Етапи трансформацій українського книжкового дизайну «перехідної доби» (1980–1990 років)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154677Ключові слова:
дизайн книги, трансформації, верстка, макет, ілюстрація, комп’ютерний інструментарійАнотація
Мета. Метою даного дослідження є хронологічне визначення етапів трансформацій українського книжкового дизайну перехідної доби 1980-х – 1990-х рр. та формулювання їхньої характеристики. Методи дослідження. У роботі було використано порівняльно-історичний, хронологічний, іконографічний, класифікаційний, зіставно-типологічний методи, а також метод мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. У ході розробки теми статті було встановлено, що український книжковий дизайн двох суміжних десятиліть (1980-х і 1990-х років) якісно вирізнявся. Книга 1980-х років у цілому позначена глибокою художністю, образною символічністю, тяжінням до творчої свободи, рукотворністю, традиційністю графічних технік і засобів виразності. Натомість, вітчизняні книжкові видання 1990-х років, під впливом різних факторів втративши колишні орієнтири мистецтва книги, відзначалися відмінними оновленими художньо-образними характеристиками. Зокрема, проаналізовані артефакти свідчать про композиційно-архітектурну спрощеність, творчу «вседозволеність», художнє «здешевлення». Крім того, варто відокремити період розвитку українського книжкового дизайну другої половини 1990-х років, оскільки саме в цей час почалося його активне оновлення і відродження за рахунок опанування комп’ютерного інструментарію. Висновки. В Україні двох останніх десятиліть ХХ століття мала місце динамічна трансформативність образної системи книги, підтверджена гнучкістю творчих концепцій видавництв і творчих принципів безпосередньо майстрів книги, відповідно до часових умов. З’ясовано, що трансформаційний процес в українському книжковому дизайні зазначеного періоду доцільно розділити на три основні етапи: підготовчий, який обмежений 1980-ми роками і полягає у комплексному налаштуванні образної системи української книги до майбутніх змін внаслідок потерпання художників від ідеологізованого тиску влади і тяжіння до національного самоствердження; адаптивний, що тривав умовно з 1990 року до 1995 року і сформувався, переважно, у результаті складного поступового опанування прогресивного дизайнерського інструментарію на тлі нового самоусвідомлення митців; стабілізаційний, який реалізувався вже з 1996 року, остаточно позначивши і закріпивши численні видозміни у художній образності книжкових видань (позитивні, негативні і нейтральні).Посилання
Avramenko, O. (2006). Zminy paradyhmy funktsionuvannia obrazotvorchoho mystetstva v Ukraini 1950-kh – pochatku 1990-kh rokiv [Changes in the paradigm of the functioning of fine arts in Ukraine from the 1950s – early 1990s]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy ХХ stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 193-239). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Belichko, N. (2007). Narodni tradytsii v tvorchosti Vasylia Perevalskoho [Folk traditions in the work of Vasyl Perevalsky]. In Khudozhnia kultura. Aktualni problemy [Art culture. Actual problems] (Issue 4, pp. 33-51). Kyiv [in Ukrainian].
Belichko, Yu.V. (1968). Heorhii Viacheslavovych Yakutovych (Narys tvorchosti ukrainskoho hrafika) [Georgiy Yakutovych (Essay on creativity of the Ukrainian graphic arts)]. Kyiv [in Ukrainian].
Belyba, V., Hloba, N., & Dovbush, A. (2015). Volodymyr Yurchyshyn. Mystetstvo knyhy [Volodymyr Yurchyshyn. The art of the book]. Kyiv: Maister knyh [in Ukrainian].
Bolshakov, M.V. (1990). Dekor i ornament v knige [Decor and ornament in the book]. Moscow [in Russian].
Burov, K.M. (1987). Zapiski hudozhestvennogo redaktora [Notes art editor]. Moscow [in Russian].
Chernysh, N. (2002). Knyhoznavcha kontseptsiia kultury knyhy: do istorychnykh dzherel formuvannia [Book study concept of the book’s culture: to the historical sources of formation]. In E.I. Ohar (Ed.), Vydavnycha haluz i kadry: dosiahnennia, problemy, perspektyvy [Publishing industry and personnel: achievements, problems, perspectives: scientific and practical collection] (pp. 126-135). Lviv: Az-Art [in Ukrainian].
Dubnevych, M. (2016). Kvalimetrychnyi analiz polihrafichnoho oformlennia knyzhkovykh vydan dlia ditei [Qualitative analysis of the printing of books for children]. Polihrafiia i vydavnycha sprava, 2 (72), 154-161 [in Ukrainian].
Fit, L. (2013). Rozvytok vydavnychoi spravy m. Cherkasy v umovakh rozpadu SRSR [Development of the publishing business of Cherkasy in the conditions of the collapse of the USSR]. In Naukovyi visnyk. Seriia: Filolohichni nauky [Scientific Herald. Series: Philological Sciences] (Issue 4 (11), pp. 287-291). Mykolaiv [in Ukrainian].
Gerchuk, Yu.Ya. (1989). Hudozhestvennyiy mir knigi [The art world of the book]. Moscow [in Russian].
Gerchuk, Yu.Ya. (2000). Istoriya grafiki i iskusstva knigi [History of graphics and art books]. Moscow [in Russian].
