Український авангард 1920–1930-х рр. у культурній рефлексії сучасної України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207527Ключові слова:
рефлексія, український авангард, дизайн, експозиціяАнотація
Мета статті полягає у висвітленні та систематизації культурно-мистецьких, наукових і дизайнерських проєктів, присвячених переосмисленню періоду українського конструктивізму 1920-1930-х рр. у контексті культурної рефлексії українського суспільства. Методологія дослідження полягає в аналізі емпіричного матеріалу. Наукова новизна. В статті вперше проаналізовано культурно-мистецькі проєкти, що реалізувалися в Україні впродовж останнього десятиріччя та мали на меті розкриття потужності зазначеного мистецько-дизайнерського феномену або переосмислення його ідейних засад з позицій сучасника. Крім того, автором доводиться, що саме дизайн є тим ефективним інструментом, що дозволяє донести результати наукової рефлексії до широких кіл громадськості та вплинути на трансформацію суспільної свідомості в напрямку поставленої мети – усвідомлення України як носія унікальної культурної спадщини світового рівня. Висновки. Значна активізація суспільної культурної рефлексії на український авангард 1920-1930-х рр. спричинена, по-перше, особистими рефлексіями науковців і дизайнерів, які проєктують інтелектуальні та матеріальні продукти. По-друге, – зростанням професійного рівня інституції культурного менеджменту та системного підходу в дизайні, завдяки чому особисті рефлексії трансформуються у видовищний контент та поширюються серед громадськості.
Посилання
Budnyk, A. (2017). Zasoby i pryiomy dyzainu ukrainskoho vydovyshchnoho plakatu pershoi tretyny XX stolittia [Means and methods of design of the Ukrainian spectacular poster of the first third of the XX century]. (Abstract of PhD Dissertation). Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].
Dmytro Horbachov. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-mystetstvoznavtsi/gorbachov-dmytro/ [in Ukrainian].
Faber, V. (2019). Die ukrainische Avantgarde zwischen Ost und West. Intertextualität, Intermedialität und Polemik im ukrainischen Futurismus und Konstructivismus der späten 1920er-Jahre [The Ukrainian avant-garde between east and west. Intertextuality, intermediality and polemics in Ukrainian futurism and constructivism of the late 1920s]. Bielefeld https://doi.org/10.14361/9783839446065 [in German].
Filevska, T. (Comp.). (2017). Kazimir Malevich. Kyiv period 1928–1930: Articles, Documents and Letters. Rodovid [in English].
Habrel, T. (2013). Refleksiia v dyzaini: osoblyvosti ta rol [Reflection in design: features and role]. Contemporary Art, 9, 36-42 [in Ukrainian].
Horbachov, D. (2017). Avanhard. Ukrainski khudozhnyky pershoi tretyny XX stolittia [Vanguard. Ukrainian artists of the first third of the 20th century]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kara-Vasylieva, T. (2012). Formuvannia dyzainu v Ukraini khudozhnykamy avanhardu [Formation of design in Ukraine by avant-garde artists]. In M. I. Yakovliev (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia [Essays on the history of Ukrainian design of the 20th century] (pp. 111-122). Feniks [in Ukrainian].
Klymenko, V. (2018, October 5). Odiah yak obiekt arkhitektury. Fedir Vozianov pro svoiu vystavku v Paryzhi v ramkakh proektu Putivnyk ukrainskoho avanhardu [Clothing as an object of architecture. Fedor Vozianov about his exhibition in Paris within the framework of the Ukrainian Avant-Garde Guide project]. Nv.ua. https://nv.ua/ukr/style/lyudi/odjah-jak-objekt-arkhitekturi-fedir-vozianov-pro-svoju-vistavku-v-parizhi-ramkakh-proektu-putivnik-ukrajinskoho-avanhardu-2498599.html [in Ukrainian].
Kopiievska, O. (2013). Refleksiia yak metod naukovoho osmyslennia kulturnykh transformatsii [Reflection as a method of scientific understanding of cultural transformations]. Kultura narodov Prichernomoria, 262, 148-152 [in Ukrainian].
Kosianchuk, I. (2019, April 9). Ukrainski dyzainery predstavleni na lehendarnii lokatsii v Milani [Ukrainian designers are represented at the legendary location in Milan]. Pohliad. https://www.poglyad.tv/ukrayinski-dyzajnery-predstavleni-na-legendarnij-lokatsiyi-v-milani/ [in Ukrainian].
Kriukova, O. (2012). Sotsialna refleksiia yak skladova sotsialnoho rozvytku osobystosti [Social reflection as a component of social development of personality]. Problems of modern psychology, 16, 636-647 [in Ukrainian].
Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian graphics of the first third of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].
Mudrak, M. (2018). "Nova generatsiia" i mystetskyi modernizm v Ukraini ["New Generation" and Artistic Modernism in Ukraine] (H. Yanovska, Trans.). Rodovid [in Ukrainian].
Oksana Levchenia. V dukhe Modern_ISM’a [Oksana Levchenia. In the spirit of Modern_ISM’a]. (2019, April 14). ID.Interior Design. http://www.idmagazine.com.ua/oksana-levchenya-v-duhe-modern_ism-a/ [in Russian].
