Новаторські впровадження у живописі Закарпаття першої половини ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154791

Ключові слова:

митець, живопис, творчий метод, мистецький простір, стилістика, новаторство, формалізм, експресіонізм

Анотація

Мета дослідження – в публікації ставиться мета виявити засадні принципи творчого методу мистецького осередку Закарпаття та новаторські впровадження в напрацюваннях когорти митців, що працювали в регіоні. На прикладі окремих мистецьких постатей та аналізу їх творчих доробків проводиться спроба означити та висвітлити новаторські принципи. В цьому контексті беруться до уваги особливості взаємозв’язків європейських мистецьких центрів та творчого середовища Закарпаття в першій половині ХХ століття. Методика дослідження. Засобами порівняльної характеристики, методом співставлення та історизму розглядаються важелі впливу мистецького середовища центральної Європи на регіональні новаторські впровадження. Наукова новизна. У запропонованій статті розглянуто окремі складові процесів взаємодії українського, зокрема, закарпатського, та європейського мистецького середовища. Висвітлено складні процеси взаємодії мистецьких центрів та регіональної мистецької школи. Обґрунтовано основні засади формування новаторських ідей у контексті розвитку живопису Закарпаття першої половини ХХ століття. На цьому тлі окреслено основні віхи розвитку новаторських впроваджень у системі образотворчого мистецтва Закарпаття, зокрема, живопису. Розглядаючи загальномистецькі явища європейського простору, визначено окремі вагомі мистецькі події, які відбулися на території краю та за його межами, що дозволили виявити магістральні шляхи розвитку новаторських рішень окремих мистецьких постатей на основі їх творчого методу. Висновки. У результаті проведеного дослідження з’ясовано, що в першій половині ХХ ст. відбувається активний виставковий рух, а також творчі взаємообміни, які проявили себе у системі мистецько-освітніх процесів загальноєвропейського простору. В руслі таких подій образотворче мистецтво регіону пройшло період становлення та остаточно сформувалося. В цьому контексті спостерігається тенденція новітніх впроваджень у живописі окремих мистецьких постатей. Слід стверджувати, що в цьому контексті спостерігаються окремі внутрішні та зовнішні ознаки етноромантизму. Його внутрішній зміст сформувався на тлі традицій народного мистецтва регіону, яке стало глибинним резервом для творчих новацій значної кількості митців, що працювали тут. Етнокультурні мотиви характерно відображені у творчо-методичних напрацюваннях та складають основу творчості засновників закарпатської мистецької школи та першої плеяди учнів. Вагоме явище, яке сприяло новаторським рішенням, постало в активному пленерному, виставковому та мистецькоосвітньому процесі. Така тенденція дозволила простежити інноваційні рішення у системі творчого методу окремих майстрів. Слід стверджувати, що феномен закарпатської школи живопису характерно виокремився у власне стилістично-образне явище регіональної специфіки живопису. Така система побудована на традиціях народної культури регіону в призмі новітніх європейських тенденцій тогочасного мистецтва.

Біографія автора

Ihor Lutsenko, Закарпатська академія мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Cherneha-Balla, O. (1978, September 16). Krasa vidkryta vsim [Beauty is open to all]. Zakarpatska Pravda [in Ukrainian].

Erdelii, B. (1941). Unhvarski khudozhni tyzhni [Hungarian art weeks]. Zoria-Hojnal, 1 (1-2), 168-176 [in Ukrainian].

Feketa, I. (1996, May 25). Adalbert Erdeli u pam’iati uchniv [Adalbert Erdeli in the memory of the disciples]. Novyny Zakarpattia [in Ukrainian].

Kallai, E. (1940). Iskusstvo i hudozhniki Karpatskogo kraya [Art and artists of the Carpathian region]. In Ogonki [Lights] (December, pp. 35-39). Uzhgorod [in Russian].

Kotska, A. (1939). K vyistavke kartin “Obschestva ugro-russkih hudozhnikov” [For the exhibition of paintings by the Society of Ugro-Russian Artists]. Russkaya pravda, 44 [in Russian].

Kuriltseva, V. (1962). Bokshay Iosif Iosifovich. Moscow: Sovetskiy hudozhnik [in Russian].

Nebesnyk, I.I. (2007). Adalbert Erdeli. Lviv [in Ukrainian].

Ostrovskyi, H. (1974). Obrazotvorche mystetstvo Zakarpattia [Fine Arts of Transcarpathia]. Kyiv [in Ukrainian].

Pavlov, V. (1972). Adalbert Erdeli. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Yzvoryn, A. (1943). Suchasni ruski khudozhnyky [Contemporary Russian artists]. Zoria-Hajnal, 3 (1-4), 258-284 [in Ukrainian].

Sadvari, V. (1981, May 23). Zhyvopysets chystoi vody [Painter of pure water]. Prapor peremohy [in Ukrainian].

Vidnianskyi, S. (1994). Zakarpattia u skladi Chekhoslovatskoi respubliky: perelomnyi etap u natsionalno kulturnomu y etnopolitychnomu rozvytku rusyniv-ukraintsiv [Transcarpathia within the Czechoslovak Republic: a turning point in the national-cultural and ethnopolitical development of Rusyn-Ukrainians]. In Kultura Ukrainskykh Karpat [Culture of the Ukrainian Carpathians] (pp. 130-140). Uzhhorod: Hrazhda [in Ukrainian].

Wagner, V. (1937). Slovakia and the Sub-Carpathian Rus, their People and the Region of Fine Arts: Exhibition of Czechoslovak Unity from 29 January to 23 February in the Myslbek pavilion. Prague: Czechoslovak Unity [in Czech].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Lutsenko, I. (2018). Новаторські впровадження у живописі Закарпаття першої половини ХХ століття. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, (2), 162–173. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154791

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО