Ребрендинг українських художніх музеїв: дизайн як культурна стратегія

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246829

Ключові слова:

брендинг, культурна стратегія, дизайн, айдентика, цитування, фрагмент, деконструкція, арт-музей, NAMU, Музей Ханенків, Одеський художній музей

Анотація

Метою статті є виявлення особливостей брендингових кампаній українських художніх музеїв та їхнього впливу на підвищення популярності музейних установ; а також – з’ясування ефективності дизайнерських підходів у подібних кампаніях. Методи дослідження базуються на застосуванні компаративного, формально-стилістичного й іконологічного аналізу і методу деконструкції. Новизна дослідження полягає у проведенні аналізу брендингових кампаній художніх музеїв з метою засвоєння їхнього досвіду та ефективних дизайнерських рішень. Стаття також виявляє проблему інтеграції глядача в музейне середовище і спробу через посередництво дизайну вийти за рамки нав’язаних стереотипів, подолати ставлення до мистецтва як сфери, чужої для пересічного глядача. Висновки. У результаті аналізу брендингових кампаній знакових художніх музеїв в Україні доходимо висновку про їхню ефективність як для окремих установ, так і для всієї культури. Порівняльний аналіз різних підходів засвідчив важливість виявлення унікальності установ і спроб її відобразити у дизайні айдентики. І хоч сьогодні можна говорити про запізніле перетворення музейного середовища в Україні, що скидає нудні соцреалістичні шати майже через три десятиліття після відновлення незалежності, проте важливо зазначити, що цей процес збігається й із загальносвітовою тенденцією оновлення світових музеїв. Дизайн стає культурною стратегією, яка має за мету більше, ніж зміну образу: він має перетворити музей на суб’єктного гравця на культурному полі, здатного мислити не категоріями влади, а категоріями культури. Тому ребрендинг знакових арт-музеїв країни без перебільшення можна назвати одним із найважливіших досягнень культури з часу відновлення незалежності. Даний процес також засвідчив сформований запит на дизайн як культурну стратегію, що здатна встановлювати візуальні мости між фахівцями мистецтва і потенційним глядачем, а також змінювати культурні коди, завдавати тренди і тим самим впливати на зміну образу міста й країни.

Біографії авторів

Ліліана Вежбовська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Тетяна Осадча, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Baudrillard, J. (2004). Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and Simulation] (V. Khovkhun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Berns, N. (2003). Dekonstruktsiia. Entsyklopediia postmodernizmu [Deconstruction. Encyclopedia of Postmodernism]. Osnovy [in Ukrainian].

Derrida, J. (2004). Pysmo ta vidminnist [Writing and Difference ] (V. Shovkun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Dnistrovyi, A. (2021, March 31). Diana Klochko: "Otsyfrovuvannia muzeinykh fondiv mozhe zminyty uiavlennia pro Ukrainu. U samykh ukraintsiv i u sviti" [Diana Klochko: "Digitization of Museum Funds Can Change the Perception of Ukraine. Ukrainians Themselves and the World"]. Lb.ua. https://lb.ua/culture/2021/03/31/481208_diana_klochko_otsifrovuvannya.html [in Ukrainian].

Harmatiuk, N. (2020, June 26). Oblasnyi khudozhnii muzei vyhrav u konkursi proiektiv Ukrainskoho kulturnoho fondu [The Regional Art Museum Won the Competition of Projects of the Ukrainian Cultural Fund]. Ye.ua. https://ye.ua/syspilstvo/49738_Oblasniy_hudozhniy_muzey_vigrav_u_konkursi_proyektiv_Ukrayinskogo_kulturnogo_fondu.html [in Ukrainian].

Kovalchuk, L. (2020). Nova aidentyka Muzeiu istorii Kyieva vid studentky Prodzhektora [The New Identity of the Museum of the History of Kyiv from a Student of Projector]. Projector mag. https://prjctrmag.com/kyiv-museum [in Ukrainian].

