DOI: https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207550

Відлуння «Тріадного балету» Оскара Шлеммера в сучасному дизайні одягу

Olha Shandrenko

Анотація


Мета дослідження – з’ясувати особливості творчості німецького художника школи Баугауз Оскара Шлеммера та означити його вплив на сучасний дизайн одягу; виявити можливості застосування художніх засобів і прийомів «Тріадного балету» в проєктній діяльності дизайнерів одягу. Методи дослідження. Методологічні засади дослідження базуються на комплексному мистецтвознавчому аналізі творчого доробку Оскара Шлеммера, історико-біографічному вивченні творчих робіт студентів ваймарської школи, що були презентовані в авангардній постановці «Тріадного балету». Наукова новизна. В роботі простежено головні концепти творчого здобутку Оскара Шлеммера та виявлено вплив «Тріадного балету» на сучасний дизайн одягу. Практична реалізація дослідження знайшла своє відлуння в авангардних рішеннях, застосованих у навчально-мистецькому проєкті, присвяченому 100-річчю заснування школи Баугауз. Висновки. Оскар Шлеммер своєю діяльністю виявив потребу глибинного підходу до мистецтва, що має стати результатом поєднання художніх ідеалів, нових технологій і майстерності. Його тріадний підхід у проєктній діяльності проявляється у тісній взаємодії важливих концептів, які визначають художньо-естетичну цілісність дизайну. «Тріадний балет» став тим революційним явищем у повоєнному мистецтві, яке засвідчило злам у свідомості, прагнення до відновлення життя після війни, внесення в нього злагодженості і чіткості. У такому дійстві кожен має свою «форму», якою обумовлений його рух у сценічному просторі, кожен виконує свою роль і ця роль є важливою як для нього, так і для іншого. Вплив та актуальність «Тріадного балету» Оскара Шлеммера на сучасний дизайн одягу полягає у глибинному розумінні сутності людини і форми, людини і простору, людини і її світосприйняття.


Ключові слова


Баугауз; Оскар Шлеммер; тріадний балет; авангард; дизайн одягу; костюм

Повний текст:

PDF

Посилання


Birringer, J. (2013). Bauhaus, Constructivism, Performance. PAJ: A Journal of Performance and Art, 35(2), 39-52 https://doi.org/10.1162/PAJJ_a_00145 [in English].

Boittiaux, I. (2019, May 28). Le ballet cosmique d’Oskar Schlemmer [Oskar Schlemmer’s Cosmic Ballet]. Beaux Arts & Cie. https://www.beauxarts.com/videos/le-ballet-cosmique-doskar-schlemmer/ [in French].

Chan, E . (2019, March 20). How A Century Of Bauhaus Has Influenced Fashion. Vogue. https://www.vogue.co.uk/article/bauhaus-influence-in-fashion [in English].

Conzen, I. (Ed.). (2014). Oskar Schlemmer: Visionen einer neuen Welt [Oskar Schlemmer: visions of a new world]. Hirmer.

Conzen, I., Höper, C., & Wiemann, E. (Eds.). (2008). Staatsgalerie Stuttgart: Die Sammlung. Meisterwerke vom 14. bis zum 21. Jahrhundert [Stuttgart State Gallery: The Collection. Masterpieces from the 14th to the 21st century]. Hirmer [in German].

Das Archiv Oskar Schlemmer [The Oskar Schlemmer archive]. (n.d.). Staatsgalerie. https://www.staatsgalerie.de/sammlung/archive/archiv-oskar-schlemmer.html [in German].

Gage, J. (1982). Colour at the Bauhaus. AA Files, 2, 50-54 [in English].

Koss, J. (2003). Bauhaus Theater of Human Doll. The Art Bulletin, 85(4), 724-745. https://doi. org/10.2307/3177367 [in English].

Lahusen, S. (1986). Oskar Schlemmer: Mechanical Ballets? Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, 4(2), 65-77. https://doi.org/10.2307/1290727 [in English].

Meleshkina, I. (2019). Anatol Petrytskyi i Oskar Shlemmer. Stsenohrafichnyi konstruktyvizm [Anatoly Petritsky and Oscar Schlemmer. Scenographic constructivism]. In Materyk ukrainskoho avanhardu na mapi svitu [The Continent of the Ukrainian Avant-Garde on the World Map], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 112-130). MTMCU [in Ukrainian].

Oskar Schlemmer (1888–1943). Das Triadische Ballett: Drahtfigur, 1922 [Oskar Schlemmer (1888- 1943). The Triadic Ballet: Wirigfigur, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www. staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/B9 A4F4454104177E271E9D9C747F5368.html [in German].

Oskar Schlemmer. Das Triadische Ballett: Spirale, 1922 [Oskar Schlemmer. The Triadic Ballet: Spirale, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www.staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/C14839B34F4433257D4F2493D BAE943F.html [in German].

Oskar Schlemmer. Das Triadische Ballett: Taucher, 1922 [Oskar Schlemmer. The Triadic Ballet: Divers, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www.staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/2B95DCBB43CB51A4CBFF1F9D 58D4730B.html [in German].

Ray, K. (2001). Bauhaus Hausfraus: Gender Formation in Design Education. Journal of Architectural Education (1984-), 55(2), 73-80 https://doi.org/10.1162/104648801753199491 [in English].

Shandrenko, O. M. (2013). Zhestualnist mody v konteksti neverbalnoi komunikatsii [Fashion gesturality in the context of nonverbal communication]. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 30, 246-254 [in Ukrainian].

Sidelnikova, A. (n.d.). Glavnyi balet stoletiia: Oskar Shlemmer i teatr Baugauza [The main ballet of the century: Oscar Schlemmer and the Bauhaus Theater]. Arthive. https://artchive.ru/publications/4182~Glavnyj_balet_stoletija_Oskar_Shlemmer_i_teatr_Baukhauza [in Russian].

Stonard, J. (2009). Oskar Schlemmer’s ‘Bauhaustreppe’, 1932: part 1 [Oskar Schlemmer’s ‘Bauhaus Staircase’, 1932: part 1]. The Burlington Magazine, 151(1276), 456-464 [in German].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2020 Ольга Шандренко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |