На зламі епох: професійні таємниці львівських дизайнерів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.1.2021.236130

Ключові слова:

Львівський художньо-виробничий комбінат, дизайн, графіка, модель, макет, кооператив «Артес»

Анотація

Мета роботи – дослідити умови творчої праці дизайнерів при Львівському художньо-виробничому комбінаті у соціально переломний період кін. 1980-х – поч. 1990-х рр., виявити особливості технологічних процесів у дизайн-проєктуванні та макетуванні за відсутності основних професійних матеріалів, сировини та інструментів. Методологія дослідження полягає в опрацюванні наукової літератури щодо особливостей соціокультурного середовища радянського періоду другої половини ХХ ст. та у зборі інформації методом інтерв’ювання колишнього члена групи дизайнерів. Наукова новизна роботи полягає у введенні в науковий обіг досвіду дизайнерської діяльності творчої групи художників і дизайнерів та кооперативу «Артес» упродовж 1988-1991 рр., її висвітлення з самої середини робочого процесу. Висновки. Результати дослідження фіксують унікальний досвід діяльності групи львівських дизайнерів при художньому комбінаті, які в складних умовах ідеологічних та матеріальних обмежень все ж змогли втілити велику кількість проєктів, починаючи від розробки верстатних корпусів для промислового виробництва і завершуючи дрібною поліграфічною продукцією. Важливим фактором є відповідність їхньої унікальної дизайн-продукції світовим параметрам з технічного та естетичного боку. А застосування окремих методів та технологій вказує на процес звіряння із світовими досягненнями у галузі дизайнерської діяльності.

Біографія автора

Олена Цимбалюк, Українська академія друкарства

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Aronov, V. R. (1987). Khudozhnik i predmetnoe tvorchestvo. Problemy vzaimodeistviya material’noi i khudozhestvennoi kul’tury XX veka [Artist and Creative Work. Problems of the Interaction of Material and Artistic Culture of the XX Century]. Sovetskii khudozhnik [in Russian].

Danylenko, V. Ya. (2003). Dyzain [Design]. Kharkiv State Academy of Design and Fine Arts [in Ukrainian].

Holubets, O. (2001). Mizh svobodoiu i totalitaryzmom: mystetske seredovyshche Lvova druhoi polovyny XX stolittia [Between Freedom and Totalitarianism: The Artistic Environment of Lviv in the Second Half of the Twentieth Century]. Akademichnyi ekspres [in Ukrainian].

Kholmyanskii, L. M., & Shchipanov, A. S. (1985). Dizain [Design]. Prosveshchenie [in Russian].

Rudenko, O. (2020). Rol "Interdruku" v rozvytkovi ukrainskoi hrafiky [The Importance of "Interprint" in the Development of Ukrainian Graphics]. National Academy of Visual Arts and Architecture. Research and Methodological Works, 29, 60–65. https://doi.org/10.33838/naoma.29.2020.60-65 [in Ukrainian].

Stasenko, V. (2010). Spadkoiemtsi pershodrukaria. Slovnyk myttsiv vypusknykiv ta vykladachiv kafedry hrafiky Ukrainskoi akademii drukarstva [Heirs of the First Printer. Dictionary of Artists, Graduates and Teachers of the Department of Graphics of the Ukrainian Academy of Printing]. Lviv [in Ukrainian].

Tsentralnyi komitet kompartii Ukrainy i Rada ministriv Ukrainskoi RSR. (1974, July 16). Pro zakhody po vykonanniu postanovy TsK KPRS "Pro robotu partiinykh, radianskykh i hospodarskykh orhaniv Ukrainskoi RSR po vykonanniu postanov TsK KPRS i Rady Ministriv SRSR pro pryskorennia rozvytku vyrobnytstva tovariv narodnoho spozhyvannia" [On Measures to Implement the Resolution of the Central Committee of the CPSU "On the Work of Party, Soviet and Economic Bodies of the Ukrainian SSR on the Implementation of Resolutions of the Central Committee of the CPSU and the Council of Ministers of the USSR on Accelerating the Production of Consumer Goods"]. Resolution (№ 374). https://ips.ligazakon.net/document/KP740374?an=9 [in Ukrainian].

Vasil’ev, V. V. (1951). Sovetskaya torgovaya reklama [Soviet Trade Advertisement]. Gostorgizdat [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-02

Як цитувати

Цимбалюк, О. (2021). На зламі епох: професійні таємниці львівських дизайнерів. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(1), 104–117. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.1.2021.236130

Номер

Розділ

РЕТРОСПЕКТИВНІ СТУДІЇ