Мальовані рушники в музейних та архівних збірках україни: регіональні художні особливості

Автор(и)

  • Natalia Studenets Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України http://orcid.org/0000-0003-4314-6475

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220092

Ключові слова:

мальований рушник, музеї, зразки, імітації, орнамент

Анотація

Мета статті – виявити, систематизувати наявні зразки паперових рушників, а також їхніх зображень у музейних та архівних збірках України, проаналізувати регіональні художні особливості, найпоширеніші композиції, мотиви, стилістичні інтерпретації.

Методи дослідження поєднують джерелознавчий, що полягає у вивченні оригінальних творів, аксіологічний – для розкриття ціннісних особливостей цих зразків та мистецтвознавчий аналіз – для характеристики художніх особливостей мальованих рушників. Наукова новизна. У статті систематизовано, розглянуто та введено до наукового обігу оригінальні зразки мальованих рушників, а також їхні зображення з музейних та архівних джерел. Висновки. Мальовані рушники побутували в інтер’єрі сільського житла переважно у 1920–1970 рр. З великої кількості різноманітних видів рушників мальовані вироби здебільшого імітували «кілкові» та «божники», які мали вагоме значення в українській етнічній культурі. Для цих зразків характерні ознаки тканих, вишиваних або вибійчаних прототипів, наслідування регіональних композиційних схем, мотивів, декоративної виразності. Водночас мальовані рушники – це самобутні художні твори, органічно поєднані з цілісним орнаментальним простором селянської оселі.

Біографія автора

Natalia Studenets, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Babenchikov, M. (1945). Narodnoe dekorativnoe iskusstvo Ukrainy i ego mastera [Folk Decorative Art of Ukraine and Its Masters]. Gosudarstvennoe arkhitekturnoe izdatel’stvo [in Russian].

Berchenko, Ye. V. (1927). Pro nastinni rozpysy ukrainskykh khat na Katerynoslavshchyni [About Mural Paintings of Ukrainian Huts in Katerynoslavshchyna]. In Naukovyi zbirnyk Kharkivskoi naukovo-doslidchoi kafedry istorii ukrainskoi kultury [Scientific Collection of the Kharkiv Research Department of the History of Ukrainian Culture] (Pt. 7: Ethnological and Local Lore Section, Issue 1, pp. 71–92). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].

Berchenko, Ye. V. (1930). Nastinne maliuvannia ukrainskykh khat ta hospodarskykh budivel pry nykh [Mural Painting of Ukrainian Huts and Their Outbuildings] (Pt. 1: Dnipropetrovshchyna). Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].

Bezhkovich, A. (1954). Nastennaya rospis’ ukrainskoi khaty [Wall Painting of Ukrainian Huts]. Sovetskaya etnografiya, 2, 121–128 [in Russian].

Bushen, V. (1946). Albom materialiv nastinnoho rozpysu na Umanshchyni ta Kamianets- Podilshchyni: maliunky [An Album of Mural Painting Materials in Umanshchyna and Kamyanets-Podilshchyna: drawings] (№ 288116, 95 charts). Derzhavna naukova arkhitekturno-budivelna biblioteka imeni V. H. Zabolotnoho, Kyiv [in Ukrainian].

Bushen, V. (1960). Nastinne maliuvannia v Ukrainskii RSR [About Mural Painting in the Ukrainian SSR]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 4, 73–79 [in Ukrainian].

Khata v s. Moshurovo Talnivskoho raionu Kyivskoi oblasti: nastinnyi rozpys inter’ieru khaty kolhospnytsi Mamiienko N. [A Hut in the Village of Moshurovo (Talne District, Kyiv Region): Mural Painting of the Hut’s Interior Authored by a Female Collective Farmer Mamiyenko N]. (1946). (Fund Arkhitektor M. T. Katernoha). Derzhavna naukova arkhitekturno-budivelna biblioteka imeni V. H. Zabolotnoho, Kyiv [in Ukrainian]

Kosytska, Z. (2016). Khatni paperovi ozdoby v materialakh Yevhenii Spaskoi [Home Paper Decorations in the Materials of Yevhenia Spaska]. Materials for Ukrainian Ethnology, 15, 237–240 [in Ukrainian].

