслідок потерпання художників від ідеологізованого тиску влади і тяжіння до національного самоствердження; адаптивний, що тривав умовно з 1990 року до 1995 року і сформувався, переважно, у результаті складного поступового опанування прогресивного дизайнерського інструментарію на тлі нового самоусвідомлення митців; стабілізаційний, який реалізувався вже з 1996 року, остаточно позначивши і закріпивши численні видозміни у художній образності книжкових видань (позитивні, негативні і нейтральні).

Біографія автора

Viktoriia Oliinyk, Київський університет культури

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Avramenko, O. (2006). Zminy paradyhmy funktsionuvannia obrazotvorchoho mystetstva v Ukraini 1950-kh – pochatku 1990-kh rokiv [Changes in the paradigm of the functioning of fine arts in Ukraine from the 1950s – early 1990s]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy ХХ stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 193-239). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Belichko, N. (2007). Narodni tradytsii v tvorchosti Vasylia Perevalskoho [Folk traditions in the work of Vasyl Perevalsky]. In Khudozhnia kultura. Aktualni problemy [Art culture. Actual problems] (Issue 4, pp. 33-51). Kyiv [in Ukrainian].

Belichko, Yu.V. (1968). Heorhii Viacheslavovych Yakutovych (Narys tvorchosti ukrainskoho hrafika) [Georgiy Yakutovych (Essay on creativity of the Ukrainian graphic arts)]. Kyiv [in Ukrainian].

Belyba, V., Hloba, N., & Dovbush, A. (2015). Volodymyr Yurchyshyn. Mystetstvo knyhy [Volodymyr Yurchyshyn. The art of the book]. Kyiv: Maister knyh [in Ukrainian].

Bolshakov, M.V. (1990). Dekor i ornament v knige [Decor and ornament in the book]. Moscow [in Russian].

Burov, K.M. (1987). Zapiski hudozhestvennogo redaktora [Notes art editor]. Moscow [in Russian].

Chernysh, N. (2002). Knyhoznavcha kontseptsiia kultury knyhy: do istorychnykh dzherel formuvannia [Book study concept of the book’s culture: to the historical sources of formation]. In E.I. Ohar (Ed.), Vydavnycha haluz i kadry: dosiahnennia, problemy, perspektyvy [Publishing industry and personnel: achievements, problems, perspectives: scientific and practical collection] (pp. 126-135). Lviv: Az-Art [in Ukrainian].

Dubnevych, M. (2016). Kvalimetrychnyi analiz polihrafichnoho oformlennia knyzhkovykh vydan dlia ditei [Qualitative analysis of the printing of books for children]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, 2 (72), 154-161 [in Ukrainian].

Fit, L. (2013). Rozvytok vydavnychoi spravy m. Cherkasy v umovakh rozpadu SRSR [Development of the publishing business of Cherkasy in the conditions of the collapse of the USSR]. In Naukovyi visnyk. Seriia: Filolohichni nauky [Scientific Herald. Series: Philological Sciences] (Issue 4 (11), pp. 287-291). Mykolaiv [in Ukrainian].

Gerchuk, Yu.Ya. (1989). Hudozhestvennyiy mir knigi [The art world of the book]. Moscow [in Russian].

Gerchuk, Yu.Ya. (2000). Istoriya grafiki i iskusstva knigi [History of graphics and art books]. Moscow [in Russian].

Havenko, S. (2002). Metodolohichni problemy dyzainu knyhy yak tekhniko-estetychnoi systemy. Knyhoznavcha kontseptsiia kultury knyhy: do istorychnykh dzherel formuvannia [Methodological problems of book design as a techno-aesthetic system. Book study concept of the book’s culture: to the historical sources of formation]. In Vydavnycha haluz i kadry: dosiahnennia, problemy, perspektyvy: naukovo-praktychnyi zbirnyk [Publishing industry and personnel: achievements, problems, perspectives: scientific and practical collection] (pp. 135-137). Lviv [in Ukrainian].

Kalinovskiy, G. (1985). Kak sozdaetsya knizhnaya illyustratsiya [How to create a book illustration]. Panorama iskusstv, 8, 15-21 [in Russian].

Kasianenko, K.M. (2016). Ukrainska ihrova dytiacha knyzhka: vytoky, stan, tendentsii [Ukrainian Playing Children’s Book: Origins, Condition, Trends]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Lahutenko, O.A. (2007). Graphein hrafiky: narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [Graphe in Schedules: Essays on the History of Ukrainian Graphics of the XX Century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].

