Авангардний дизайн Вадима Меллера
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207548Ключові слова:
авангардний дизайн, театральний костюм, конструкція костюму, сценографія, Вадим МеллерАнотація
Метою статті є всебічний аналіз дизайнерської діяльності провідного українського авангардиста Вадима Меллера з особливою увагою до його сценографії та сценічного костюму. Методологія дослідження визначена застосуванням історичного та мистецтвознавчого, зокрема формально-стилістичного аналізу. Новизна дослідження. У дослідженні проведено всебічний аналіз дизайнерської діяльності В. Меллера, відстежується його ідейний взаємозв’язок з школою Баугауз. Вперше розглядаються проблеми і досвід реконструкції театрального костюму за ескізами В. Меллера, проведеної на базі Музею театрального, музичного та кіномистецтва України. В публікації вводиться термін конструкція костюму, що засвідчує конструктивістський підхід майстра до вирішення постановки вистави як єдиного цілого. Театральний костюм мислиться інтегрованим у сценічний простір і взаємодіє з ним за допомогою руху і чергування кольорів; глибока продуманість деталей дозволяє зміну сценічного малюнку, а відтак посилює змістове наповнення вистави. Висновок. Авангардний дизайн Меллера засвідчує, що висока якість його мистецтва є результатом особливого пошуку внутрішньо-зумовленої стильової відповідності духові свого часу. Такий погляд дає підстави сучасним дизайнерам переглянути підхід до взаємодії з авангардними напрямами: не просто запозичати форми і колір авангардистів, через що зазнають вихолощення їхні ідеї, а враховувати насамперед художні пошуки і технологія розв’язання естетичних проблем.
Посилання
Cherkashyn, R., & Fomina, Yu. (2008). My bereziltsi: teatralni spohady-rozdumy [We are from Berezil: theatrical memories-reflections]. AKTA [in Ukrainian].
Gropius, W. (1971). Granitcy arkhitektury [Scope of Total Architecture] (L. S. Pinsker, V. R. Aronova, & V. G. Kalisha, Trans.). Iskusstvo [in Russian].
Haishenets, A., Pohribna, A., & Tkach, V. (Comps.). (2019). Kurbas: Novi svity. Kataloh vystavky [Kurbas: new worlds. Exhibition catalog] (N. Shevchenko, Trans.). Mystetskyi arsenal [in Ukrainian].
Meller, V. (1920). Letters to Bronislava Nijinska. (Bronislava Nijinska Collection, Box 74, Folder 51). Library of Congress, Music Division, Washington [in English].
Meller, V. (1927). Vrazhennia vid nimetskoho mystetstva [Impressions of German art]. Chervonyi shliakh, 9-10, 180-198 [in Ukrainian].
Meller, V. (1940). Osnovnye zadachi nauchnykh issledovanii v oblasti monumentalnogo ikusstva [The main tasks of scientific research in the field of monumental art]. (Fond 1077 Meller Vadym Heorhiiovych, ukrainskyi teatralnyi khudozhnyk, 1884-1962, Inventory 1, File 16). Central State Archive-Museum of Literature and Arts of Ukraine, Kyiv [in Russian].
Mudrak, M., & Rudenko, T. (Eds.). (2015). Instsenizatsiia ukrainskoho avanhardu 1910–1920 rokiv [Staging the Ukrainian Avant-Garde of the 1910s and 1920s]. Rodovid [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Тетяна Руденко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.