Відлуння «Тріадного балету» Оскара Шлеммера в сучасному дизайні одягу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207550Ключові слова:
Баугауз, Оскар Шлеммер, тріадний балет, авангард, дизайн одягу, костюмАнотація
Мета дослідження – з’ясувати особливості творчості німецького художника школи Баугауз Оскара Шлеммера та означити його вплив на сучасний дизайн одягу; виявити можливості застосування художніх засобів і прийомів «Тріадного балету» в проєктній діяльності дизайнерів одягу. Методи дослідження. Методологічні засади дослідження базуються на комплексному мистецтвознавчому аналізі творчого доробку Оскара Шлеммера, історико-біографічному вивченні творчих робіт студентів ваймарської школи, що були презентовані в авангардній постановці «Тріадного балету». Наукова новизна. В роботі простежено головні концепти творчого здобутку Оскара Шлеммера та виявлено вплив «Тріадного балету» на сучасний дизайн одягу. Практична реалізація дослідження знайшла своє відлуння в авангардних рішеннях, застосованих у навчально-мистецькому проєкті, присвяченому 100-річчю заснування школи Баугауз. Висновки. Оскар Шлеммер своєю діяльністю виявив потребу глибинного підходу до мистецтва, що має стати результатом поєднання художніх ідеалів, нових технологій і майстерності. Його тріадний підхід у проєктній діяльності проявляється у тісній взаємодії важливих концептів, які визначають художньо-естетичну цілісність дизайну. «Тріадний балет» став тим революційним явищем у повоєнному мистецтві, яке засвідчило злам у свідомості, прагнення до відновлення життя після війни, внесення в нього злагодженості і чіткості. У такому дійстві кожен має свою «форму», якою обумовлений його рух у сценічному просторі, кожен виконує свою роль і ця роль є важливою як для нього, так і для іншого. Вплив та актуальність «Тріадного балету» Оскара Шлеммера на сучасний дизайн одягу полягає у глибинному розумінні сутності людини і форми, людини і простору, людини і її світосприйняття.
Посилання
Birringer, J. (2013). Bauhaus, Constructivism, Performance. PAJ: A Journal of Performance and Art, 35(2), 39-52 https://doi.org/10.1162/PAJJ_a_00145 [in English].
Boittiaux, I. (2019, May 28). Le ballet cosmique d’Oskar Schlemmer [Oskar Schlemmer’s Cosmic Ballet]. Beaux Arts & Cie. https://www.beauxarts.com/videos/le-ballet-cosmique-doskar-schlemmer/ [in French].
Chan, E . (2019, March 20). How A Century Of Bauhaus Has Influenced Fashion. Vogue. https://www.vogue.co.uk/article/bauhaus-influence-in-fashion [in English].
Conzen, I. (Ed.). (2014). Oskar Schlemmer: Visionen einer neuen Welt [Oskar Schlemmer: visions of a new world]. Hirmer.
Conzen, I., Höper, C., & Wiemann, E. (Eds.). (2008). Staatsgalerie Stuttgart: Die Sammlung. Meisterwerke vom 14. bis zum 21. Jahrhundert [Stuttgart State Gallery: The Collection. Masterpieces from the 14th to the 21st century]. Hirmer [in German].
Das Archiv Oskar Schlemmer [The Oskar Schlemmer archive]. (n.d.). Staatsgalerie. https://www.staatsgalerie.de/sammlung/archive/archiv-oskar-schlemmer.html [in German].
Gage, J. (1982). Colour at the Bauhaus. AA Files, 2, 50-54 [in English].
Koss, J. (2003). Bauhaus Theater of Human Doll. The Art Bulletin, 85(4), 724-745. https://doi.org/10.2307/3177367 [in English].
Lahusen, S. (1986). Oskar Schlemmer: Mechanical Ballets? Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, 4(2), 65-77. https://doi.org/10.2307/1290727 [in English].
Meleshkina, I. (2019). Anatol Petrytskyi i Oskar Shlemmer. Stsenohrafichnyi konstruktyvizm [Anatoly Petritsky and Oscar Schlemmer. Scenographic constructivism]. In Materyk ukrainskoho avanhardu na mapi svitu [The Continent of the Ukrainian Avant-Garde on the World Map], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 112-130). MTMCU [in Ukrainian].
Oskar Schlemmer (1888–1943). Das Triadische Ballett: Drahtfigur, 1922 [Oskar Schlemmer (1888-1943). The Triadic Ballet: Wirigfigur, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www. staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/B9 A4F4454104177E271E9D9C747F5368.html [in German].
Oskar Schlemmer. Das Triadische Ballett: Spirale, 1922 [Oskar Schlemmer. The Triadic Ballet: Spirale, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www.staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/C14839B34F4433257D4F2493D BAE943F.html [in German].
Oskar Schlemmer. Das Triadische Ballett: Taucher, 1922 [Oskar Schlemmer. The Triadic Ballet: Divers, 1922]. (2008). Staatsgalerie Stuttgart. https://www.staatsgalerie.de/g/sammlung/sammlung-digital/einzelansicht/sgs/werk/einzelansicht/2B95DCBB43CB51A4CBFF1F9D 58D4730B.html [in German].
Ray, K. (2001). Bauhaus Hausfraus: Gender Formation in Design Education. Journal of Architectural Education (1984-), 55(2), 73-80 https://doi.org/10.1162/104648801753199491 [in English].
Shandrenko, O. M. (2013). Zhestualnist mody v konteksti neverbalnoi komunikatsii [Fashion gesturality in the context of nonverbal communication]. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 30, 246-254 [in Ukrainian].
Sidelnikova, A. (n.d.). Glavnyi balet stoletiia: Oskar Shlemmer i teatr Baugauza [The main ballet of the century: Oscar Schlemmer and the Bauhaus Theater]. Arthive. https://artchive.ru/publications/4182~Glavnyj_balet_stoletija_Oskar_Shlemmer_i_teatr_Baukhauza [in Russian].
Stonard, J. (2009). Oskar Schlemmer’s ‘Bauhaustreppe’, 1932: part 1 [Oskar Schlemmer’s ‘Bauhaus Staircase’, 1932: part 1]. The Burlington Magazine, 151(1276), 456-464 [in German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Шандренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.