Значення досвіду макетної майстерні Меллера для сучасної дизайн-освіти
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207544Ключові слова:
Мистецьке об’єднання «Березіль», макетна майстерня, Вадим Меллер, український конструктивізм, дизайн друкованої продукції, журнал, театральна афішаАнотація
Мета дослідження – проаналізувати діяльність макетної майстерні Мистецького об’єднання «Березіль» під керівництвом В. Меллера, встановити її вплив на сучасний графічний дизайн. Методи дослідження. Історично-порівняльний та мистецтвознавчий методи аналізу. Наукова новизна. Вперше зроблено акцент на діяльності макетної майстерні у сфері оформлення друкованої продукції із наведенням відповідних візуальних доказів. У процесі аналізу виявлено риси, що споріднюють дизайнерську діяльність майстерні із сучасною рекламною парадигмою. Зроблено спробу визначити освітянські здобутки формації та їхню суголосність з іншими мистецькими школами того часу. Висновки. Маловивчена діяльність макетної майстерні у царині друкованої продукції належить до одного з найвищих досягнень українського графічного дизайну початку ХХ ст. і гідно кореспондується із подібними експериментами в інших країнах. Відстежується спільність програмних засад, ідентичність вжитих художніх прийомів і технічних засобів макетної майстерні та осередків художньої практики Баугаузу, De Stijl, ВХУТЕМАСу. Водночас, специфіку макетної майстерні Меллера визначає її спрямованість у бік театрального процесу.
Посилання
Bondarenko, O. (2018, July 23). Milytsia Symashkevych – zhinka, yaka zbahatyla ukrainske kino i teatr [Militsa Symashkevych is a woman who enriched Ukrainian cinema and theater]. Ridna kraina. https://ridna.ua/2018/07/milytsya-symashkevych-zhinka-yaka-zbahatyla-ukrajinske-kino-i-teatr/ [in Ukrainian].
Chechyk, V. V. (2016). Stsenohrafiia Vadyma Mellera v konteksti teatralnykh eksperymentiv khudozhnykiv Bavhauzu 1920-kh rokiv [Vadim Meller’s scenography in the context of theatrical experiments of Bauhaus artists of the 1920s]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 2, 71-80 [in Ukrainian].
Chechyk, V. V. (2017). "Doba pervisnoho konstruktyvizmu" v mystetstvi Ukrainy (1921–1925): dosvid stsenohrafii ["The Age of Primitive Constructivism" in the Art of Ukraine (1921–1925): the experience of scenography]. Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts, 1, 117-125 [in Ukrainian].
Dmytrenko, A. (2014). Kostium u konteksti stsenohrafichnykh poshukiv Vadyma Mellera (z fondiv Derzhavnoho muzeiu teatralnoho, muzychnoho ta kinomystetstva Ukrainy) [Costume in the context of Vadim Meller’s scenographic research (from the funds of the State Museum of Theater, Music and Cinematography of Ukraine)]. The ethnology notebooks. Seriia mystetstvoznavcha, 6(120), 1501-1513 [in Ukrainian].
Horbachov, D. (1996). Ukrainskyi avanhard 1910–1930 rokiv [Ukrainian avant-garde of 1910–1930]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2003). Ivan Vrona yak reformator ukrainskoi mystetskoi osvity XX storichchia [Ivan Vrona as a reformer of Ukrainian art education of the 20th century]. Obrazotvorche mystetstvo, 4, 23-26 [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2010). Ivan Vrona – krytyk, pedahoh, mystetstvoznavets [Ivan Vrona – critic, teacher, art critic]. In O. K. Fedoruk, & V. I. Petrashyk (Comps.), Ukrainska akademiia mystetstva [Ukrainian Academy of Arts] (pp. 85-97). NAFAA [in Ukrainian].
Maketna maisternia "Berezilia" [Berezil model workshop]. (1924). Barykady teatru, 2-3, 19 [in Ukrainian].
Markschiess-van Trix, J., & Nowak, B. (1986). Artisty i tcirkovoi plakat: istoricheskii obzor [Artists and the circus poster: a historical overview] (T. Rodionova, Trans.). Iskusstvo [in Russian].
Moisei Ashkinazi. 1898–1968. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/ashkinazi-mojsej/ [in Ukrainian].
Mudrak, M., & Rudenko, T. (Eds.). (2015). Instsenizatsiia ukrainskoho avanhardu 1910–1920 rokiv [Staging the Ukrainian Avant-Garde of the 1910s and 1920s]. Rodovid [in Ukrainian].
Nina Henke-Meller. (n.d.). Biblioteka ukrainskoho mystetstva. http://uartlib.org/ukrayinski-hudozhniki/genke-meller-nina/ [in Ukrainian].
Veselovska, H. I. (2010). Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Feniks [in Ukrainian].
Wiener Werkstätte. (2020, 1 April). https://en.wikipedia.org/wiki/Wiener_Werkstätte [in German].
Yermakova, N. P. (2017). Mystetska dolia i dolia mystetstva. Chastyna persha [Artistic destiny and the destiny of art. Part one]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, 11-12, 181-219 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Андрій Будник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.