Василь Єрмилов серед «адептів» нової візуальності
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207552Ключові слова:
Василь Єрмилов, Ласло Могой-Надь, Василь Кандинський, Пауль Клеє, український авангард, Баугауз, нова візуальність, живописні елементи, структури, картинна площина, нюАнотація
Мета дослідження – виявити специфіку візуальної мови художника і дизайнера Василя Єрмилова, зокрема, через дослідження його диптиху «На пляжі» у взаємозв’язку з мистецькими і теоретичними напрацюваннями митців-новаторів Баугаузу. Методологія дослідження. У статті застосовано метод деконструкції, структурного, формально-стилістичного та компаративного аналізу. Наукова новизна дослідження. Результати дослідження виявили тенденції до творення Єрмиловим авангардних композицій на основі тонкого творчого діалогу з теоретичними підходами представників Баугаузу, що засвідчує не лише програмну й світоглядну єдність, але й ідентичність візуального мислення. Метод деконструкції та структурного аналізу дозволив виявити елементи форми як структури, свідомо введені у твір майстром з метою його переосмислення, створення іншої комбінації і, таким чином, ствердження нового змісту. Такий аналіз щодо творів Єрмилова проводиться вперше. Висновки. Результати аналізу диптиху Єрмилова «На пляжі» засвідчують універсальність нової візуальної мови, що в Україні склалась всупереч намаганням пристосувати її до обслуговування тоталітарного режиму. Сьогодні важливо засвідчити, що українські митці розвивалися суголосно зі своїми західними колегами. Робота Єрмилова, вибудувана на переосмисленні різних, часом протилежних підходів до розвитку форми, які існували на різних етапах у Баугаузі, є зразком виняткової дизайнерської майстерності харківського митця у складанні віртуозних композицій з елементів мистецької форми. Разом з тим, диптих з його лаконічним виразом теоретичного авангардного спадку під «маскою» дадаїзму є даниною Новому мистецтву в умовах його заборони і знищення.
Посилання
Bohomazov, O. (1996). Zhyvopys ta elementy [Painting and elements]. Zadumlyvyi straus [in Ukrainian].
Faber, V. (2019a). Bauhauz ta Nova Generatsiia – kontakty, impulsy, analohii [Bauhaus and New Generation – contacts, impulses, analogies]. In Materyk ukrainskoho avanhardu na mapi svitu [The Continent of the Ukrainian Avant-Garde on the World Map], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 4-16). MTMCU [in Ukrainian].
Faber, V. (2019b). Die ukrainische Avantgarde zwischen Ost und West. Intertextualität, Intermedialität und Polemik im ukrainischen Futurismus und Konstruktivismus der späten 1920er-Jahre [The Ukrainian avant-garde between east and west. Intertextuality, intermediality and polemics in Ukrainian futurism and constructivism of the late 1920s]. Transcript https://doi.org/10.14361/9783839446065 [in German].
Gomperts, W. (2017). Shcho tse vzahali take? 150 rokiv suchasnoho mystetstva v odnii piliuli [What Are You Looking At? 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye] (L. Belei, A. Koriahina, & I. Zaitseva, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].
Horbachov, D. (2011). Moi zustrichi z heniiem dyzainu [My meetings with the genius of design]. Art Ukraine, 3, 118-123 [in Ukrainian].
Kandinsky, V. (1947). Point and line to plane. Dover Publications [in English].
Kandinsky, V. (2011). Tochka i liniia na ploskosti [A point and a line on the plane] (E. Kozina, Trans.). Azbuka [in Russian].
Klee, P. (1923). Wege des Naturstudiums [Ways of studying nature]. In Staatliches Bauhaus in Weimar 1919–1923. Katalogbuch [Staatliches Bauhaus in Weimar 1919–1923. Catalog book] (pp. 24-25). Albert Langen Verlag. https://digital.slub-dresden.de/werkansicht/dlf/193521/28/0/ [in German].
Klee, P. (1925). Pädagogisches Skizzenbuch [Educational sketchbook] (Bauhausbücher 2). Albert Langen Verlag. https://www.bauhaus-bookshelf.org/bauhaus_book_2_paul_klee_ pedagogical_sketchbook_pdf_download.html [in German].
Klee, P. (1953). Pedagogical Sketchbook. Frederick A. Praeger publishers [in English].
Moholy-Nagy, L. (1925). Malerei Fotographie Film [Painting Photography Film] (Bauhausbücher 8). https://www.bauhaus-bookshelf.org/bauhaus_book-8-moholy-nagy-painting-photography-film-pdf-1925.html [in German].
Moholy-Nagy, L. (1947). The New Vision and Abstract of an Artist. Wittenborn, Schultz. https://www.bauhaus-bookshelf.org/bauhaus-book-14-moholy-nagy-von-material-zu-architektur-pdf-1930.html [in English].
Pavlova, T. (2012). Vasyl Yermylov zhde vesnu [Vasily Yermylov is waiting for spring]. Rodovid [in Ukrainian].
Pavlova, T. (2013). Vasyl Yermilov: vid kharkivskoho "Bavhauzu" do Kyivskoho khudozhnoho instytutu [Vasyl Yermylov: from Kharkiv’s Bauhaus to Kyiv Art Institute]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky. Mystetski obrii’2013, 5(16), 59-65 [in Ukrainian].
Pavlova, T. V. (2018). Avanhard v obrazotvorchomu mystetstvi Kharkova XX stolittia [Avant-garde in the fine arts of Kharkiv in the 20th century]. (Doctoral Dissertation). Lviv National Academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].
Tsymbal, Ya. (2018, June 10). Ukrainskyi avanhard forever [Ukrainian avant-garde forever]. Tyzhden.ua. https://tyzhden.ua/Columns/50/215041 [in Ukrainian].
Vasilii Ermilov: katalog vystavki [Vasyl Yermylov: exhibition catalog]. (2011). Proun [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ліліана Вежбовська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.