Kosytska, Z. (2018). Evoliutsiia ukrainskoi vytynanky XX – pochatku XXI stolittia: khudozhni oseredky, tradytsii, novatsii [Evolution of the Ukrainian Paper Cutting Art in the XXth to Early XXIst Century: Artistic Centres, Traditions, and Innovations] (PhD Dissertation). Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho, Kyiv [in Ukrainian].

Naiden, O., & Khodak, I. (2013). Kvitka na komyni. Nastinni rozpysy Umanshchyny pershoi polovyny XX stolittia. Istoriia, semantyka, obrazy [A Flower on the Front Part of Stove. Umanshchyna’s Mural Paintings of the Early to Mid-XXth Century. History, Semantics, and Imafery]. Stylos [in Ukrainian].

Smolii, Yu. (2002). Petrykivske maliuvannia: narodna y mystetstvoznavcha terminolohii [Petrykivka Drawings: Folk and Art Critical Terminologies]. In M. Selivachov (Ed.), Problemy ukrainskoho terminolohichnoho slovnykarstva v mystetstvoznavstvi y etnolohii [Problems of Ukrainian Terminological Lexicography in Art Criticism and Ethnology] (Vol. 1, pp. 89–100). Ant [in Ukrainian].

Smolii, Yu. (2005). Ukrainski malovani rushnyky pershoi tretyny XX stolittia: problema imitatsii v narodnomu mystetstvi [Ukrainian Painted Towels of the First Third of the XXth Century: the Problem of Imitation in Folk Art]. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 2, 248–255 [in Ukrainian].

Spaska, Ye. (1921–1926). Podorozhi po Chernihivshchyni, uryvky z shchodennykiv, 1921–1926 rr. Rukopys [Travelling across Chernihivshchyna. Excerpts from Diaries, 1921–1926. A Manuscript] (Fund 48-3, Inventory 22). Arkhivni naukovi fondy rukopysiv i fonozapysiv Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Spaska, Ye. (n.d.). Krolevets – opornyi punkt tkatstva na Ukraini. Mashynopys [Krolevets, A Stronghold of Weaving in Ukraine. A Typescript] (Fund 48-3, Inventory 14). Arkhivni naukovi fondy rukopysiv i fonozapysiv Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Studenets, N. (2019). Tekstylni imitatsii v ukrainskykh khatnikh rozpysakh: khudozhno-stylovi osoblyvosti [Textile Imitations in Ukrainian Home Paintings: Artistic and Stylistic Features]. In H. Skrypnyk (Ed.), Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy IX–XXI stolit: stylovi transformatsii, khudozhni interpretatsii, zahalnoievropeiskyi kontekst [Ukrainian Decorative Art of the IXth to XXIst Centuries: Stylistic Transformations, Artistic Interpretations, and a Pan-European Context] (pp. 178–218). Vydavnytstvo Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho [in Ukrainian].

Yurchenko, P. (1941). Narodnoe zhilishche Ukrainy [Ukraine’s Folk Abodes]. Izdatel’stvo Akademii arkhitektury SSSR [in Russian].

Zanavisky, rushnyky. Maliunky Pylypenko Ya. i Belmas A. [Curtains, Towels. Drawings by Pylypenko J. and Belmas A.]. (1930-1939). (Fund 8, Inventory 1274). Arkhivni naukovi fondy rukopysiv i fonozapysiv Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho NAN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-23

Як цитувати

Studenets, N. (2020). Мальовані рушники в музейних та архівних збірках україни: регіональні художні особливості. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 3(2), 299–311. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.2.2020.220092

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО