Тенденції застосування геометричних орнаментів у проектах графічного дизайну в Україні ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170357Ключові слова:
геометричні орнаменти, способи трансформації орнаментики, сучасні проекти графічного дизайнуАнотація
Актуальність даної публікації пов’язана з визначенням вектору становлення моделей розвитку графічного дизайну у різних країнах та виокремленням тих елементів візуальної культури, що сприяють етнічній ідентифікації. Одним з таких елементів, безумовно, є український геометричний орнамент, автентично присутній у багатьох різновидах українського декоративно-прикладного мистецтва, таких як вишивка, ткацтво, килимарство та писанкарство.Мета – визначення наявних тенденцій застосування геометричних орнаментів як ідентифікаторів національної культури та самобутності української нації. Методологія дослідження: в досліджені впроваджено метод комплексного аналізу. Наукова новизна полягає у виявленні тенденцій застосування геометричних орнаментів у сучасних проектах графічного дизайну та встановленні способів трансформації української геометричної орнаментики. Встановлено, що в царині айдентики геометричні елементи орнаментів, втрачаючи зв’язок з традиційними технологіями втілення, найбільше піддаються візуальним трансформаціям, а саме: переходу у виключно лінійну графіку, використанню ефектів контрформи та пікселізації. Втім у царині знакоутворення знакові елементи геометричних орнаментів часто набувають багатства забарвлення або підпорядковуються за колористичними характеристиками літерно-шрифтовим елементам (логотипам). В плакатах та постерах використовується цілісний ряд геометричного орнаменту як в одноколірному, так і у двоколірному (червоне й чорне) варіанті виконання. В інших носіях рекламно-графічної продукції, як-то пакування та рекламні буклети, частіше зустрічається одноколірне або монохромне втілення орнаментальної стрічки, яка є своєрідним маркером національної культури й національних традицій. Висновки: В ході дослідження було з’ясовано, що геометричні орнаменти та їх окремі елементи застосовуються у широкому спектрі продукції графічного дизайну. Відзначено, що більша частина таких елементів припадає на царину знакоутворення, айдентики та плакатів і постерів, і значно менша використовується в пакувальній та друкованій рекламній продукції. Проектування сучасної рекламно-графічної продукції все ще недостатньо використовує потенціал знакових елементів українських геометричних орнаментів. У ході дослідження також з’ясувалося, що графічні дизайнери у своїх проектах майже не використовують мотиви та композиційні угрупування з писанкарства України.
Посилання
Karpenko, O. (2008). Vykorystannia heometrychnykh znakiv-symvoliv u narodnomu dekoratyvnomu ta klasychnomu avanhardnomu mystetstvi [The use of geometric symbols in folk decorative and classical avant-garde art]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 9, 45-59 [in Ukrainian].
Konovalova, O.V. (2012). Motyvy ukrainskoi narodnoi ornamentyky yak skladova znakovoi systemy natsionalnoho hrafichnoho dyzainu [Motives of the Ukrainian folk ornamentation as a component of a sign system of national graphic design]. Suchasni stratehii universytetskoi osvity: yakisnyi vymir, 13, 618-622 [in Ukrainian].
Korol, A.M. (2013). Metodyka transformatsii etnichnykh zobrazhuvalnykh motyviv u hrafichnomu dyzaini [The method of transformation of ethnic pictorial motifs in graphic design] (pp. 56-60). Poltava: Vydavnytstvo PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Korolievskyi, V.M. (2011). Etnichni motyvy u suchasnomu ukrainskomu plakati [Ethnic motives in a modern Ukrainian poster]. Visnyk KhDADM, 2, 116-118 [in Ukrainian].
Lolina, N.A. (2015). Tradytsiina ukrainska pysanka: heneza ta osoblyvosti heometrychnoho ornament [Traditional Ukrainian Easter egg: genesis and peculiarities of geometric ornamentation]. Kyiv [in Ukrainian].
Paslavska, L.O. (2014). Tradytsiina symvolika i ornamentyka u suchasnii etnodyzainerskii osviti [Traditional symbolism and ornamentation in modern ethno-design education]. Mystetstvoznavchi zapysky, 26, 241-249 [in Ukrainian].
Selivachov, M.R. (2005). Leksykon ukrainskoi ornamentyky [Lexicon of Ukrainian ornamentation]. Kyiv: ANT [in Ukrainian].
Soldatenko, D.A. (2014). Suchasni tendentsii v rozrobtsi firmovoho styliu ta reklamnykh povidomlen iz vykorystanniam etnichnykh form [Contemporary trends in the development of corporate identity and promotional messages using ethnic forms]. Tekhnolohii ta dyzain, 2, 48-52 [in Ukrainian].
Trynozhenko, L.S. (2010). Natsionalni motyvy suchasnoho hrafichnoho dyzainu v Ukraini yak zasib vizualnoi identyfikatsii [National motifs of modern graphic design in Ukraine as a means of visual identification]. Lvivska politekhnika, 7, 188-191 [in Ukrainian].
Yanishevska, N.S. (2017). Heometrychnyi ornament v obrazno-plastychnii movi ukrainskoho mystetstva 1910-1930 rr. (Kulturolohichnyi aspekt) [Geometrical ornament in figurative plastic language of Ukrainian art 1910-1930 (Cultural aspect)]. (Candidate’s thesis). Institute for Modern Art Problems, Kyiv [in Ukrainian].
Yurchenko, I. (2014). Metodyka vykorystannia ornamentalnykh motyviv keramichnykh vyrobiv fabryky I. Levynskoho v suchasnomu dyzaini meblevykh vyrobiv [Mehod of using ornamental motifs of ceramic products of I. Levinsky’s factory in the modern design of furniture products]. Suchasne mystetstvo, 10, 249-255 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Тетяна Божко, Олексій Чистіков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.