Pavliuk, M. (2019, November 15). Shcho slid znaty pro vystavku Soni Delone [What you need to know about the exhibition of Sonya Delaunay]. Vogue. https://vogue.ua/ua/article/culture/art/chto-nuzhno-znat-o-vystavke-soni-delone-v-art-prostranstve-set.html [in Ukrainian].
Pavlova, T. (2012). Vasyl Yermilov zhde vesnu [Vasily Yermilov is waiting for spring]. Rodovid [in Ukrainian].
Pavlova, T. (2017). Carte Blanche Anatolia Petrytskoho [Carte Blanche by Anatol Petrytsky]. Rodovid [in Ukrainian].
Pavlova, T., & Chechyk, V. (2009). Borys Kosarev. 1920-ti roky: vid maliarstva do tea-kino-foto [Boris Kosarev. 1920s: from painting to thea-film-photography]. Rodovid [in Ukrainian].
Shakun, A. (2019, September 13). U "Dovzhenko-Tsentri" vidkryly Muzei kino. Os yakyi vin maie vyhliad [The Museum of Cinema was opened at the Dovzhenko Center. That’s what it looks like]. TheVillage. the-village.com.ua/village/culture/culture-photo/289123-muzey-kino-dovzhenko-tsentr-fotoreportazh [in Ukrainian].
Silantiev, S., Horbachov, D., & Hoseiko, L. (2015). Ukrainskyi kinoplakat 1920-kh rokiv. VUFKU [Ukrainian Film Poster of the 1920s. VUFKU]. Natsionalnyi Tsentr Oleksandra Dovzhenka [in Ukrainian].
Slipchenko, K. (2018, December 17). Novi svity Lesia Kurbasa [New worlds of Lesya Kurbas]. Zaxid. net. https://zaxid.net/novi_sviti_lesya_kurbasa_n1477372 [in Ukrainian].
Solovei, T. (2018). Ukrainskyi avanhard v Paryzhi: pokaz Vozianov [Ukrainian avant-garde in Paris: Vozianov show]. Vogue. https://vogue.ua/ua/article/fashion/brend/ukrainskiy-avangard-v-parizhe-pokaz-vozianov.html [in Ukrainian].
Sonia Delone: Yak bachyla svit lehendarna mystkynia, yaka zacharovuvala svoimy tvoramy [Sonia Delaunay: How the legendary artist saw the world, who enchanted with her works]. (2019, March 30). Depo.ua. https://odesa.depo.ua/ukr/odesa/sonya-delone-yak-bachila-svit-velika-mistkinya-yaka-zacharuvala-svoimi-robotami-ves-svit-20190330938843 [in Ukrainian].
Stsena ukrainskoho avanhardu [The Ukrainian Avant-Garde Scene]. (2014). Mystetskyi arsenal. https://artarsenal.in.ua/uk/vystavka/stsena-ukrayinskogo-avangardu/ [in Ukrainian].
V Kyievi vidkryietsia vystavka "Sonia Delone: Rytm koloru" [The exhibition "Sonya Delaunay: Rhythm of Color" will open in Kyiv]. (2019, November 5). L’Officiel. https://officiel-online.com/all-news/sonia-delaunay-new-exhibition-opening-in-kyiv/ [in Ukrainian].
Velihotska, N. (2011). Shliakhamy Malevycha. Zupynka – Konotop. 1894–1896 [Along the roads of Malevich. Station – Konotop. 1894–1896] (O. Podshybytkina, Trans.). Mystetstvo [in Ukrainian].
Vezhbovska, L. (2015). Obraz "vidsutnoho" u skulpturi Oleksandra Arkhypenka [The image of the "absent" in the sculpture of Olexander Arkhypenko]. Culture and Art in the Modern World, 16, 90-97 [in Ukrainian].
Vezhbovska, L. (2019). Malevych i nabidy: do spetsyfiky rannoi tvorchosti zasnovnyka suprematyzmu [Malevych and nabidy: to the specifics of the early work of the founder of Suprematism]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 2, 46-55. https://doi.org/10.33625/1993-6400-2019-2-46-55 [in Ukrainian].
Voronkova, V. (2018). Refleksiia yak skladnyi sotsialnyi, kulturnyi i myslennievo-diialnisnyi protses osiahnennia ta peretvorennia diisnosti [Reflection as a complex social, cultural and thought-activity process of comprehension and transformation of reality]. In Dyskurs v umovakh minlyvosti sotsiokulturnoho prostoru [Discourse in the conditions of variability of sociocultural space], Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference (pp. 31-33). http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/1733/ [in Ukrainian].
Vystavka "Misto KhA" [Exhibition "City of HA"]. (2017). Natsionalnyi Khudozhnii Muzei Ukrainy. http://namu.kiev.ua/ua/exhibitions/bills/view.html?eid=272 [in Ukrainian].
Vystavkovyi proekt "Vasyl Yermylov. Retrospektyva" [Exhibition project "Vasyl Yermylov. Retrospective"]. (2011). Blahodiinyi fond "Mystetskyi Arsenal". http://new.art-arsenalfund.org/projects/yermilov/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наталя Удріс-Бородавко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.