DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2.2019.189733

Натюрморти «малих голландців» як першоджерела мотивів «німецькі квіти» у фарфорі

Olga Shkolna

Анотація


Мета дослідження – встановити джерела інспірацій мотивів «Німецькі квіти» («Саксонський візерунок», «Саксонський убор») у європейському фарфорі та фаянсі, пов’язані із творчістю відомих «малих голландців» та їх взаємозв’язок з мотивами розписів українського фарфору й фаянсу кін. ХVІІІ – сер. ХХ ст. Методологія дослідження включає сукупність онтологічного, історико-хронологічного та мистецтвознавчого методів аналізу. Перший пов’язаний із побутуванням у живописі старих майстрів жанру квіткового натюрморту. Другий – із переліком імен художників, які зверталися до зображення польових та садових квітів у фламандському та голландському образотворчому мистецтві ХVІІ–ХVІІІ ст. Третій застосовуватиметься для аналізу творів провідних європейських тонкокерамічних мануфактур, в асортименті яких були поширені візерунки «Саксонський убор». Наукова новизна пов’язана із встановленням взаємозв’язку декору «Німецькі квіти» в українському фарфорі-фаянсі кінця ХVІІІ – початку ХХ ст. із зразками квіткових натюрмортів «малих голландців» ХVІ–ХVІІІ ст. Висновки. Отже, розглянувши першоелементи натюрмортів «малих голландців» ХVІІ–ХVІІІ ст. та європейських виробів фарфору і фаянсу ХVІІІ– ХХ ст., встановлено генетичну спорідненість їхніх квіткових мотивів. Зокрема, про це свідчать твори провідних європейських центрів «білого золота», починаючи з Майсену та Берліну, і закінчуючи українськими Корцем і Баранівкою. При цьому художники тонкокерамічних підприємств спиралися на банк малюнків та іконографію квітів «фантазійного букету» (з різних пір року), що включала, насамперед, мотиви «цар-квітки» (тюльпану, гвоздики, нарцису, троянди) в оточенні квітів «царської свити», а саме – маргариток, волошок, маків, рум’янку, календули, фіалок, конвалій, півоній, незабудок, шипшини тощо.

Ключові слова


мотив «Німецькі квіти»; мотив «Саксонський убор»; натюрморт; «малі голландці»; український фарфор-фаянс кінця ХVІІІ – середини ХХ ст

Повний текст:

PDF

Посилання


Kliain, E. (2010). Evropeiskie farforovye manufaktury XVІІІ v. [European porcelain manufactories of the XVІІІ century]. In E.M. Tarkhanova & A. Tciffer (Comps.), Vinogradovskie chteniia v Sankt-Peterburge. Farfor XVІІІ–XXІ vv.: Predpriiatiia. Kollektcii. Eksperty [Vinogradov Readings in St. Petersburg. Porcelain XVІІІ–XXІ centuries: Enterprises. Collections. Experts], IV international scientific-practical conference (pp. 127-133). St. Petersburg: Izdatelstvo Politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Lekhelt, K.M.-A., (2011). Iskusstvo dekora na meisenskom farfore 1710–2010 gg.: Usloviia i osobennosti [The art of decor on Meissen porcelain 1710–2010: Conditions and features]. In E.M. Tarkhanova & A. Tciffer (Comps.), Vinogradovskie chteniia v Peterburge. Farfor Evropy i Rossii XVІІІ vekov. Analogii i razlichiia. Vostochnye vliianiia. Master-klass [Vinogradov Readings in St. Petersburg. Porcelain of Europe and Russia of the XVIII centuries. Analogies and differences. Eastern influences. Master class], V international scientific and practical conference (pp. 64-106). St. Petersburg: Izdatelstvo Politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Shandelmaier, Kh. (2010). Baltiiskoe rokoko: faians XVІІІ veka iz stran Baltiiskogo regiona [Baltic Rococo: faience of the 17th century from the countries of the Baltic region]. In E.M. Tarkhanova & A. Tciffer (Comps.), Vinogradovskie chteniia v Sankt-Peterburge. Farfor XVІІІ–XXІ vv.: Predpriiatiia. Kollektcii. Eksperty [Vinogradov Readings in St. Petersburg. Porcelain XVІІІ–XXІ centuries: Enterprises. Collections. Experts], IV international scientific-practical conference. (pp. 115-126). St. Petersburg: Izdatelstvo Politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Shkolna, O. (2011). Kyivskyi khudozhnii farfor XX st [Kiev Art Porcelain of the XX century]. Kyiv: Den Pechaty [in Ukrainian].

Shkolna, O. (2013). Farfor-faians Ukrainy. Istoriia vyrobnytstv (seredyna XVІІ – pochatok XXІ st.). Tablytsi. Reiestr imen providnykh maistriv haluzi [Porcelain faience of Ukraine. Production history (middle of the XVІІ – beginning of the XXІ centuries). Tables. Register of the names of leading masters of the industry] (Vol. 2, Pt. 1). Kyiv: Den Pechaty [in Ukrainian].

Tarkhanova, A. (2010). Russkii i zarubezhnyi farfor i faians 1840 – 1930-kh gg. v kollektcii Elaginoostrovskogo dvortca-muzeia: Analogiia form i dekora [Russian and foreign porcelain and faience of the 1840s – 1930s. in the collection of the Yelaginoostrovsky Palace Museum: An analogy of forms and decor]. In E.M. Tarkhanova, & A. Tciffer (Comps.), Vinogradovskie chteniia v Sankt-Peterburge. Farfor XVІІІ–XXІ vv.: Predpriiatiia. Kollektcii. Eksperty [Vinogradov Readings in St. Petersburg. Porcelain XVІІІ–XXІ centuries: Enterprises. Collections. Experts], IV international scientific-practical conference (pp. 308-328). St. Petersburg: Izdatelstvo Politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Tarkhanova, A. (2012). Tainstvennyi tcvetok: Floralnye motivy v dekore farfora i faiansa XVІІІ–XX vv. iz kollektcii EODM i ikh graficheskie prototipy [Mysterious flower: Floral motifs in the decoration of porcelain and faience of the XVII – XX centuries. from the EODM collection and their graphic prototypes]. In E.M. Tarkhanova & A. Tciffer (Comps.), Vinogradovskie chteniia v Peterburge. Farfor Evrropy i Rossii XVІІІ vekov. Analogii i razlichiia. Vostochnye vliianiia. Master-klass [Vinogradov Readings in St. Petersburg. Porcelain of Europe and Russia of the XVIII centuries. Analogies and differences. Eastern influences. Master Class], VI international scientific and practical conference (pp. 140-167). St. Petersburg: Izdatelstvo Politekhnicheskogo universiteta [in Russian].

Vasileva, O.A. (2017, November 10). Rastitelnye motivy v dekore farfora [Plant motifs in porcelain decor]. Retrieved from http://worontsovpalace.org/rastitelnye-motivy-v-dekore-farfora/ [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Ольга Школьна

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |