Дослідження національної орнаментики науковцями кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220087Ключові слова:
українське народне декоративне мистецтво, національні форми, українська орнаментика, предмет дослідження, український національний стильАнотація
Метою статті є висвітлення доробку науковців київського кола кін. ХІХ – поч. ХХ ст. у дослідженні питань національних форм українського орнаменту як вагомого чинника мистецького руху національного романтизму тієї доби. Методи дослідження. Стаття базується на застосуванні історичного, мистецтвознавчого та текстологічного аналізу. Новизна дослідження – у розширенні уявлень про досягнення українського наукового мистецтвознавства періоду його становлення наприкінці ХІХ – поч. ХХ ст. щодо вивчення питань неповторної своєрідності національної образотворчості. Висновки. Проаналізований матеріал доводить, що в кін. ХІХ – поч. ХХ ст. у науковій літературі сформувалася думка про трактування орнаментики як не просто самостійного, а й синтезуючого явища, що об’єднує різні види народного мистецтва. Основи такого поважного усвідомлення даної галузі образотворчості були закладені збиральницькою й дослідницькою роботою діячів української художньої культури окреслених років. Окрім того, даний процес якнайкраще окреслює непростий шлях становлення українського мистецтвознавства загалом, оскільки у такий спосіб встановлює в ньому орієнтири національної ідентичності, вкорінені в історію форми.
Посилання
A. S. (1883). Novye izvestiya o starykh figurnykh izraztsakh [New News About Old Curly Tiles]. Kievskaya starina, 3, 687–688 [in Russian].
A. T. (1886). Traditsionnyi promysel Khar’kovskikh Kotsarei [Traditional Craft of Kharkiv Kotsary]. Kievskaya starina, 15, 364–368 [in Russian].
Aleksandrovich, M. N. (1883). Kafel’nye pamyatniki XVІІІ veka [Tiled Monuments of the XVІІІ Century]. Kievskaya starina, 5, 211–213 [in Russian].
D. (1993). Ukrainskyi ornament [Ukrainian Ornament]. In S. V. Ulianovska (Comp.), Ukrainska kultura [Ukrainian Culture] (pp. 385–403). Lybid [in Ukrainian].
Antonovych, Ye., & Udris, I. (2015). Ukrainske mystetstvoznavstvo kintsia XIX – pochatku XX stolittia: doslidzhennia natsionalnykh form vitchyznianoho obrazotvorchoho mystetstva [Ukrainian Art Criticism of the end of the XIX – beginning of the XX Century: Research of National Forms of Domestic Fine Arts]. Publisher R.A. Kozlov [in Ukrainian].
Biliashivskyi, M. (1908). Pro ukrainskyi ornament [About Ukrainian Ornament]. In M. Hrushevskyi, V. Peretts, & K. Mykhalchuk (Eds.), Zapysky Ukrainskoho Naukovoho Tovarystva v Kyievi [Notes of the Ukrainian Scientific Society in Kyiv] (Vol. 3, pp. 40–54). Persha kyivska drukarska spilka [in Ukrainian].
Biliashivskyi, M. (1913). Deshcho pro ukrainsku ornamentyku [Something About Ukrainian Ornamentation]. Siaivo, 3, 72–78 [in Ukrainian].
Kosacheva, O. P. (1876). Ukrainskii narodnyi ornament. Vyshivki, tkani, pisanki [Ukrainian Folk Ornament. Embroidery, Fabrics, Easter Eggs]. S.V. Kul’zhenko Printing House [in Russian].
Kulzhinskii, S. K. (Comp.). (1899). Opisanie kollektsii narodnykh pisanok [Description of the Collection of Folk Easter Eggs] (Issue 1). Postavshchik Vysochaishego Dvora Tovarishchestvo skoropechatni A.A. Levenson [in Russian].
Litvinova, P. Ya. (Comp.). (1878). Yuzhnorusskii narodnyi ornament [South Russian Folk Ornament] (Issue 1: Chernigovskoi gubernii Glukhovskii uezd: Uzory, vyshivan’ya, tkan’ya i risovan’ya [Chernigov Province Glukhovsky District: Patterns, Embroidery, Weaving and Drawing]). Kyiv [in Russian].
Ob'yasnenie vin’etki [Explanation of the Vignette]. (1883). Kievskaya starina, 5, 1–6 [in Russian].
Osadtsa, T. (2001). Doslidnyky ukrainskykh pysanok [Researchers of Ukrainian Pysankas]. Narodne mystetstvo, 1-2, 48–51 [in Ukrainian].
O-skii, I. (Okunevskii). (1883). Pis’mo iz Veny o kafel’nom proizvodstve v Galitsi [Letter from Vienna about the Tile Production in Galicia]. Kievskaya starina, 5, 473–476 [in Russian].
Pavlutskii, G. G. (1911). Ornament Peresopnitskogo Evangeliya [Ornament of the Peresopnytsia Gospel]. Iskusstvo: zhivopis’, grafika, khudozhestvennaya pechat’, 2, 83-92 [in Russian].
Pavlutskyi, H. H. (1927). Istoriia ukrainskoho ornamentu [History of Ukrainian Ornament]. Ukrainian Academy of Sciences [in Ukrainian].
Proizvodstvo kovrov v Poltavskoi gubernii [Production of Carpets in the Poltava Province]. (1892). In Otchety i issledovaniya po kustarnoi promyshlennosti v Rossii [Reports and Studies on the Handicraft Industry in Russia] (Vol. 1, pp. 92–97). V. Kirshbaum Printing House [in Russian].
Shirotskii, K. (1912). Motivy ukrainskogo ornamenta [Motives of Ukrainian Ornament]. Ukrainskaya zhizn’, 11, 64–70 [in Russian].
Sumtsov, N. F. (1891a). Pisanki [Easter Eggs]. Kievskaya starina, 33, 369–383 [in Russian].
Sumtsov, N. F. (1891b). Pisanki [Easter Eggs]. Tipografiya G.T. Korchak-Novitskogo [in Russian].
Vasilenko, V. (1902). Po povodu malorossiiskogo narodnogo ornamenta [Regarding the Little Russian Folk Ornament]. Kievskaya starina, 11, 67–73 [in Russian].
Volkov, F. K. (1878). Otlichitel’nye cherty yuzhnorusskoi narodnoi ornamentiki [Distinctive Features of the South Russian Folk Ornamentation]. In Trudy Tret’ego arkheologicheskogo s'ezda v Rossii, byvshego v Kieve v avguste 1874 goda [Proceedings of the Third Archaeological Congress in Russia, which was in Kyiv in August 1874] (Vol. 2, pp. 317–326). Tipografiya Imperatorskogo Universiteta Sv. Vladimira [in Russian].
Zaikevich, A. (1882). Motivy malorossiiskago ornamenta goncharnogo proizvodstva [Motives of Little Russian Ornament of Pottery Production]. Poltavskoe Gubernskoe Zemstvo [in Russian].
Zbirnyk sektsii mystetstv Ukrainskoho naukovoho tovarystva [Collection of the Arts Section of the Ukrainian Scientific Society]. (1921). (Vol. 1). Derzhavne vydavnytstvo [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Євген Антонович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.