Ювелірне мистецтво України на зламі ХХ–ХХІ ст.: генезис поступу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170361

Ключові слова:

українське ювелірство, становлення, традиції, експеримент, стилістика, дизайн, формотворення, арт-ринок

Анотація

Мета дослідження – аналіз генезису основних чинників еволюційних трансфор- мацій у ювелірному мистецтві України кін. ХХ – поч. ХХІ ст. Методологія дослідження. Застосовано ряд наукових методів: порівняльно-історичний, аналітико-описовий, образно-стилістичний, а також методи аналогійта припущень. Наукова новизна. У даному дослідженні зроблено спробу показати уза- гальнену картину поступу ювелірного мистецтва України на зламі ХХ–ХХІ ст. Висновки. Встановлено, що узагальнення власних експериментальних аспектів в технологічній площині, активне впровадження в творчий процес прогресивних дизайнерських ідей та напрацьованого за численні роки досвіду попереднього покоління майстрів, що спеціалізувалися на ювелірному мистецтві, вивело українських ювелірів на новий якісний етап розвитку. Оптимальне співвідношення традиційних методів та новаторських експериментальних чинників технологічного та творчого процесу загалом сформувало загальну концепцію розвитку новітнього українського ювелірства та сприяє народженню нових творчих форм реалізації потенціалу українських художників-ювелірів кін. ХХ – поч. ХХІ ст. Всі ці аспекти виводять сучасних українських митців ювелірства на шлях ефективної адаптації до нових принципів роботи та трансформації у простір європейського ювелірного арт-ринку, де філософія концепції дизайну, методів синтезу художньо-образного і конструктивно-технологічного формотворення є головними чинниками поступу новітнього ювелірного мистецтва України загалом.

Біографія автора

Sergii Luts, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва

Посилання

Volskyi Stanislav Frantsevych. (n.d.). Retrieved from http://www.logos.biz.ua/proj/lnam/online/lnam--175.pdf [in Ukrainian].

Kravchenko, M. (2014). Mystetski tendentsii avtorskykh prykras v Ukraini ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia [Art tendencies of author’s decorations in Ukraine of the last third of XX – beginning of XXI century]. Visnyk KhDADM, 8, 66-69 [in Ukrainian].

Muzei istorychnykh koshtovnostei Ukrainy [Museum of Historical Treasures of Ukraine]. (n.d.). Retrieved from http://miku.org.ua/yvelirne_ mistectvo_suchasni_ukr_majstri_20st.html [in Ukrainian].

Pasichnyk, L. (2014). "Kvadra mini-metal. Yuvelirne – mystetstvo – mini-emali" [“Quadra mini-metal. Jewelery – art – mini-enamels”]. Kyiv: Artaleks-prynt [in Ukrainian].

Pasichnyk, L. (2012). Yuvelirne mystetstvo v konteksti khudozhnoho protsesu ostannoi chverti XX – pochatku XXI stolittia (za materialamy vystavok Kyieva) [Jewelery art in the context of the artistic process of the last quarter of the XX – beginning of the XXI century (based on the materials of Kyiv exhibitions)]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 12, 27-36 [in Ukrainian].

Pasichnyk, L.V. (2015). Yuvelirne mystetstvo Ukrainy XX – pochatku XXI stolittia (istoriia, stylistyka, personalii) [Jewelery art of Ukraine XX – beginning of the XXI century (history, stylistics, personalities)]. (Сandidate’s thesis). Kyiv, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].

Rukotvornyi svit [Man-made world]. (2011). (Issue 4). Kyiv: Kovalska maisternia [in Ukrainian].

Chehusova, Z. (2002). Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy kintsia XX stolittia. 200 imen [Decorative art of Ukraine at the end of the twentieth century. 200 names]. Kyiv: Atlant Yuem SI [in Ukrainian].

Shafran, R. (2008). Osoblyvosti profesiinoho yuvelirnoho mystetstva Lvova kintsia XX stolittia [Features of professional jewelry art of Lviv at the end of the twentieth century]. Visnyk LNAM, 5, 80-102 [in Ukrainian].

Shmahalo, R. (2008). "Zamky dalekoho dytynstva". Vystavka yuvelirnykh vyrobiv ta khudozhnikh emalei Stanislava Volskoho. 1–11 hrudnia 2008 r. [“Locks of a distant childhood”. Exhibition of jewelry and art enamels by Stanislav Volsky. December 1-11, 2008]. Retrieved from www.mundm.kiev.ua/EXHIBIT/VOLSKIY.SHTML [in Ukrainian].

Shmahalo, R. (2015). Khudozhnii metal Ukrainy XX – pochatok XXI stolittia. Entsyklopediia khudozhnoho metalu [Art Metal of Ukraine XX – the beginning of the XXI century. Encyclopedia of artistic metal]. (Vol. 2). Lviv: Apriori [in Ukrainian].

Shmahalo, R. (2012). Yuvelirne mystetstvo Ukrainy: avtorskyi poshuk i rynok [Jewelery Art of Ukraine: author search and market]. Obrazotvorche mystetstvo, 3-4, 34-35 [in Ukrainian].

Bennett, D., & Mascetti, D. (2003). Understanding jewellery. Antique Collectors’Club Ltd [in English].

Dyulber Jeweller House. (1999-2019). Retrieved from dyulber.com/mainpage.php [in English].

Lobortas Classic Jewelry House. (2017-2018). Retrieved from http://lobortas.com/en/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Luts, S. (2019). Ювелірне мистецтво України на зламі ХХ–ХХІ ст.: генезис поступу. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2(1), 93–111. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170361

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