Етнодизайн як форма збереження образів народного мистецтва в умовах глобалізації
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220078Ключові слова:
етнодизайн, етностиль, етномистецтво, народне мистецтво, орнамент, символ, етнокультурні традиції, стильАнотація
Етнодизайн як важливий компонент проєктної культури став місцем перетину культурних пластів. Тому дослідження його феномену в системі етнокультурних цінностей як важливого компоненту культури актуальне, адже саме дизайн впливає на формування менталітету як окремої людини, так і народу загалом. Метою дослідження є висвітлення проблеми національної самоідентифікації в умовах глобалізації та визначення етнодизайну як форми впливу на культурно-мистецький розвиток України. Методологія базується на історичному, аналітичному та структурному методах, а також семіотичному принципі. Наукова новизна полягає у поглибленому дослідженні етнодизайну як одного із головних носіїв символічного коду своєрідності національного мистецтва. Важливою складовою культури розглядається етнічна традиція, з якою пов’язана також категорія стилю, а комплексний підхід у дизайні спрямовує розвиток сучасного проєктного процесу в Україні. Висновки. Доведено, що зростання конкуренції у процесі глобалізації висуває нові вимоги до продукції, яка має бути не лише якісною, а й презентувати національну самобутність країни-виробника. А це можливо шляхом звернення до традиційного мистецтва як важливого чинника, що допомагає об’єднати суспільство. Виокремлено сучасні концепції національної особливості дизайн-розробок – регіональний, національний та інтернаціональний компоненти, а також поєднання традиційного і новаторського. Таким чином, сучасні національні особливості складаються із традицій у поєднанні з національним новаторством. Наголошено, що у сучасному світі дизайнер стає посередником між людиною і його інформативним середовищем, він не лише творить предмет, а й синтезує цінності різних часових періодів, стилів життя, індивідуальних і соціальних поглядів, переосмислює значення споживаного людиною об’єкта. Відправною точкою авторського задуму багатьох дизайнерських проєктів стають символічні елементи, художній, особистісно-духовний та етнокультурний зміст українського народного мистецтва.
Посилання
Afanasiev, Yu. (1990). Sotcialno-kulturnyi potentcial khudozhestvennoi deiatelnosti [Socio-Cultural Potential of Artistic Activity]. Svіt [in Russian].
Afanasiev, Yu. (2011). Etnostyl u konteksti etnokulturnoi, natsionalnoi ta hlobalizatsiinoi paradyhm [Ethnic Style in the Context of Ethnocultural, National and Globalization Paradigms]. Notes on art criticism, 19, 197–202 [in Ukrainian].
Afanasiev, Yu. (2014). Etnodyzain yak estetychne ta heopolitychne yavyshche [Ethnodesign as an Aesthetic and Geopolitical Phenomenon]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain: yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethnodesign: the European Vector of Development and the National Context] (Pt. 1, pp. 175–181). Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].
Afanasiev, Yu. (2016). Vyznachennia poniattia etnodyzainu yak metodolohichnoi problemy [Defining the Concept of Ethnic Design as a Methodological Problem]. International journal: Culturology. Philology. Musicology, 1, 3–5 [in Ukrainian].
Jaspers, K. (1994). Smysl i naznachenie istorii [The Meaning and Purpose of History] (M. Levina, Trans.) (2nd ed.) Respublika [in Russian].
Pryshchenko, S. V. (2012, August 29–31). Natsionalnyi styl i psevdonatsionalizatsiia u reklami: sotsiokulturnyi aspekt [National Style and Pseudo-Nationalization in Advertising: Socio- Cultural Aspect]. In Nauchnye issledovaniia: Teoriia i praktika [Scientific Research: Theory and Practice], Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 38–45). Wroclaw [in Ukrainian].
Snizhko, V. (2012). Etnodyzain yak ukrainska svitohliadna struktura [Ethnodesign as a Ukrainian Worldview Structure] (Pt. 2). Poltavskyi literator [in Ukrainian].
Svitlychna, O. M. (2016). Etnohrafichni interpretatsii u tvorchosti molodykh vitchyznianykh fakhivtsiv hrafichnoho dyzainu [Ethnographic Interpretations in the Works of Young Domestic Graphic Design Specialists]. Visnyk of Lviv national academy of Arts, 30, 206–217 [in Ukrainian].
Syvash, I. O. (2018). Kontseptualni zasady etnodyzainu v Ukraini [Conceptual Principles of Ethnic Design in Ukraine]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 416– 420 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ігор Бондар
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.