DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170362

Ритм як чинник пластично-колірної організації композиції картини

Kateryna Kudriavtseva

Анотація


Мета дослідження – виявити прояви та функції ритму в композиції, взаємозв’язок геометричних та інших форм у ритмічних рядах, роль кольору у системі ритму в контексті композиційної цілісності картини на прикладі вибраних творів українського мистецтва останньої третини ХІХ ст. – першої третини ХХ ст. з колекції Національного художнього музею України. Методологія дослідження. Застосовано метод системно-порівняльного мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. Здійснено аналіз взаємодії геометричних та інших форм зображення у ритмічній побудові, ролі кольору як складової системи ритму картини в контексті композиційної цілісності (здійснено експеримент з порівняння твору з його чорно-білою репродукцією) на прикладі вибраних творів українського мистецтва останньої третини ХІХ ст. – першої третини ХХ ст. з колекції Національного художнього музею України. Висновки. Аналіз творів підтверджує, що чергування геометричних форм у взаємодії з іншими формами зображення утворює ритмічну побудову та сприяє підсиленню виразності, виділенню головного й утворенню супідрядних зв’язків у композиційній цілісності. Експеримент із вилученням колірних ритмічних рядів показав, що візуальна рівновага композиції картини може втрачатися, а може й зберегтися. Але оскільки колір невід’ємний від форм, які ритмічно організовані, то він бере участь у створенні системи ритму композиції, а, відповідно, – і змісту твору.


Ключові слова


композиція; станковий живопис; ритм; симетрія; форма; фактура; колір; візуальний образ руху; час

Повний текст:

PDF

Посилання


Alpatov, M.V. (1939). Italianskoe iskusstvo epokhi Dante i Dzhotto. Istoki realizma v iskusstve Zapadnoi Evropy [Italian art of the era of Dante and Giotto. The origins of realism in the art of Western Europe]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Alpatov, M.V. (1940). Kompozitciia v zhivopisi. Istoricheskii ocherk [Composition in painting. Historical essay]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. Berkeley: University of California Press [in English].

Arnheim, R. (1974). Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. The New Version. Berekeley and Los Angales: University of California Press [in English].

Arnheim, R. (1982). The Power of the Centre. A Study of Composition in the Visual Arts. Berkely and Los Angeles: University of California Press [in English].

Arnheim, R. (1994). Novye ocherki psikhologii iskusstva [New essays on the psychology of art]. Moscow: Prometej [in Russian].

Bodnar, O.Ya. (2005). Zolotyi pereriz ta neevklidova heometriia v nautsi ta mystetstvi [Gold section and non-Euclidean geometry in science and art]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [in Ukrainian].

Chlenova, L.G. (1969). Fedor Grigorevich Krichevskii [Fedor G. Krichevsky]. Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].

Daniel, S.M. (1986). Kartina klassicheskoi epokhi. Problema kompozitcii v zapadnoevropeiskoi zhivopisi XVII veka [Picture of the classical era. The problem of composition in Western European painting of the seventeenth century]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Danilova, I.E. (1976). O kategorii vremeni v zhivopisi Srednikh vekov i Vozrozhdeniia [On the category of time in the painting of the Middle Ages and the Renaissance]. In Iz istorii kultury Srednikh vekov i Vozrozhdeniia [From the history of the culture of the Middle Ages and the Renaissance] (p. 153-182). Moscow: Nauka [in Russian].

Delez, Zh. (2011). Frensis Bekon. Logika oshchushcheniia [Francis Bacon. Sensation logic]. St.Petersburg: Machina [in Russian].

Favorskii, V.A. (1988). Literaturno-teoreticheskoe nasledie [Literary and theoretical heritage]. Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].

Gildebrand, A. (1991). Problema formy v izobrazitelnom iskusstve [The problem of form in art]. Moscow: Izdatel’stvo MPI [in Russian].

Golubeva, O.L. (2004). Osnovy kompozitcii [Basics of composition] (2nd ed.). Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Goroshhenko, G.T. (1935). Osnovy kompozitcii [Basics of composition]. Moscow: OGIZ [in Russian].

Ioganson, B.V. (1973). Velaskes. “Sdacha Bredy” [Velazquez. “Surrender Bredy”]. Hudozhnik, 9, 56-57 [in Russian].

Itten, I. (2000). Iskusstvo cveta [Art of color]. Moscow: Izdatel’ D. Aronov [in Russian].

Itten, I. (2001). Iskusstvo formy. Moi forkurs v Baukhauze i drugikh shkolakh [The art of form. My upfront in Bauhaus and other schools]. Moscow: Izdatel’ D. Aronov [in Russian].

Kashuba-Volvach, O. (2014). Rytmy tvorchoi voli. Ch. 1: Istoriia stvorennia ta rekonstruktsiia zadumu [Rhythms of creative will. Pt. 1: History of creation and reconstruction of the plan]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 66-68 [in Russian].

Khogart, U. (1987). Analiz krasoty [Beauty analysis]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Kibrik, E.A. (1954). K voprosu o kompozitcii [To the question of composition]. In Voprosy izobrazitelnogo iskusstva [Fine Art Issues] (pp. 32-59). Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].

Kibrik, E.A. (1967). Obektivnye zakony kompozitcii v izobrazitelnom iskusstve [Objective laws of composition in the visual arts]. Voprosy filosofii, 106, 32-59 [in Russian].

Kovalev, F.V. (1989). Zolotoe sechenie v zhivopisi [The golden ratio in painting]. Kiev: Vyshha shkola [in Russian].

Loran, E. (2006). Cézanne’s Composition: Analysis of His Form, with Diagrams and Photographs of His Motifs. Berkely and Los Angeles: University of California Press [in French].

Okunev, Iu.N. (1988). K voprosu o ritme v kompozitcii [To the question of rhythm in composition]. In Voprosy teorii, istorii i metodiki prepodavaniia izobrazitelnogo iskusstva [Questions of the theory, history and methods of teaching art] (pp. 122-128). Moscow: Gosudarstvennyj pedagogicheskij institut im. V. I. Lenina [in Russian].

Pysanko, M.M. (1995). Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystetstvi [Movement, space and time in fine arts]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Shorokhov, E.V. (1988). O ritme v kompozitcii v zhivopisi. Teoreticheskii aspekt [On the rhythm in the composition in painting. Theoretical aspect]. In Voprosy teorii, istorii i metodiki prepodavaniia izobrazitelnogo iskusstva [Questions of the theory, history and methods of teaching art] (pp. 168-182). Moscow: Gosudarstvennyj pedagogicheskij institut im. V.I. Lenina [in Russian].

Shubnikov, A.V., & Koptcik, V.A. (2004). Simmetriia v nauke i iskusstve [Symmetry in science and art] (3rd ed.). Moscow: Institut kompjuternyh issledovanij [in Russian].

Volkov, N.N. (1965). Tcvet v zhivopisi [Color in painting]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Volkov, N.N. (1977). Kompozitciia v zhivopisi [Composition in painting]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Volkova, E.V. (1974). Ritm kak obekt esteticheskogo analiza (metodologicheskaia problema) [Rhythm as an object of aesthetic analysis (methodological problem)]. In Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, space and time in literature and art] (p. 73-85). Leningrad: Nauka [in Russian].

Zhbankova, O.B. (2003). Abram Manevych. Zhyvopys [Abram Manevich. Painting]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].

Zhegin, L.F. (1970). Iazyk zhivopisnogo proizvedeniia. (Uslovnost drevnego iskusstva) [The language of painting. (Convention of ancient art)]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Катерина Кудрявцева

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |