Формотворення одягу з урахуванням психології сприйняття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154786Ключові слова:
формотворення одягу, дизайн одягу, психологія сприйняття одягуАнотація
Мета роботи полягає у дослідженні зв’язку між особливостями сприйняття людини та її потребами у питанні самовираження через одяг, усвідомлення себе як індивідуальності та складової соціуму водночас. А також – у спробі розробки сумісної класифікації основних типів сприйняття та спостереження з тринадцятьма основними психотипами людини з акцентом на формотворчих характеристиках одягу. Методи дослідження. Основним методом роботи є метод теоретичного конструювання, або ідеалізація. Метод ідеалізації доповнюється методом порівняльного аналізу, що дозволяє об’єднати систему класифікації психотипів та основних типів сприйняття та спостереження. Наукова новизна. Вперше запропоновано сумістити класифікацію основних типів сприйняття та спостереження з тринадцятьма основними психотипами людини в розрізі розгляду основних формотворчих характеристик одягу. Висновки. Виявлено, що люди різного типу сприйняття сприймають одяг та відносяться до нього по-різному. Особистості синтетичного типу більше уваги приділяють загальній формі одягу, його змістовному навантаженню. Їм неважливі лінії членувань, фактура та декоративне оздоблення. Якість виконання також не є визначальним фактором. До цього типу сприйняття можна віднести такі психотипи: параноїк, шизоїд, сензитив, гіпотим. Особистості аналітичного типу, навпаки, цінують якість, технологічну обробку, декоративне оздоблення. Форма одягу не є пріоритетною. До аналітичного типу належать: епілептоїд, психостеноїд, конформний, астенік. Особистості аналітико-синтетичного типу є найбільш вимогливими, такі люди цінують єдність стилю, співвідносять форму та лінії членувань, колір та декоративне оздоблення. До них відноситься істероїд, лабільний. Особистості емоційного типу найбільше цінують колір, виразність форми, помітність декоративних деталей та елементів. Якість взагалі не береться до уваги. До емоційного типу належать гіпертим, нестійкий та циклоїд. Створення адекватного візуального образу відіграє важливу роль у житті людини. Завдання дизайнера — не тільки відчути, а й дослідити того, на кого проектується одяг, врахувати усі його особливості і при цьому не створити проекцію власного «Я». Ознайомлення з основами психології, використання психологічних тестів при доборі одягу допоможуть дизайнеру рухатися у правильному напрямку.
Посилання
Crane, D. (2000). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender and Identity in Clothing. Chicago: University of Chicago Press [in English].
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226924830.001.0001
Davis, F. (1992). Fashion, culture, and identity. Chicago: University of Chicago Press [in English].
https://doi.org/10.7208/chicago/9780226167954.001.0001
Kiloshenko, M. (2014). Psihologiya modyi [Fashion psychology]. St. Petersburg: Piter [in Russian].
Kirsanova, R.M. (2006). Kostyum kak sredstvo samoidentifikatsii [Costume as a means of selfidentification]. In Kultura skvoz prizmu identichnosti [Culture through the prism of identity] (pp. 72-82). Moscow: Indrik [in Russian].
Lipskaya, V.M. (2010). Kostyum kak postupok [Suit as an act]. In Moda v kontekste kulturyi [Fashion in the context of culture] (Vol. 4, pp. 66-71). St. Petersburg: St. Petersburg State Institute of Culture [in Russian].
Serhieienkova, O.P., Stoliarchuk, O.A., Kokhanova, O.P., & Pasieka, O.V. (2012). Zahalna psykholohiia [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Sisters Sorinyi. (2000). Yazyik odezhdyi ili Kak ponyat cheloveka po ego odezhde [Language of clothes or How to understand a person by his clothes]. Moscow: Gnom i D [in Russian].
Varii, M.Y. (2009). Zahalna psykholohiia [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Velichkovskiy, B.M., Zinchenko, V.P., & Luriya, A.R. (1973). Psihologiya vospriyatiya [Psychology of perception]. Moscow: Izdatelstvo Moskovskogo Universiteta [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Катерина Кисельова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.