DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207527

Український авангард 1920–1930-х рр. у культурній рефлексії сучасної України

Natalia Udris-Borodavko

Анотація


Мета статті полягає у висвітленні та систематизації культурно-мистецьких, наукових і дизайнерських проєктів, присвячених переосмисленню періоду українського конструктивізму 1920-1930-х рр. у контексті культурної рефлексії українського суспільства. Методологія дослідження полягає в аналізі емпіричного матеріалу. Наукова новизна. В статті вперше проаналізовано культурно-мистецькі проєкти, що реалізувалися в Україні впродовж останнього десятиріччя та мали на меті розкриття потужності зазначеного мистецько-дизайнерського феномену або переосмислення його ідейних засад з позицій сучасника. Крім того, автором доводиться, що саме дизайн є тим ефективним інструментом, що дозволяє донести результати наукової рефлексії до широких кіл громадськості та вплинути на трансформацію суспільної свідомості в напрямку поставленої мети – усвідомлення України як носія унікальної культурної спадщини світового рівня. Висновки. Значна активізація суспільної культурної рефлексії на український авангард 1920-1930-х рр. спричинена, по-перше, особистими рефлексіями науковців і дизайнерів, які проєктують інтелектуальні та матеріальні продукти. По-друге, – зростанням професійного рівня інституції культурного менеджменту та системного підходу в дизайні, завдяки чому особисті рефлексії трансформуються у видовищний контент та поширюються серед громадськості.


Ключові слова


рефлексія; український авангард; дизайн; експозиція

Повний текст:

PDF

Посилання


Budnyk, A. (2017). Zasoby i pryiomy dyzainu ukrainskoho vydovyshchnoho plakatu pershoi tretyny XX stolittia [Means and methods of design of the Ukrainian spectacular poster of the first third of the XX century]. (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Dmytro Horbachov. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-mystetstvoznavtsi/gorbachov-dmytro/ [in Ukrainian].

Faber, V. (2019). Die ukrainische Avantgarde zwischen Ost und West. Intertextualität, Intermedialität und Polemik im ukrainischen Futurismus und Konstructivismus der späten 1920er-Jahre [The Ukrainian avant-garde between east and west. Intertextuality, intermediality and polemics in Ukrainian futurism and constructivism of the late 1920s]. Bielefeld https://doi.org/10.14361/9783839446065 [in German].

Filevska, T. (Comp.). (2017). Kazimir Malevich. Kyiv period 1928–1930: Articles, Documents and Letters. Rodovid [in English].

Habrel, T. (2013). Refleksiia v dyzaini: osoblyvosti ta rol [Reflection in design: features and role]. Contemporary Art, 9, 36-42 [in Ukrainian].

Horbachov, D. (2017). Avanhard. Ukrainski khudozhnyky pershoi tretyny XX stolittia [Vanguard. Ukrainian artists of the first third of the 20th century]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. (2012). Formuvannia dyzainu v Ukraini khudozhnykamy avanhardu [Formation of design in Ukraine by avant-garde artists]. In M. I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the 20th century] (pp. 111-122). Feniks [in Ukrainian].

Klymenko, V. (2018, October 5). Odiah yak obiekt arkhitektury. Fedir Vozianov pro svoiu vystavku v Paryzhi v ramkakh proektu Putivnyk ukrainskoho avanhardu [Clothing as an object of architecture. Fedor Vozianov about his exhibition in Paris within the framework of the Ukrainian Avant-Garde Guide project]. Nv.ua. https://nv.ua/ukr/style/lyudi/odjah-jak-objekt-arkhitekturi-fedir-vozianov-pro-svoju-vistavku-v-parizhi-ramkakh-proektu-putivnik-ukrajinskoho-avanhardu-2498599.html [in Ukrainian].

Kopiievska, O. (2013). Refleksiia yak metod naukovoho osmyslennia kulturnykh transformatsii [Reflection as a method of scientific understanding of cultural transformations]. Kultura narodov Prichernomoria, 262, 148-152 [in Ukrainian].

Kosianchuk, I. (2019, April 9). Ukrainski dyzainery predstavleni na lehendarnii lokatsii v Milani [Ukrainian designers are represented at the legendary location in Milan]. Pohliad. https://www.poglyad.tv/ukrayinski-dyzajnery-predstavleni-na-legendarnij-lokatsiyi-v-milani/ [in Ukrainian].

Kriukova, O. (2012). Sotsialna refleksiia yak skladova sotsialnoho rozvytku osobystosti [Social reflection as a component of social development of personality]. Problems of modern psychology, 16, 636-647 [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian graphics of the first third of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Mudrak, M. (2018). "Nova generatsiia" i mystetskyi modernizm v Ukraini ["New Generation" and Artistic Modernism in Ukraine] (H. Yanovska, Trans.). Rodovid [in Ukrainian].

Oksana Levchenia. V dukhe Modern_ISM’a [Oksana Levchenia. In the spirit of Modern_ISM’a]. (2019, April 14). ID.Interior Design. http://www.idmagazine.com.ua/oksana-levchenya-v-duhe-modern_ism-a/ [in Russian].

