Ритм як чинник пластично-колірної організації композиції картини
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.1.2019.170362Ключові слова:
композиція, станковий живопис, ритм, симетрія, форма, фактура, колір, візуальний образ руху, часАнотація
Мета дослідження – виявити прояви та функції ритму в композиції, взаємозв’язок геометричних та інших форм у ритмічних рядах, роль кольору у системі ритму в контексті композиційної цілісності картини на прикладі вибраних творів українського мистецтва останньої третини ХІХ ст. – першої третини ХХ ст. з колекції Національного художнього музею України. Методологія дослідження. Застосовано метод системно-порівняльного мистецтвознавчого аналізу. Наукова новизна. Здійснено аналіз взаємодії геометричних та інших форм зображення у ритмічній побудові, ролі кольору як складової системи ритму картини в контексті композиційної цілісності (здійснено експеримент з порівняння твору з його чорно-білою репродукцією) на прикладі вибраних творів українського мистецтва останньої третини ХІХ ст. – першої третини ХХ ст. з колекції Національного художнього музею України. Висновки. Аналіз творів підтверджує, що чергування геометричних форм у взаємодії з іншими формами зображення утворює ритмічну побудову та сприяє підсиленню виразності, виділенню головного й утворенню супідрядних зв’язків у композиційній цілісності. Експеримент із вилученням колірних ритмічних рядів показав, що візуальна рівновага композиції картини може втрачатися, а може й зберегтися. Але оскільки колір невід’ємний від форм, які ритмічно організовані, то він бере участь у створенні системи ритму композиції, а, відповідно, – і змісту твору.
Посилання
Alpatov, M.V. (1939). Italianskoe iskusstvo epokhi Dante i Dzhotto. Istoki realizma v iskusstve Zapadnoi Evropy [Italian art of the era of Dante and Giotto. The origins of realism in the art of Western Europe]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Alpatov, M.V. (1940). Kompozitciia v zhivopisi. Istoricheskii ocherk [Composition in painting. Historical essay]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Arnheim, R. (1969). Visual Thinking. Berkeley: University of California Press [in English].
Arnheim, R. (1974). Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye. The New Version. Berekeley and Los Angales: University of California Press [in English].
Arnheim, R. (1982). The Power of the Centre. A Study of Composition in the Visual Arts. Berkely and Los Angeles: University of California Press [in English].
Arnheim, R. (1994). Novye ocherki psikhologii iskusstva [New essays on the psychology of art]. Moscow: Prometej [in Russian].
Bodnar, O.Ya. (2005). Zolotyi pereriz ta neevklidova heometriia v nautsi ta mystetstvi [Gold section and non-Euclidean geometry in science and art]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii [in Ukrainian].
Chlenova, L.G. (1969). Fedor Grigorevich Krichevskii [Fedor G. Krichevsky]. Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].
Daniel, S.M. (1986). Kartina klassicheskoi epokhi. Problema kompozitcii v zapadnoevropeiskoi zhivopisi XVII veka [Picture of the classical era. The problem of composition in Western European painting of the seventeenth century]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Danilova, I.E. (1976). O kategorii vremeni v zhivopisi Srednikh vekov i Vozrozhdeniia [On the category of time in the painting of the Middle Ages and the Renaissance]. In Iz istorii kultury Srednikh vekov i Vozrozhdeniia [From the history of the culture of the Middle Ages and the Renaissance] (p. 153-182). Moscow: Nauka [in Russian].
Delez, Zh. (2011). Frensis Bekon. Logika oshchushcheniia [Francis Bacon. Sensation logic]. St.Petersburg: Machina [in Russian].
Favorskii, V.A. (1988). Literaturno-teoreticheskoe nasledie [Literary and theoretical heritage]. Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].
Gildebrand, A. (1991). Problema formy v izobrazitelnom iskusstve [The problem of form in art]. Moscow: Izdatel’stvo MPI [in Russian].