Lahutenko, O.A. (2011). Ukrainska hrafika XX stolittia [Ukrainian graphics of the twentieth century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].

Lamonova, O. (2013). Shevchenkivski vydannia Volodymyra Yurchyshyna [Shevchenko editions by Volodymyr Yurchyshyn]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 13, 54-61 [in Ukrainian].

Lazurskiy, V. (1985). Put k knige [Way to book]. Moscow: Kniga [in Russian].

Melnyk, O. (2015). Kompiuterna hrafika u suchasnii knyzhkovii iliustratsii: problemy tekhniky ta styliu [Computer graphics in modern book illustration: technology and style problems]. Naukovi zapysky. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 1 (33), 157-161 [in Ukrainian].

Petrova, O. (1989). Folklornyie traditsii v sovremennoy ukrainskoy illyustratsii [Folklore traditions in modern Ukrainian illustration]. Iskusstvo, 5, 1-7 [in Russian].

Savytska, L. (2008). Mystetstvo Kharkova na zlami XX stolittia [Art of Kharkiv at the turn of the twentieth century]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 57-60 [in Ukrainian].

Shalinskyi, I. (2009). Khudozhnia ta kompiuterna yednist formotvorchykh zasad polihrafichnoho dyzainu [Artistic and computer unity of the formative principles of printing design]. In Mystetstvoznavstvo Ukrainy [The Art of Ukraine] (Issue 10, pp. 210-214). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Skliarenko, H. (2006). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny 1980–2000-kh rokiv: podii, yavyshcha, spriamuvannia [Ukrainian art of the second half of the 1980s and 2000s: events, phenomena, trends]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 353-391). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Solovei, O. (2008). «Zolote runo» Mykoly Storozhenka [«Golden Fleece» by Nikolai Storozhenka]. In Mystetstvoznavstvo Ukrainy [The Art of Ukraine] (Issue 9, pp. 38-44). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Vernyhora, O.M. (2014). Knyzhkovi vydannia dlia naimenshykh chytachiv: problemy i perspektyvy [Book publications for the smallest readers: problems and perspectives]. Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua/ index.php?act=article&article=2288 [in Ukrainian].

Vysheslavskyi, H. (2006). Suchasne vizualne mystetstvo Ukrainy periodu postmodernizmu [Contemporary visual art of Ukraine during the period of postmodernism]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 424-481). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Vysheslavskyi, H. (2014). «Nova khvylia» u vizualnomu mystetstvi Ukrainy kintsia 1980-kh – pochatku 1990-kh (sotsiokulturnyi aspekt) [«New Wave» in the visual art of Ukraine in the late 1980s and early 1990s (socio-cultural aspect)]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Institute for Modern Art Problems, Kyiv [in Ukrainian].

Yaremchuk, O. (2006). Khudozhni zasady syntezu proektnykh i vyrobnychykh protsesiv dyzainu aktsydentsii [Artistic principles of synthesis of design and production processes of design of accidents]. In Ukrainska akademiia mystetstv [The Ukrainian Academy of Arts] (Issue 13, pp. 237-246). Kyiv: National Academy of Fine Arts and Architecture [in Ukrainian].

Yatsiv, R. (1992). Lvivska hrafika 1945–1990 rokiv: tradytsii i novatorstvo [Lviv Graphics of 1945-1990: Traditions and Innovations]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Yefimova, M. (2015). Dyzain dytiachoi knyhy Ukrainy: proektno-khudozhni pryntsypy i zasoby [Design of the children’s book of Ukraine: design and artistic principles and means]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, Kharkiv [in Ukrainian].

Zahaietska, O. (2008). Knyzhkove mystetstvo Volodymyra Yurchyshyna [Book art by Volodymyr Yurchyshyn]. Obrazotvorche mystetstvo, 4, 76-79 [in Ukrainian].

Zhalko, T. (2009). Kultura ukrainskoi knyhy: suchasna knyhovydavnycha kontseptsiia [The culture of the Ukrainian book: modern book publishing concept]. In Humanitarna osvita v tekhnichnykh vyshchykh navchalnykh zakladakh [Humanitarian education in technical higher educational institutions] (Issue 17, pp. 242-252). Kyiv: Informatsiino-analitychne ahenstvo [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Oliinyk, V. (2018). Етапи трансформацій українського книжкового дизайну «перехідної доби» (1980–1990 років). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, (2), 51–68. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154677

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