Декоративно-ужитковий посуд в асортименті продукції склоцеху львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики: до питання формотворення
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154789Ключові слова:
гутне скло, дизайн художнього скла, підприємства-скловиробники, декоративно-ужитковий посуд, художники-склярі, майстри-гутникиАнотація
Мета дослідження – виявити формотворчі, художньо-конструктивні та технологічні особливості малотиражної продукції українських підприємств-скловиробників кінця ХХ ст. на основі окремої категорії виробів – декоративно-ужиткового посуду. Методологія дослідження: використано методи діахронного та синхронного опису мистецьких явищ, метод формального аналізу та синтезу, структурно-функціональний і стилістично типологічний, а також метод інтерв’ю. Наукова новизна. Стаття становить частину наукового дослідження, яке вперше в українському мистецтвознавстві розглядає проблеми дизайну малотиражної гутної продукції вітчизняних скловиробників, зокрема в контексті роботи одного з найбільш розвинених підприємств країни – Львівської експериментальної кераміко-скульптурної фабрики. Висновки. Склоцех ЛЕКСФ, який функціонував упродовж 1962–2005 рр. став осередком продовження та розвитку традицій класичної української гути і базою для роботи художників-склярів з цілого Радянського Союзу. Власне тут у 1989 р. розпочали роботу міжнародні симпозіуми гутного скла у Львові, які увійшли в історію світового студійного руху і мали істотний вплив на розвиток склярства в Україні. На основі аналізу декількох різновидів склопосуду, який тиражувався у період найбільшого розквіту склоцеху ЛЕКСФ упродовж 1970–1980-х рр., визначено основні типологічні групи, висвітлено їх формотворчі особливості, колористичні характеристики та технологічні аспекти формування та декорування. Розглянуто також діяльності дизайнерів тиражної продукції: майстрів-гутників і професійних художників склярів, які на рівних умовах були авторами промислових зразків. Важливим для дослідження є також питання співпраці на лінії майстер – художник у контексті обміну досвідом, інтерпретації авторських ідей, співавторства.
Посилання
Cherniak, F. (2006). Lvivske hutne sklo druhoi polovyny XX stolittia: Narys istorii [Lviv hut glass of the second half of the twentieth century: An essay on history]. Lviv: LNAM [in Ukrainian].
Korniienko, N. (1975). Ukrainske hutne sklo [Ukrainian hut glass]. Biblioteka ukrainskoho mystetstva [Library of Ukrainian Art]. Retrieved from http://uartlib.org/ukrayinske-gutne-sklo/ [in Ukrainian].
Martyniuk, S. (2004). Davnie sklo v Ukraini [Ancient glass in Ukraine]. In D.M. Oliinyk (Ed.), Sklo Ukrainy [Glass of Ukraine] (pp. 176-196). Kyiv: Svit Ukrainy [in Ukrainian].
Petriakova, F. (1975). Ukrainske hutne sklo [Ukrainian hut glass]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Stankevych, M. (2012). Protodyzain, kontseptsii i morfolohiia dyzainu [Protodizain, concepts and morphology of design]. In M.I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the twentieth century] (pp. 122-131). Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Михайло Бокотей
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.