Golubeva, O.L. (2004). Osnovy kompozitcii [Basics of composition] (2nd ed.). Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Goroshhenko, G.T. (1935). Osnovy kompozitcii [Basics of composition]. Moscow: OGIZ [in Russian].
Ioganson, B.V. (1973). Velaskes. “Sdacha Bredy” [Velazquez. “Surrender Bredy”]. Hudozhnik, 9, 56-57 [in Russian].
Itten, I. (2000). Iskusstvo cveta [Art of color]. Moscow: Izdatel’ D. Aronov [in Russian].
Itten, I. (2001). Iskusstvo formy. Moi forkurs v Baukhauze i drugikh shkolakh [The art of form. My upfront in Bauhaus and other schools]. Moscow: Izdatel’ D. Aronov [in Russian].
Kashuba-Volvach, O. (2014). Rytmy tvorchoi voli. Ch. 1: Istoriia stvorennia ta rekonstruktsiia zadumu [Rhythms of creative will. Pt. 1: History of creation and reconstruction of the plan]. Obrazotvorche mystetstvo, 3, 66-68 [in Russian].
Khogart, U. (1987). Analiz krasoty [Beauty analysis]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].
Kibrik, E.A. (1954). K voprosu o kompozitcii [To the question of composition]. In Voprosy izobrazitelnogo iskusstva [Fine Art Issues] (pp. 32-59). Moscow: Sovetskij hudozhnik [in Russian].
Kibrik, E.A. (1967). Obektivnye zakony kompozitcii v izobrazitelnom iskusstve [Objective laws of composition in the visual arts]. Voprosy filosofii, 106, 32-59 [in Russian].
Kovalev, F.V. (1989). Zolotoe sechenie v zhivopisi [The golden ratio in painting]. Kiev: Vyshha shkola [in Russian].
Loran, E. (2006). Cézanne’s Composition: Analysis of His Form, with Diagrams and Photographs of His Motifs. Berkely and Los Angeles: University of California Press [in French].
Okunev, Iu.N. (1988). K voprosu o ritme v kompozitcii [To the question of rhythm in composition]. In Voprosy teorii, istorii i metodiki prepodavaniia izobrazitelnogo iskusstva [Questions of the theory, history and methods of teaching art] (pp. 122-128). Moscow: Gosudarstvennyj pedagogicheskij institut im. V. I. Lenina [in Russian].
Pysanko, M.M. (1995). Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystetstvi [Movement, space and time in fine arts]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Shorokhov, E.V. (1988). O ritme v kompozitcii v zhivopisi. Teoreticheskii aspekt [On the rhythm in the composition in painting. Theoretical aspect]. In Voprosy teorii, istorii i metodiki prepodavaniia izobrazitelnogo iskusstva [Questions of the theory, history and methods of teaching art] (pp. 168-182). Moscow: Gosudarstvennyj pedagogicheskij institut im. V.I. Lenina [in Russian].
Shubnikov, A.V., & Koptcik, V.A. (2004). Simmetriia v nauke i iskusstve [Symmetry in science and art] (3rd ed.). Moscow: Institut kompjuternyh issledovanij [in Russian].
Volkov, N.N. (1965). Tcvet v zhivopisi [Color in painting]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Volkov, N.N. (1977). Kompozitciia v zhivopisi [Composition in painting]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Volkova, E.V. (1974). Ritm kak obekt esteticheskogo analiza (metodologicheskaia problema) [Rhythm as an object of aesthetic analysis (methodological problem)]. In Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, space and time in literature and art] (p. 73-85). Leningrad: Nauka [in Russian].
Zhbankova, O.B. (2003). Abram Manevych. Zhyvopys [Abram Manevich. Painting]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Zhegin, L.F. (1970). Iazyk zhivopisnogo proizvedeniia. (Uslovnost drevnego iskusstva) [The language of painting. (Convention of ancient art)]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Катерина Кудрявцева
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.