DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207539

Впровадження авангардних концепцій у дизайн побутових речей у галузі кераміки та фарфору

Olha Shkolna

Анотація


Мета дослідження – виявити особливості впровадження авангардних концепцій у дизайн побутових речей, зокрема, посуду у Межигірському мистецько-керамічному технікумі та відстежити застосування сучасних технік і матеріалів бойчукістами, супрематистами, представниками конструктивізму й ар-деко у вітчизняній художній і проєктній культурі в галузі кераміки та фарфору. Методологія дослідження базується на всебічному розгляді, на методах загальнонаукової компаративістики, формально-стилістичному та мистецтвознавчому аналізі. Наукова новизна полягає у виявленні художніх особливостей творчості митців авангардного напряму в прагненні до стирання меж між мистецтвом і побутом. Охарактеризовано специфіку звернення до кераміки і фарфору художників-авангардистів кола Михайла Бойчука у Межигірському мистецько-керамічному технікумі-інституті (В. Седляр, І. Падалка, П. Іванченко, П. Мусієнко, Д. Головко), групи митців-супрематистів на Ленінградському фарфоровому заводі (К. Малевич, І. Чашник, М. Суєтін), а також – Ж. Діндо, яка балансувала між конструктивізмом, супрематизмом й ар-деко. Висновки. Результати дослідження засвідчили певний феномен митців-авангардистів різних шкіл на території Європи, що полягав у втіленні часом дуже подібних ідей у дизайні побутових речей. З’ясовано, що викликане це явище не стільки впливом митців одних на одних, скільки витоком із спільних світоглядних настанов. Як представники Баугаузу, так і українські авангардисти виходили передусім з потреби осучаснення побуту, відмови від домінування історичних стилів у дизайні речей. Таким чином, деталі побуту, в даному разі посуд, здобувають максимальне спрощення форм, застосування нових, часом незвичних матеріалів до втілення графічного декору, притаманного певному авангардному напряму.


Ключові слова


бойчукізм; авангард; Баугауз; супрематизм; Межигірський мистецько-керамічний технікум-інститут

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Berghausen, N. (2019). 100 rokiv Bauhauzu. Oblashtuvannia zhyttievykh protsesiv [100 years of the Bauhaus. Arrangement of life processes]. Goethe-Institut. https://www.goethe.de/ins/ ua/uk/kul/dos/bau/21356390.html [in Ukrainian].

Campbell, B. (2003). Mexican murals in times of crisis. Tucson [in English].

Dege, Sh. (2019, March 18). 100 rokiv Bauhauzu: idei, yaki staly klasykoiu svitovoho dyzainu [100 years of the Bauhaus: ideas that have become classics of world design]. Deutsche Welle. https://p.dw.com/p/3DtGl [in Ukrainian].

Droste, M. (2011). Bauhaus. 1919–1933. Naschen [in German].

Horbachov, D. (Comp.). (2006). "Vin ta ya buly Ukraintsi". Malevych ta Ukraina: antolohiia ["He and I were Ukrainians." Malevich and Ukraine: an anthology]. SIM studiia [in Ukrainian].

Horbachov, D. (2017). Avanhard. Ukrainski khudozhnyky pershoi tretyny XX stolittia [Avantgarde. Ukrainian artists of the first third of the 20th century]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kratko Bernard Mykhailovych (1884-1960) i Dindo Zhozefina Konstantynivna (1902–1954), ukrainski radianski skulptory [Kratko Bernard Mykhailovych (1884–1960) and Dindo Zhozefina Konstantynivna (1902–1954), Ukrainian Soviet sculptors]. (1977–1979). (Fund 330, Inventory 1-3). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Markiv-Bukovska, N. (2018, September 29). Zhinky Bauhauzu: metaleva maistrynia Marianne Brandt [Bauhaus women: metal master Marianne Brandt]. Prostir. https://www.prostranstvo.media/zhinki-baugauzu-metaleva-majstrinja-marianne-brandt/ [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2011a). Kyivskyi khudozhnii farfor XX stolittia [Kyiv artistic porcelain of the XX century]. Den pechaty [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2011b). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka, orhanizatsiino-tvorchi protsesy [Porcelain-faience of Ukraine of the XX century: industry infrastructure, industrial and economic policy, organizational and creative processes] (Vol. 1). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2014). Mezhyhirskyi khudozhno-keramichnyi tekhnikum-instytut [Mezhyhirya Art and Ceramic Technical School-Institute]. Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura, 9, 60-65 [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2016). Plastyka Zhozefiny Dindo v khudozhnikh zbirkakh Ukrainy [Josephine Dindo’s sculpture in art collections of Ukraine]. In-Art. http://be-inart.com/post/view/704 [in Ukrainian].

Shkolna, O. V. (2017). Yevropeisko-aziiski transformatsii v tvorchosti opishnianky Yelyzavety Trypilskoi [European-Asian transformations in the work of Yelyzaveta Trypilska]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36(14), 118-137 [in Ukrainian].

Voron, B. (2020, January 13). "Tse ty burzhui" – mezhyhirska keramika mizh SRSR ta Yevropoiu ["It’s you bourgeois" – intermountain ceramics between the USSR and Europe]. Art-Prostir. https://artes-almanac.com/ce-ty-burjui-mezhyhirska-keramika-mizh-srsr-i-evro/ [in Ukrainian].

Zimogliadov, A. (n.d.). Malevich i predmetnoe [Malevich and the subject]. Artkhiv. https://artchive.ru/publications/2103~Malevich_i_predmetnoe [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2020 Ольга Школьна

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |