Етнодизайн як форма збереження образів народного мистецтва в умовах глобалізації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220078

Ключові слова:

етнодизайн, етностиль, етномистецтво, народне мистецтво, орнамент, символ, етнокультурні традиції, стиль

Анотація

Етнодизайн як важливий компонент проєктної культури став місцем перетину культурних пластів. Тому дослідження його феномену в системі етнокультурних цінностей як важливого компоненту культури актуальне, адже саме дизайн впливає на формування менталітету як окремої людини, так і народу загалом. Метою дослідження є висвітлення проблеми національної самоідентифікації в умовах глобалізації та визначення етнодизайну як форми впливу на культурно-мистецький розвиток України. Методологія базується на історичному, аналітичному та структурному методах, а також семіотичному принципі. Наукова новизна полягає у поглибленому дослідженні етнодизайну як одного із головних носіїв символічного коду своєрідності національного мистецтва. Важливою складовою культури розглядається етнічна традиція, з якою пов’язана також категорія стилю, а комплексний підхід у дизайні спрямовує розвиток сучасного проєктного процесу в Україні. Висновки. Доведено, що зростання конкуренції у процесі глобалізації висуває нові вимоги до продукції, яка має бути не лише якісною, а й презентувати національну самобутність країни-виробника. А це можливо шляхом звернення до традиційного мистецтва як важливого чинника, що допомагає об’єднати суспільство. Виокремлено сучасні концепції національної особливості дизайн-розробок – регіональний, національний та інтернаціональний компоненти, а також поєднання традиційного і новаторського. Таким чином, сучасні національні особливості складаються із традицій у поєднанні з національним новаторством. Наголошено, що у сучасному світі дизайнер стає посередником між людиною і його інформативним середовищем, він не лише творить предмет, а й синтезує цінності різних часових періодів, стилів життя, індивідуальних і соціальних поглядів, переосмислює значення споживаного людиною об’єкта. Відправною точкою авторського задуму багатьох дизайнерських проєктів стають символічні елементи, художній, особистісно-духовний та етнокультурний зміст українського народного мистецтва.

Біографія автора

Ihor Bondar, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент, заслужений працівник культури України

Посилання

Afanasiev, Yu. (1990). Sotcialno-kulturnyi potentcial khudozhestvennoi deiatelnosti [Socio-Cultural Potential of Artistic Activity]. Svіt [in Russian].

Afanasiev, Yu. (2011). Etnostyl u konteksti etnokulturnoi, natsionalnoi ta hlobalizatsiinoi paradyhm [Ethnic Style in the Context of Ethnocultural, National and Globalization Paradigms]. Notes on art criticism, 19, 197–202 [in Ukrainian].

Afanasiev, Yu. (2014). Etnodyzain yak estetychne ta heopolitychne yavyshche [Ethnodesign as an Aesthetic and Geopolitical Phenomenon]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain: yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethnodesign: the European Vector of Development and the National Context] (Pt. 1, pp. 175–181). Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Afanasiev, Yu. (2016). Vyznachennia poniattia etnodyzainu yak metodolohichnoi problemy [Defining the Concept of Ethnic Design as a Methodological Problem]. International journal: Culturology. Philology. Musicology, 1, 3–5 [in Ukrainian].

Jaspers, K. (1994). Smysl i naznachenie istorii [The Meaning and Purpose of History] (M. Levina, Trans.) (2nd ed.) Respublika [in Russian].

Pryshchenko, S. V. (2012, August 29–31). Natsionalnyi styl i psevdonatsionalizatsiia u reklami: sotsiokulturnyi aspekt [National Style and Pseudo-Nationalization in Advertising: Socio- Cultural Aspect]. In Nauchnye issledovaniia: Teoriia i praktika [Scientific Research: Theory and Practice], Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 38–45). Wroclaw [in Ukrainian].

Snizhko, V. (2012). Etnodyzain yak ukrainska svitohliadna struktura [Ethnodesign as a Ukrainian Worldview Structure] (Pt. 2). Poltavskyi literator [in Ukrainian].

Svitlychna, O. M. (2016). Etnohrafichni interpretatsii u tvorchosti molodykh vitchyznianykh fakhivtsiv hrafichnoho dyzainu [Ethnographic Interpretations in the Works of Young Domestic Graphic Design Specialists]. Visnyk of Lviv national academy of Arts, 30, 206–217 [in Ukrainian].

Syvash, I. O. (2018). Kontseptualni zasady etnodyzainu v Ukraini [Conceptual Principles of Ethnic Design in Ukraine]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 416– 420 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-23

Як цитувати

Bondar, I. (2020). Етнодизайн як форма збереження образів народного мистецтва в умовах глобалізації. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 3(2), 192–201. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220078

Номер

Розділ

ДИЗАЙН СЕРЕДОВИЩА