Pavliuk, M. (2019, November 15). Shcho slid znaty pro vystavku Soni Delone [What you need to know about the exhibition of Sonya Delaunay]. Vogue. https://vogue.ua/ua/article/culture/art/chto-nuzhno-znat-o-vystavke-soni-delone-v-art-prostranstve-set.html [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2012). Vasyl Yermilov zhde vesnu [Vasily Yermilov is waiting for spring]. Rodovid [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2017). Carte Blanche Anatolia Petrytskoho [Carte Blanche by Anatol Petrytsky]. Rodovid [in Ukrainian].

Pavlova, T., & Chechyk, V. (2009). Borys Kosarev. 1920-ti roky: vid maliarstva do tea-kino-foto [Boris Kosarev. 1920s: from painting to thea-film-photography]. Rodovid [in Ukrainian].

Shakun, A. (2019, September 13). U "Dovzhenko-Tsentri" vidkryly Muzei kino. Os yakyi vin maie vyhliad [The Museum of Cinema was opened at the Dovzhenko Center. That’s what it looks like]. TheVillage. the-village.com.ua/village/culture/culture-photo/289123-muzey-kino-dovzhenko-tsentr-fotoreportazh [in Ukrainian].

Silantiev, S., Horbachov, D., & Hoseiko, L. (2015). Ukrainskyi kinoplakat 1920-kh rokiv. VUFKU [Ukrainian Film Poster of the 1920s. VUFKU]. Natsionalnyi Tsentr Oleksandra Dovzhenka [in Ukrainian].

Slipchenko, K. (2018, December 17). Novi svity Lesia Kurbasa [New worlds of Lesya Kurbas]. Zaxid. net. https://zaxid.net/novi_sviti_lesya_kurbasa_n1477372 [in Ukrainian].

Solovei, T. (2018). Ukrainskyi avanhard v Paryzhi: pokaz Vozianov [Ukrainian avant-garde in Paris: Vozianov show]. Vogue. https://vogue.ua/ua/article/fashion/brend/ukrainskiy-avangard-v-parizhe-pokaz-vozianov.html [in Ukrainian].

Sonia Delone: Yak bachyla svit lehendarna mystkynia, yaka zacharovuvala svoimy tvoramy [Sonia Delaunay: How the legendary artist saw the world, who enchanted with her works]. (2019, March 30). Depo.ua. https://odesa.depo.ua/ukr/odesa/sonya-delone-yak-bachila-svit-velika-mistkinya-yaka-zacharuvala-svoimi-robotami-ves-svit-20190330938843 [in Ukrainian].

Stsena ukrainskoho avanhardu [The Ukrainian Avant-Garde Scene]. (2014). Mystetskyi arsenal. https://artarsenal.in.ua/uk/vystavka/stsena-ukrayinskogo-avangardu/ [in Ukrainian].

V Kyievi vidkryietsia vystavka "Sonia Delone: Rytm koloru" [The exhibition "Sonya Delaunay: Rhythm of Color" will open in Kyiv]. (2019, November 5). L’Officiel. https://officiel-online.com/all-news/sonia-delaunay-new-exhibition-opening-in-kyiv/ [in Ukrainian].

Velihotska, N. (2011). Shliakhamy Malevycha. Zupynka – Konotop. 1894–1896 [Along the roads of Malevich. Station – Konotop. 1894–1896] (O. Podshybytkina, Trans.). Mystetstvo [in Ukrainian].

Vezhbovska, L. (2015). Obraz "vidsutnoho" u skulpturi Oleksandra Arkhypenka [The image of the "absent" in the sculpture of Olexander Arkhypenko]. Culture and Art in the Modern World, 16, 90-97 [in Ukrainian].

Vezhbovska, L. (2019). Malevych i nabidy: do spetsyfiky rannoi tvorchosti zasnovnyka suprematyzmu [Malevych and nabidy: to the specifics of the early work of the founder of Suprematism]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 2, 46-55. https://doi.org/10.33625/1993-6400-2019-2-46-55 [in Ukrainian].

Voronkova, V. (2018). Refleksiia yak skladnyi sotsialnyi, kulturnyi i myslennievo-diialnisnyi protses osiahnennia ta peretvorennia diisnosti [Reflection as a complex social, cultural and thought-activity process of comprehension and transformation of reality]. In Dyskurs v umovakh minlyvosti sotsiokulturnoho prostoru [Discourse in the conditions of variability of sociocultural space], Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference (pp. 31-33). http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/1733/ [in Ukrainian].

Vystavka "Misto KhA" [Exhibition "City of HA"]. (2017). Natsionalnyi Khudozhnii Muzei Ukrainy. http://namu.kiev.ua/ua/exhibitions/bills/view.html?eid=272 [in Ukrainian].

Vystavkovyi proekt "Vasyl Yermylov. Retrospektyva" [Exhibition project "Vasyl Yermylov. Retrospective"]. (2011). Blahodiinyi fond "Mystetskyi Arsenal". http://new.art-arsenalfund.org/projects/yermilov/ [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2020 Наталя Удріс-Бородавко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |