Екоплакат як форма соціокультурних комунікацій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246806

Ключові слова:

екокультура, екоплакат, медіапростір, візуальна мова, креативні рекламні технології

Анотація

Стаття розкриває роль плаката, який на початку ХХІ ст. не втрачає позицій основного рекламного носія для зовнішньої реклами (особливо в сіті-лайтах), в інтер’єрах різного призначення, навіть як елемент декору замість картин, у віртуальних конкурсах різної тематичної спрямованості, і може бути трансформованим у рекламні інтернет-банери. З метою дослідження екологічної соціальної реклами проведено емпіричний аналіз візуальної мови та стилістичних тенденцій у плакаті. Методологія дослідження базується на переосмисленні результатів Міжнародного проєкту «ЕКО-культура», завданнями якого були розвиток екомислення, популяризація екотрендів, формування засобами плакатного мистецтва нового стилю життя в умовах міського середовища, просування концепції чистих міст та культури споживання. У такий спосіб доводиться роль освіти, мистецтва і дизайну та відповідальності кожного з нас у системних змінах щодо збереження довкілля. Для виконання поставленої мети було застосовано наукові методи: системно-структурний, соціокультурний, аксіологічний, компаративний, метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Екоплакат актуалізовано як форму соціокультурних комунікацій, стратегічно спрямовану на збереження довкілля та створення комфортних умов для життєдіяльності людини, зміни споживацьких настанов, посилення соціальної відповідальності і позитивних ціннісних орієнтацій. Висновки. Сучасний стан екоплаката, зокрема в Україні, мотивує до подальших ініціатив та міждисциплінарного підходу до розвитку екокультури в суспільстві засобами плакатного мистецтва. В арсеналі прийомів підвищення ефективності та естетичного рівня екоплаката авторами виокремлено використання креативних рекламних технологій – візуальних метафор, гіпербол, асоціацій, алегорій та метонімій, орієнтуючись на досвід відомих плакатистів й учасників міжнародних виставок та конкурсів.

Біографії авторів

Cвітлана Прищенко, Державний університет інфраструктури та технологій

Доктор мистецтвознавства, професор, професор кафедри інформаційних технологій і дизайну

Євген Антонович, Державний університет інфраструктури та технологій

кандидат педагогічних наук, професор, член правління Спілки дизайнерів України, голова Науково-методичної ради з дизайну Міністерства освіти і науки України, директор Науково-методичного центру етнодизайну і дизайну реклами

Тетяна Сенчук, Державний університет інфраструктури та технологій

Кандидат наук у галузі дизайну, доцент кафедри інформаційних технологій і дизайну

Посилання

Cohen, R. (2007). Creolization and cultural globalization: the soft sounds of fugitive power. Globalizations, 4(3), 369–384. https://doi.org/10.1080/14747730701532492 [in English].

ECO-culture club. (n.d.). Glavnaya [Home]. Facebook. https://www.facebook.com/ECO-culture-club-109900551139700 [in Russian].

European Green Week 2021. (n.d.). Home. https://www.eugreenweek.eu [in English]

Gallo, M. (1975). Geschichte der Plakate [History of the posters]. Pawlak [in German].

Papanek, V. (2004). Dizain dlya real’nogo mira [Design for the Real World] (G. Severskaya, Trans.). Publisher D. Aronov [in Russian].

Pryshchenko, S. (2020). Dyzain i reklama: iliustrovanyi hlosarii (osnovni terminy ta poniattia) [Design and Advertising: Illustrated Glossary (Basic Terms and Concepts)] (2nd ed.). Kondor [in Ukrainian].

Pryshchenko, S., & Antonovych, Ye. (2017). Osnovy reklamnoho dyzainu [Basics of Advertising Design]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts [in Ukrainian].

Semenik, O. (2021, June 4). Syla plakativ: sposterezhennia z kharkivskoi triienale "4-i Blok" [The power of posters: observations from the Kharkiv triennial "Block 4"]. LB.UA. https://lb.ua/culture/2021/06/04/486135_sila_plakativ_sposterezhennya_z.html [in Ukrainian].

Ukrainski internet-ZMI zghaduiut pro ekolohichnu temu lyshe v 1% svoikh materialiv [Ukrainian Online Media Mention the Environmental Topic in Only 1% of their Materials]. (2016, October 4). Detektor Media https://detector.media/monitoring/article/119349/2016-10-04-ukrainski-internet-zmi-zghaduyut-pro-ekologichnu-temu-lyshe-v-1-svoikh-materialiv-imi [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Прищенко C., Антонович, Є., & Сенчук, Т. (2021). Екоплакат як форма соціокультурних комунікацій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 126–142. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246806

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