Havenko, S. (2002). Metodolohichni problemy dyzainu knyhy yak tekhniko-estetychnoi systemy. Knyhoznavcha kontseptsiia kultury knyhy: do istorychnykh dzherel formuvannia [Methodological problems of book design as a techno-aesthetic system. Book study concept of the book’s culture: to the historical sources of formation]. In Vydavnycha haluz i kadry: dosiahnennia, problemy, perspektyvy: naukovo-praktychnyi zbirnyk [Publishing industry and personnel: achievements, problems, perspectives: scientific and practical collection] (pp. 135-137). Lviv [in Ukrainian].
Kalinovskiy, G. (1985). Kak sozdaetsya knizhnaya illyustratsiya [How to create a book illustration]. Panorama iskusstv, 8, 15-21 [in Russian].
Kasianenko, K.M. (2016). Ukrainska ihrova dytiacha knyzhka: vytoky, stan, tendentsii [Ukrainian Playing Children’s Book: Origins, Condition, Trends]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Lahutenko, O.A. (2007). Graphein hrafiky: narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [Graphe in Schedules: Essays on the History of Ukrainian Graphics of the XX Century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].
Lahutenko, O.A. (2011). Ukrainska hrafika XX stolittia [Ukrainian graphics of the twentieth century]. Kyiv: Hrani-T [in Ukrainian].
Lamonova, O. (2013). Shevchenkivski vydannia Volodymyra Yurchyshyna [Shevchenko editions by Volodymyr Yurchyshyn]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 13, 54-61 [in Ukrainian].
Lazurskiy, V. (1985). Put k knige [Way to book]. Moscow: Kniga [in Russian].
Melnyk, O. (2015). Kompiuterna hrafika u suchasnii knyzhkovii iliustratsii: problemy tekhniky ta styliu [Computer graphics in modern book illustration: technology and style problems]. Naukovi zapysky. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 1 (33), 157-161 [in Ukrainian].
Petrova, O. (1989). Folklornyie traditsii v sovremennoy ukrainskoy illyustratsii [Folklore traditions in modern Ukrainian illustration]. Iskusstvo, 5, 1-7 [in Russian].
Savytska, L. (2008). Mystetstvo Kharkova na zlami XX stolittia [Art of Kharkiv at the turn of the twentieth century]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 57-60 [in Ukrainian].
Shalinskyi, I. (2009). Khudozhnia ta kompiuterna yednist formotvorchykh zasad polihrafichnoho dyzainu [Artistic and computer unity of the formative principles of printing design]. In Mystetstvoznavstvo Ukrainy [The Art of Ukraine] (Issue 10, pp. 210-214). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Skliarenko, H. (2006). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny 1980–2000-kh rokiv: podii, yavyshcha, spriamuvannia [Ukrainian art of the second half of the 1980s and 2000s: events, phenomena, trends]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 353-391). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Solovei, O. (2008). «Zolote runo» Mykoly Storozhenka [«Golden Fleece» by Nikolai Storozhenka]. In Mystetstvoznavstvo Ukrainy [The Art of Ukraine] (Issue 9, pp. 38-44). Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Vernyhora, O.M. (2014). Knyzhkovi vydannia dlia naimenshykh chytachiv: problemy i perspektyvy [Book publications for the smallest readers: problems and perspectives]. Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua/ index.php?act=article&article=2288 [in Ukrainian].
Vysheslavskyi, H. (2006). Suchasne vizualne mystetstvo Ukrainy periodu postmodernizmu [Contemporary visual art of Ukraine during the period of postmodernism]. In Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th Century] (Pt. 2, pp. 424-481). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Vysheslavskyi, H. (2014). «Nova khvylia» u vizualnomu mystetstvi Ukrainy kintsia 1980-kh – pochatku 1990-kh (sotsiokulturnyi aspekt) [«New Wave» in the visual art of Ukraine in the late 1980s and early 1990s (socio-cultural aspect)]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Institute for Modern Art Problems, Kyiv [in Ukrainian].
Yaremchuk, O. (2006). Khudozhni zasady syntezu proektnykh i vyrobnychykh protsesiv dyzainu aktsydentsii [Artistic principles of synthesis of design and production processes of design of accidents]. In Ukrainska akademiia mystetstv [The Ukrainian Academy of Arts] (Issue 13, pp. 237-246). Kyiv: National Academy of Fine Arts and Architecture [in Ukrainian].
Yatsiv, R. (1992). Lvivska hrafika 1945–1990 rokiv: tradytsii i novatorstvo [Lviv Graphics of 1945-1990: Traditions and Innovations]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Yefimova, M. (2015). Dyzain dytiachoi knyhy Ukrainy: proektno-khudozhni pryntsypy i zasoby [Design of the children’s book of Ukraine: design and artistic principles and means]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts, Kharkiv [in Ukrainian].
Zahaietska, O. (2008). Knyzhkove mystetstvo Volodymyra Yurchyshyna [Book art by Volodymyr Yurchyshyn]. Obrazotvorche mystetstvo, 4, 76-79 [in Ukrainian].
Zhalko, T. (2009). Kultura ukrainskoi knyhy: suchasna knyhovydavnycha kontseptsiia [The culture of the Ukrainian book: modern book publishing concept]. In Humanitarna osvita v tekhnichnykh vyshchykh navchalnykh zakladakh [Humanitarian education in technical higher educational institutions] (Issue 17, pp. 242-252). Kyiv: Informatsiino-analitychne ahenstvo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Вікторія Олійник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.