Lesyshyn, I. (2019, October 16). U Muzeiu Khanenkiv nova aidentyka: khto i yak yii stvoriuvav [The Khanenko Museum has a New Identity: Who Created it and How]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/art/290223-u-muzeyu-hanenkiv-nova-aydentika [in Ukrainian].

Myhashko, O. (2020, January 25). Pro novyi imidzh muzeiv ta tsentriv mystetstva, iz yakym Ukraina vkhodyt u 2020 rik [About the New Image of Museums and Art Centers, with which Ukraine Enters in 2020]. Ukrainskyi tyzhden. https://tyzhden.ua/Culture/239570 [in Ukrainian].

NAMU. Rebrendynh Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu Ukrainy [NAMU. Rebranding of the National Art Museum of Ukraine]. (n.d.). Banda.Agency. https://banda.agency/namu/ [in Ukrainian].

Novak, T. (2020). Khmelnytskyi khudozhnii muzei zakinchyv protses rebrendynhu [Khmelnytsky Art Museum has Completed the Rebranding Process]. Podillya news. https://podillyanews.com/2020/10/31/hmelnytskyj-hudozhnij-muzej-zakinchyv-protses-rebrendyngu/ [in Ukrainian].

Pavlichenko, N. (2019, October 31). Novyi lohotyp Muzeiu Khanenkiv. Yak uporiadkuvaty vizualnu movu [New Logo of the Khanenko Museum. How to Organize Visual Language]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/novyy-logotyp-muzeyu-hanenkiv [in Ukrainian].

Pylypiuk, S. (2018, December 20). Teper NAMU: Banda Agency stvoryla aidentyku Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu. Vizualnyi styl holovnoho muzeiu krainy [Now NAMU: Banda Agency has Created the Identity of the National Art Museum. Visual Style of the Main Museum of the Country]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/art/279967-namu-identity?from=readmore [in Ukrainian].

Shpotenko, L. (2019, October 17). Muzei, shcho ob’iednuie: yak my stvoriuvaly aidentyku dlia Muzeiu Khanenkiv [A Unifying Museum: How we Created an Identity for the Khanenko Museum]. Telegraf.design. https://telegraf.design/muzej-shho-ob-yednuye-yak-my-stvoryuvaly-ajden-tyku-dlya-muzeyu-hanenkiv/ [in Ukrainian].

Spiral Fibonachchi ob’iednaly z khvyleiu. V Odeskoho muzeiu ziavyvsia novyi brend [Fibonacci Spiral is Combined with a Wave. A New Brand has Appeared in the Odessa Museum]. (2019, May 30). Depo.Odesa. https://odesa.depo.ua/ukr/odesa/spiral-fibonachchi-obednali-z-khvileyu-v-odeskogo-muzeya-zyavivsya-noviy-brend-20190530971139 [in Ukrainian].

Stadnyk, V. (2019, May 31). Minimalizm ta more. Odeskyi khudozhnii muzei otrymav novyi vizualnyi styl [Minimalism and the Sea. Odessa Art Museum Received a New Visual Style]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-news/285657-minimalizm-ta-more-v-odeskogo-hudozhnogo-muzeyu-noviy-vizualniy-stil [in Ukrainian].

Sudilkovskyi, D. (2018, December 26). Aidentyka NAMU vid Banda. Zrada chy peremoha? Rozbyraiemos u naiholovnishomu pytanni suchasnosti [NAMU Identity from Banda. Betrayal or Victory? We Understand the Most Important Issue of Our Time]. Telegraf.design. https://telegraf.design/ajdentyka-namu-vid-banda-zrada-chy-peremoga/ [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2018). Typohrafiia yak forma vizualnoi komunikatsii. [Typography as a Form of Visual Communication]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 40, 227–236 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Вежбовська, Л., & Осадча, Т. (2021). Ребрендинг українських художніх музеїв: дизайн як культурна стратегія. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 176–196. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246829

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