Вплив західної поп-культури на створення образу виконавця через дизайн рекламних плакатів та платівок у період пізнього соціалізму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246824

Ключові слова:

артист, плакат, радянський плакат, обкладинки платівок, поп-культура, постмодернізм, імідж, цитування, колажування

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати формування образу артиста через дизайн музичних плакатів та платівок у період пізнього соціалізму шляхом запозичення змістової складової і формальних прийомів у зарубіжній поп-культурі, зокрема графічному дизайні, який слугував важливим їй компонентом. Методологія дослідження базується на логіко-аналітичному інструменті наукового пізнання. Наукова новизна. Проведені раніше розвідки доповнено аналізом нових емпіричних даних, зокрема дизайну обкладинок платівок, наведенням візуальних збігів першоджерел і запозичень. Виявлені факти стануть у нагоді для подальшого розвитку як сучасного українського дизайну, так і формування іміджу артиста у шоу-бізнесі. Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку, що у період 1970–1990-х рр. у процесі становлення на території СРСР поп-культури сформувалася проблема її візуального представлення, про що свідчать численні докази у вигляді запозичених із зарубіжної естради дизайнерських рішень рекламних продуктів: афіш, плакатів, обкладинок платівок, супровідної продукції. На ранній стадії така тенденція виявлялася попри існування «залізної завіси», ідеологічної ізоляції і мала епізодичний характер. У період, хронологічно наближений до розпаду СРСР, подібні процеси стилістичного цитування у дизайні почастішали відповідно до зростання обсягів інформації, яка надходила з країн розвиненого Заходу. Копіювання західних прийомів та візуальної мови можна розцінювати як прагнення вирватися від догматичних шаблонів культури, насаджених соціалістичним реалізмом незалежно від усвідомленого або неусвідомленого характеру наслідування. Сліпе наслідування згодом змінювалося обґрунтованим переосмисленням, тож у найкращих зразках вітчизняного дизайну досліджуваного періоду мали місце спроби надання формальним західним прийомам характеру місцевого національного забарвлення, що потребує подальших розвідок.

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Катерина Поліщук, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Bezkrovna, V. A. (2017, May 17). Osoblyvosti typohrafiky postmodernizmu v hrafichnomu dyzaini [Features of postmodern typography in graphic design]. In Vseukrainska naukova konferentsiia profesorsko-vykladatskoho skladu i studentiv KhDADM za pidsumkamy roboty 2016/2017 navchalnoho roku [All-Ukrainian Scientific Conference of Faculty and Students of KhDADM on the Results of the 2016/2017 Academic Year] (pp. 72–73). Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].

Boiko, O. (2010). Stanovlennia ukrainskoi rok-muzyky: big-bit [Formation of Ukrainian Rock Music: Big-Beat]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 3. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/39421/21-Bojko.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Borodai, R. S. (2017, May 17). Komertsiinyi styl u hrafichnomu dyzaini Ukrainy z 1990 roku po sohodennia [Commercial Style in Graphic Design of Ukraine from 1990 to the Present]. In Vseukrainska naukova konferentsiia profesorsko-vykladatskoho skladu i studentiv KhDADM za pidsumkamy roboty 2016/2017 navchalnoho roku [All-Ukrainian Scientific Conference of Faculty and Students of KhDADM on the Results of the 2016/2017 Academic Year] (pp. 79–81). Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].

Fedotova, O. O. (2014). Muzychna sfera Ukrainy pid nahliadom radianskoi tsenzury [Ukrainian Music Sphere Under the Supervision of Soviet Censorship]. Notes on Art Criticism, 26, 115–122 [in Ukrainian].

Halkevych, T. (2012). Ukrainskyi plakat seredyny 1960–1980 rr. XX st.: tematyka, khudozhno-stylistychni osoblyvosti (na materialakh zibrannia NBUV) [Ukrainian Poster of the mid- 1960s and 1980s: Themes, Artistic and Stylistic Features (Based on the Materials of the NBUV Collection)]. Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine, 34, 377–387 [in Ukrainian].

Horodniuk, L. S. (2020). Problemy stvorennia pozytyvnoho imidzhu v suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [Problems of Creating a Positive Image in Modern Ukrainian Society]. Perspektyvy. Sotsialno-politychnyi zhurnal, 1, 18–26. https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2020.1.3 [in Ukrainian].

Ivin, A. A., & Nikitina, I. P. (2019). Filosofiya [Philosophy]. Yurait [in Russian].

Keldysh, G. V. (Ed.). (1990). Muzykal’nyi entsiklopedicheskii slovar’ [Musical Encyclopedic Dictionary]. Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].

Kosiv, V. (2015). Ukrainska nadrealnist u hrafichnomu dyzaini estradnoho plakata 1970–1980-kh rokiv [Ukrainian Surrealism in the Graphic Design of a Variety Poster of the 1970s – 1980s]. The Ethnology Notebooks, 5(125), 1202–1214 [in Ukrainian].

Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [Ukrainian Identity In Graphic Design of 1945–1989]. Rodovid [in Ukrainian].

Lesniak, V. I. (2018). Ukrainska narodna muzyka u plakatakh druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Ukrainian Folk Music in the Posters of the Second Half of XX – Early XXI Century]. Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].

Makarova, A. L. (2011). Liniya kak formal’nyi element vizual’nogo yazyka (sredstva vizualizatsii informatsii i obraza v graficheskom dizaine) [Line as a Formal Element of the Visual Language (Means of Visualizing Information and Images in Graphic Design)]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 4, 34–37 [in Russian].

Makarova, A. L. (2014). Zasoby pobudovy obrazu v hrafichnomu dyzaini: systema strukturnykh vzaiemozviazkiv [Means of Image Construction in Graphic Design: System of Structural Interrelations] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].

Turchak, L. I. (2013). Pro ukrainskyi postmodern u mystetstvi [About the Ukrainian Postmodern in Art]. Culture and Arts in the Modern World, 14, 189–195 [in Ukrainian].

Zalevska, O. Yu. (2017). Ukrainskyi plakat epokhy postmodernizmu v pratsiakh vitchyznianykh naukovtsiv [The Ukrainian Postmodernism Poster in the Works of the National Scientists]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development, 24, 232–238 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Будник, А., & Поліщук, К. (2021). Вплив західної поп-культури на створення образу виконавця через дизайн рекламних плакатів та платівок у період пізнього соціалізму. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 158–175. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246824

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