Тенденції розвитку урбаністичного пейзажу в творчості митців Станиславівщини 1920–30-х рр.: ремінісценції авангардних стильових течій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207554

Ключові слова:

урбаністичний краєвид, художні прийоми, тенденції, стилістика, мистецтво Станиславівщини

Анотація

Мета дослідження – окреслити тенденції розвитку урбаністичного пейзажу у творчості художників Станиславівщини 1920–30‑х рр. (тепер – Івано-Франківщини) у ракурсі осмислення митцями авангардних течій у регіональному мистецькому процесі. У статті проаналізовано тенденції розвитку урбаністичного краєвиду з акцентом на малярських пошуках нових принципів формотворення у пейзажах художників Станиславівщини 1920–30‑х рр. Методи дослідження. Методика дослідження ґрунтується на формально-стилістичному методі мистецтвознавчого аналізу творів художників, а також на компаративному і структурному аналізі мистецьких концепцій і явищ художнього процесу досліджуваного періоду. Наукова новизна полягає у виявленні провідних тенденцій у пейзажній творчості митців Станиславівщини, визначенні особливостей стилістики їх живописних і графічних пейзажів, обґрунтуванні діапазону діяльності художніх об’єднань і їх представників на прикладі регіональної моделі урбаністичного краєвиду в діалектиці традиційності та новаторства. Висновки. Тенденцї зображення міста 1920–30-х рр., зважаючи на поліваріантність образних, стилістичних і композиційних особливостей, характеризуються ремінісценціями західноєвропейських модерністських течій, втілених новаторськими засобами формотворення і підходами щодо композиційної структури творів, їх малярської інтерпретації, у синтезі з національними самобутніми ознаками. У регіональній мистецькій традиції відтворення міста початку ХХ ст. панівною визнано тенденцію, що передбачає реалістичну манеру з ознаками імпресіоністичного сприйняття навколишньої дійсності. Натомість новаторські тенденції, принципи формотворення та художньо-стильові особливості міського краєвиду в живописі митців Станиславівщини першої третини ХХ ст. зумовлені утвердженням новітньої естетики міста, пожвавленням художніх ініціатив у європейському культурному просторі та інтеграцією модерністських тенденцій у вітчизняне мистецтво першої третини ХХ ст.

Біографія автора

Marta Osadtsa, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Babunych, Yu. (2015). Modernizm i poshuky novykh pryntsypiv formotvorennia v ukrainskomu zhyvopysi kintsia XIX – pershoi tretyny XX stolittia [Modernism and the Search of the New Principles of Form in the Ukrainian Painting of the late 19th – the first third of the 20th century]. Visnyk of Lviv national academy of Arts, 26, 128-141 [in Ukrainian].

Biriulov, Yu. (2008). Emilian Dubrava. In A. Kozytskyi (Ed.), Entsyklopediia Lvova [Encyclopedia of Lviv] (Vol. 2, p. 181). Litopys [in Ukrainian].

Fedoruk, O. (2006). Ukrainskyi avanhard [Ukrainian Avant-Garde]. In O. O. Avramenko (Ed.), Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the 20th century] (Vol. 1, pp. 162-222). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Holubets, O. (2012). Mystetstvo XX stolittia: ukrainskyi shliakh [The Art of the 20th century: the Ukrainian Way]. Kolir PRO [in Ukrainian].

Horbachov, D., & Papeta, V. (2007). Ukrainskyi avanhard [Ukrainian avant-garde]. In H. Skrypnyk, & T. Kara-Vasylieva (Eds.), Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art] (Vol. 5, pp. 112-131). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology named after M. T. Rylsky [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian graphics of the first third of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Mysiuha, B. (2009). Kraievyd u maliarstvi Halychyny pershoi tretyny XX stolittia (tradytsii ta innovatsii obraznoi movy) [Landscape in Galician painting of the first third of the XX century (Traditions and Innovations of Figurative Language)]. (PhD Dissertation). Lviv national academy of Arts, Lviv [in Ukrainian].

Petrova, O. (1999). Khudozhnii avanhard yak model "natsionalnoho styliu" [Artistic Avant-Garde as a Model of "National Style"]. Kulturolohichni studii, 2, 221-229 [in Ukrainian].

Skliarenko, H. Ya. (2007). Na berehakh. Notatky do ukrainskoho mystetstva XX stolittia [On the Shores. Notes on Ukrainian Art of the 20th century]. Sofiia [in Ukrainian].

Sydorenko, V. (2008). Vizualne mystetstvo vid avanhardnykh zrushen do novitnikh spriamuvan: Rozvytok vizualnoho mystetstva Ukrainy XX–XXI stolit [Visual Art from Avant-Garde Changes to the Newest Trends: Development of Ukrainian Visual Art of the 20th and 21st centuries]. VKh studio [in Ukrainian].

Typchuk, V. (2013, October 9). Reministsentsii yevropeiskykh avanhardnykh techii u tvorchosti stanislavskykh khudozhnykiv mizhvoiennoho dvadtsiatylittia [Reminiscences of European Avant-Garde Trends in the works of Stanislavsky Artists of the Interwar two Decades]. https://artkipdm.kosiv.org.ua/2013/10/09/1052/ [in Ukrainian].

Tyrowicz, L. (n.d.). Malarze Stanisławowscy [Stanisławowski Painters]. Historia Stanisławow. http://stanislawow.net/historia/malarze.htm [in Polish].

Yur, M. (2018). Khudozhnia paradyhma ukrainskoho mystetstva pershoi polovyny XX stolittia: vid eksperymentu do konventsionalizmu [The artistic paradigm of Ukrainian art of the first half of the 20th century: from experiment to conventionalism]. In Mystetstvo Ukrainy pershoi polovyny XX stolittia u svitovomu konteksti [Art of Ukraine of the first half of the 20th century in the World Context], Abstracts of Papers of the Internetional Scientific Conference (pp. 81-82). National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-30

Як цитувати

Osadtsa, M. (2020). Тенденції розвитку урбаністичного пейзажу в творчості митців Станиславівщини 1920–30-х рр.: ремінісценції авангардних стильових течій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 3(1), 168–180. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207554

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО