Екологія культури: візуальні стереотипи в рекламі vs. креативні технології
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220081Ключові слова:
етномистецькі традиції, візуальна мова, стилістика рекламної графіки, національний ресурс, культурний регіонАнотація
Мета статті – проаналізувати візуальні стереотипи в рекламі, перевагу до примітивності і знеособлення національного іміджу, окреслюючи можливі шляхи подолання псевдостилістики. Методи дослідження використано відповідно до обраних транссистемного і мультимодального підходів: системно-структурний, соціокультурний, історико-мистецтвознавчий, синергетичний та семіотичний. Наукова новизна. Теоретично узагальнено стилістичні аспекти та тенденції розвитку сучасної рекламної графіки. Увага акцентується на прийомах візуалізації, атрибутах етностилю та національній специфіці. Доводиться, що образотворення в рекламі є складним завданням щодо спрямованого психоемоційного та асоціативного впливу на споживачів різних регіонів з урахуванням етномистецьких традицій.
Висновки. Дослідження культурно-естетичних складових реклами дозволило систематизувати рекламні зображення та визначити їхню функціональну специфіку в комунікативному просторі. Зокрема, про ведений компаративний аналіз етнокультурних та міжкультурних тенденцій у рекламі виявив суперечності між комерційними завданнями та гармонізацією життєдіяльності соціуму, що мають переважно псевдонаціональні риси. Лише нечисленні торгові марки, відтворюючи національний колорит, відповідають вимогам як певного замовника, так і глядача. В результаті дослідження доходимо висновку, що використання етномотивів у засобах рекламного інформування можливе й необхідне для ідентифікації Української держави у світовому соціокультурному просторі, для підвищення національної самосвідомості та самоідентифікації.
Посилання
Antonovych, Ye. (2015). Ukrainski etnorenesansy [Ukrainian Ethno-Renaissance]. In M. I. Stepanenko (Ed.), Etnodyzain: yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethnodesign: the European Vector of Development and the National Context] (Pt. 1, pp. 5–11). Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].
Bitaiev, V., Bohutskyi, Yu., & Chernets, V. (Eds.). (2014). Ukrainska entsyklopediia etnomystetstvoznavstva ta etnokulturolohii [Ukrainian Encyclopedia of Ethnoart Science and Ethnocultural Studies] ( Vol. 1, Pt. 3). National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Boas, F. (1997). Metody etnologii [Ethnology Methods]. In S. Ya. Levit (Ed.), Antologiya issledovanii kul’tury [Anthology of Cultural Studies] (Vol. 1: Interpretation of Culture, pp. 519–527). Universitetskaya kniga [in Russian].
Burkkhardt, Ya. (2013). Razmyshleniya o vsemirnoi istorii [Reflections on World History] (A. B. Dranov & A. G. Gadzhikurbanov, Trans.; 2nd ed.). Tsentr gumanitarnykh initsiativ [in Russian].
Danylenko, V. (2005). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury [Design of Ukraine in the World Context of Art and Design Culture]. Koloryt [in Ukrainian].
Dyvovyzhni istorii Krymu [Amazing Stories of Crimea]. (2019). Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavka/dyvovyzhni-istoriyi-krymu [in Ukrainian].
Encyclopdia Britannica. (2016). Cultural ecology. https://www.britannica.com/topic/cultural-ecology [in English].
Genisaretskii, O. (Ed.). (1991). Ekologiya kul’tury. Teoreticheskie i proektnye problemy [Ecology of Culture. Theoretical and Design Problems]. Put’ [in Russian].
Holden, J. (2015, February 23). The Ecology of Culture. Cultural Value Project Blog. https://culturalvalueproject.wordpress.com/2015/02/23/john-holden-the-ecology-of-culture [in English].
Jung, C. (1991). Arkhetipy i simvoly [Archetypes and symbols]. Renessans [in Russian].
Kaftandzhiev, Kh. (2005). Garmoniya v reklamnoi kommunikatsii [Harmony in Advertising Communication]. Eksmo [in Russian].
Kara-Vasylieva, T. (2005). Interpretatsiia narodnoho mystetstva yak vizualna model natsionalnoho styliu [Interpretation of Folk Art as a Visual Model of National Style]. In T. Kara-Vasylieva & Z. Chehusova, Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy XX stolittia. U poshukakh “velykoho styliu” [Decorative art of Ukraine of the XX Century. In Search of “Great Style”] (pp. 15–19). Lybid [in Ukrainian].
Khmelovskyi, O. (2002). Vstup u dyzain: Osnovy proektuvannia system zhyttia [Introduction to Design: Fundamentals of Designing Life Systems]. Lutsk National Technical University [in Ukrainian].
Kotsur, V. P., Potapenko, O. I., & Dmytrenko, M. K. (Eds.). (2002). Slovnyk symvoliv kultury Ukrainy [Dictionary of Symbols of Culture of Ukraine] (2nd ed.; pp. 192–194). Milenium [in Ukrainian].
Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian Graphics of the First Third of the Twentieth Century]. Hrani-T [in Ukrainian].
Lehenkyi, Yu. (2000). Dyzain: kulturolohiia ta estetyka [Design: Culturology and Aesthetics]. Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Liashenko, I. (Ed.). (1996). Ukrainska khudozhnia kultura [Ukrainian Art Culture]. Lybid [in Ukrainian].
Likhachev, D. (1984). Ekologiya kul’tury [Ecology of Culture]. In Zametki o russkom [Notes on Russian] (2nd ed.; pp. 54–61). Sovetskaya Rossiya [in Russian].
Lychkovakh, V. A. (2011). Filosofiia etnokultury. Teoretyko-metodolohichni ta estetychni aspekty istorii ukrainskoi kultury [Philosophy of Ethnoculture. Theoretical-Methodological and Aesthetic Aspects of the History of Ukrainian Culture]. Parapan [in Ukrainian].
Lychkovakh, V. A. (2017, April 25–26). Semiotyka etnokultury (na prykladi znaka Konia i syhnatury Semarhlav khudozhnii etnokulturohrafii) [Semiotics of Ethnoculture (on the Example of the Sign of the Horse and the Signature Semarglav Artistic Ethnocultural Studies)]. In Transformatsiini protsesy v mystetskii osviti ta kulturi Ukrainy XXI stolittia [Transformational Processes in Art Education and Culture of Ukraine of the XXI Century], Proceedings of the International Scientific and Creative Conference, Odesa–Kyiv–Warsaw (pp. 19–22). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Naiden, O. (2011). Mariia Pryimachenko. Ornament prostoru i prostir ornamentu [Mariia Pryimachenko. Ornament Space and Ornament Space]. Stylos [in Ukrainian].
Ortega y Gasset, J. (1991). Estetika. Filosofiya kul’tury [Aesthetics. Philosophy of Culture]. Iskusstvo [in Russian].
Pryshchenko, S. (2018). Khudozhno-obrazna systema reklamnoi hrafiky [Artistic System of Advertising Graphics]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].
Skrypnyk, H. A. (Ed.). (2006). Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian Art] (Vol. 4: Art of the XIX Century, p. 646). Institute for Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].
Toynbee, A. J. (2011). Promyshlennyi perevorot v Anglii v XVIII stoletii [Industrial Revolution in England in the 18th Century]. Librokom [in Russian].
Yudkin, I. M. (2008). Formuvannia vyznachnykiv ukrainskoi kultury: Kulturolohichni studii [Formation of Determinants of Ukrainian Culture: Cultural Studies]. Institute for Cultural Research of the National Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Zymina, S. (2018). Styli interieru [Interior Styles]. Dovira [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Cвітлана Прищенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.