Принципи типографічного декорування одягу як тренд у сучасному fashion-дизайні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189728

Ключові слова:

типографія, графічний дизайн, дизайн одягу, модернізм, постмодернізм, форма, зміст

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні закономірностей в дизайні типографічних композицій для декорування одягу, формулюванні узагальнених рекомендацій щодо їхнього проектування, дослідженні соціокультурних аспектів такого підходу в дизайні одягу. Методи дослідження. Застосовано емпіричний метод, метод аналізу, порівняння та узагальнення. Наукова новизна. Вперше узагальнено досвід типографічного декору в дизайні одягу 2010–2019 рр. з точки зору концепцій модернізму та постмодернізму. Систематизовано прийоми та художні ознаки композицій кожного типу. З’ясовано, що в системі дихотомії «форма – зміст» типографічні елементи, де головна мета – передача змісту, побудовані здебільшого за модерністським підходом; а в тій типографіці, що виконує суто естетичну функцію – за постмодерністським. Узагальнено, що людина за допомогою одягу, декорованого типографічними композиціями, може передавати оточенню повідомлення типів: «я – креативний» (постмодерністські композиції за принципом «форма»), «я – модний» (модерністські композиції за принципом «форма»), «я – соціально активний» (найчастіше модерністські композиції за принципом «зміст», але іноді зустрічаються і постмодерні рішення). Висновки. Типографічний декор як тренд у сучасній моді додає костюму актуальності в контексті інформаційного суспільства. Людина у «типографічному» вбранні не лише поглинає потоки інформації. Вона сама як об’єкт комунікативного простору стає її джерелом. Одяг з типографічним декором є запорукою уваги з боку оточення. Він говорить про креативність персони, що його носить, прогресивність, інтелектуальність, наявність громадської позиції або філософського розуміння життя. Такий одяг передає смисли, чим мотивує та закликає людей до прямої чи опосередкованої комунікації.

Біографія автора

Natalia Udris-Borodavko, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат соціологічних наук, доцент кафедри графічного дизайну

Посилання

Ambrose, G., & Aono-Billson, N. (2019). Osnovy. Hrafichnyi dyzain 01: Pidkhid i mova [Basics. Graphic Design 01: Approach and Language] (T. Kryvoviaz, L. Baz, & R. Dziuba, Trans.). Kyiv: ArtHuss [in Ukrainian].

Battista, A. (2013, March 28). New Typography with a Punk Twist: Mint Designs A/W 13. Retrieved from https://www.irenebrination.com/irenebrination_notes_on_a/2013/03/mint-designs-aw-13.html [in English].

Bets, S.M. (2014). Filosofsko-antropolohichnyi analiz funktsii mody [Philosophical and anthropological analysis of the fashion’s functions]. Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury, 8, 16-20 [in Ukrainian].

Bringhurst, R. (2006). Osnovyi stilya v tipografike [The Elements of Typographic Style] (G. Severskaia, A. Semenova, & S. Ponomarenko, Trans). Moscow: D. Aronov [in Russian].

Craig, J. & Skala, I.K. (2018). Shrift i dizayn: Sovremennaya tipografika [Designing with Type: The Essential Guide to Typography] (5th ed.). St. Petersburg: Piter [in Russian].

Dahmoos, A. (2018). Emotional Perception of Typography Messages in Fashion Design. (Masters Thesis). Department of Graphic Design, Faculty of Architecture and Design Middle East University Amman, Jordan. Retrieved from https://meu.edu.jo/libraryTheses/5b55be3eabb62_1.pdf [in English].

Kim, S.-Y. (2009). Pattern and Aesthetic Characteristics of Modern Fashion using Typography. The Research Journal of the Costume Culture, 17(2), 283-295 [in English]. https://doi.org/10.29049/rjcc.2009.17.2.283

Knight, C., & Glaser, J. (2012, April 13). When Typography Speaks Louder Than Words. Retrieved from https://www.smashingmagazine.com/2012/04/when-typography-speaks-louder-thanwords/ [in English].

Murashko, M. (2016). Proektno-khudozhnii instrumentarii moushn-dyzainu (na prykladi reklamnoho rolyka) [Design and art tools of motion design (of the case of the advertising)]. (PhD Dissertation). Kharkiv state academy of design and arts, Kharkiv [in Ukrainian].

Nester, L. (2016). Komunikatyvnist mody u noveli Hotfrida Kellera "Odiah tvoryt liudei" ("Kleider machen leute") [The communicative fashion in Gottfried Keller’s novel "Clothes make people" ("Kleider machen leute")]. Visnyk of the Lviv University. Series Foreign Languages, 23, pp. 183-188 [in Ukrainian].

Opaliev, M., & Savvina, K. (2014). Etapy rozvytku animovanoi typohrafiky v moushn-dyzaini [Stages of animated typography development in motion design]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 8, 77-80 [in Ukrainian].

Papanikolaou, N. (2014, September 27). Typography is an all-time classic fashion trend. This is why. Retrieved from http://www.typeroom.eu/article/typography-all-time-classic-fashion-trend-why [in English].

Shandrenko, O.M. (2012). Vyiavlennia sutnosti mody yak komunikatyvnoho yavyshcha kultury [Revealing the essence of fashion as a communicative phenomenon of culture]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 8, 132-135 [in Ukrainian].

Shandrenko, O.M. (2016). Pozytsionuvannia modnykh innovatsii v komunikatyvnomu prostori suchasnoi kultury [The positioning of fashion innovations in the communicative space of contemporary culture]. International Scientific Journal, 2, 41-46 [in Ukrainian].

Shevchenko, V. (2014). Stanovlennia naukovoi dumky shchodo movy vizualnoi komunikatsii [Formation of scientific thought in the language of visual communication]. Bulletin of the Book Chamber, 9, 1-3 [in Ukrainian].

Skender, L. (2015). Typography In Fashion Design. Sarajevo [in English].

Trésor. (2012, October 27). Typography in Fashion. Retrieved from https://tresordesign.wordpress.com/2012/10/27/typography-in-fashion/ [in English].

Trésor. (2014, February 1). Typography trend in S/S 2014 collections. Retrieved from https://tresordesign.wordpress.com/2014/02/01/typography-trend-in-ss-2014-collections/ [in English].

Udris-Borodavko, N. (2018). Typohrafiia yak forma vizualnoi komunikatsii. [Typography as a form of visual communication]. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 40, 227-236 [in Ukrainian].

Unger, T. (2017, August 11). Wearing Your Voice with Fashion and Typography. Retrieved from http://alfalfastudio.com/2017/08/11/fashion-and-typography/ [in English].

West, A. (2014, 15 December). Spring 2015 Runway Trends: WordSmith. Retrieved from http://www.aarynwest.com/tag/typography [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Udris-Borodavko, N. (2019). Принципи типографічного декорування одягу як тренд у сучасному fashion-дизайні. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 2(2), 216–228. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189728

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