Впровадження авангардних концепцій у дизайн побутових речей у галузі кераміки та фарфору
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207539Ключові слова:
бойчукізм, авангард, Баугауз, супрематизм, Межигірський мистецько-керамічний технікум-інститутАнотація
Мета дослідження – виявити особливості впровадження авангардних концепцій у дизайн побутових речей, зокрема, посуду у Межигірському мистецько-керамічному технікумі та відстежити застосування сучасних технік і матеріалів бойчукістами, супрематистами, представниками конструктивізму й ар-деко у вітчизняній художній і проєктній культурі в галузі кераміки та фарфору. Методологія дослідження базується на всебічному розгляді, на методах загальнонаукової компаративістики, формально-стилістичному та мистецтвознавчому аналізі. Наукова новизна полягає у виявленні художніх особливостей творчості митців авангардного напряму в прагненні до стирання меж між мистецтвом і побутом. Охарактеризовано специфіку звернення до кераміки і фарфору художників-авангардистів кола Михайла Бойчука у Межигірському мистецько-керамічному технікумі-інституті (В. Седляр, І. Падалка, П. Іванченко, П. Мусієнко, Д. Головко), групи митців-супрематистів на Ленінградському фарфоровому заводі (К. Малевич, І. Чашник, М. Суєтін), а також – Ж. Діндо, яка балансувала між конструктивізмом, супрематизмом й ар-деко. Висновки. Результати дослідження засвідчили певний феномен митців-авангардистів різних шкіл на території Європи, що полягав у втіленні часом дуже подібних ідей у дизайні побутових речей. З’ясовано, що викликане це явище не стільки впливом митців одних на одних, скільки витоком із спільних світоглядних настанов. Як представники Баугаузу, так і українські авангардисти виходили передусім з потреби осучаснення побуту, відмови від домінування історичних стилів у дизайні речей. Таким чином, деталі побуту, в даному разі посуд, здобувають максимальне спрощення форм, застосування нових, часом незвичних матеріалів до втілення графічного декору, притаманного певному авангардному напряму.
Посилання
Berghausen, N. (2019). 100 rokiv Bauhauzu. Oblashtuvannia zhyttievykh protsesiv [100 years of the Bauhaus. Arrangement of life processes]. Goethe-Institut. https://www.goethe.de/ins/ ua/uk/kul/dos/bau/21356390.html [in Ukrainian].
Campbell, B. (2003). Mexican murals in times of crisis. Tucson [in English].
Dege, Sh. (2019, March 18). 100 rokiv Bauhauzu: idei, yaki staly klasykoiu svitovoho dyzainu [100 years of the Bauhaus: ideas that have become classics of world design]. Deutsche Welle. https://p.dw.com/p/3DtGl [in Ukrainian].
Droste, M. (2011). Bauhaus. 1919–1933. Naschen [in German].
Horbachov, D. (Comp.). (2006). "Vin ta ya buly Ukraintsi". Malevych ta Ukraina: antolohiia ["He and I were Ukrainians." Malevich and Ukraine: an anthology]. SIM studiia [in Ukrainian].
Horbachov, D. (2017). Avanhard. Ukrainski khudozhnyky pershoi tretyny XX stolittia [Avantgarde. Ukrainian artists of the first third of the 20th century]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kratko Bernard Mykhailovych (1884-1960) i Dindo Zhozefina Konstantynivna (1902–1954), ukrainski radianski skulptory [Kratko Bernard Mykhailovych (1884–1960) and Dindo Zhozefina Konstantynivna (1902–1954), Ukrainian Soviet sculptors]. (1977–1979). (Fund 330, Inventory 1-3). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Markiv-Bukovska, N. (2018, September 29). Zhinky Bauhauzu: metaleva maistrynia Marianne Brandt [Bauhaus women: metal master Marianne Brandt]. Prostir. https://www.prostranstvo.media/zhinki-baugauzu-metaleva-majstrinja-marianne-brandt/ [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2011a). Kyivskyi khudozhnii farfor XX stolittia [Kyiv artistic porcelain of the XX century]. Den pechaty [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2011b). Farfor-faians Ukrainy XX stolittia: infrastruktura haluzi, promyslova ta ekonomichna polityka, orhanizatsiino-tvorchi protsesy [Porcelain-faience of Ukraine of the XX century: industry infrastructure, industrial and economic policy, organizational and creative processes] (Vol. 1). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2014). Mezhyhirskyi khudozhno-keramichnyi tekhnikum-instytut [Mezhyhirya Art and Ceramic Technical School-Institute]. Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura, 9, 60-65 [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2016). Plastyka Zhozefiny Dindo v khudozhnikh zbirkakh Ukrainy [Josephine Dindo’s sculpture in art collections of Ukraine]. In-Art. http://be-inart.com/post/view/704 [in Ukrainian].
Shkolna, O. V. (2017). Yevropeisko-aziiski transformatsii v tvorchosti opishnianky Yelyzavety Trypilskoi [European-Asian transformations in the work of Yelyzaveta Trypilska]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36(14), 118-137 [in Ukrainian].
Voron, B. (2020, January 13). "Tse ty burzhui" – mezhyhirska keramika mizh SRSR ta Yevropoiu ["It’s you bourgeois" – intermountain ceramics between the USSR and Europe]. Art-Prostir. https://artes-almanac.com/ce-ty-burjui-mezhyhirska-keramika-mizh-srsr-i-evro/ [in Ukrainian].
Zimogliadov, A. (n.d.). Malevich i predmetnoe [Malevich and the subject]. Artkhiv. https://artchive.ru/publications/2103~Malevich_i_predmetnoe [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Школьна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.