Ребрендинг українських художніх музеїв: дизайн як культурна стратегія
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246829Ключові слова:
брендинг, культурна стратегія, дизайн, айдентика, цитування, фрагмент, деконструкція, арт-музей, NAMU, Музей Ханенків, Одеський художній музейАнотація
Метою статті є виявлення особливостей брендингових кампаній українських художніх музеїв та їхнього впливу на підвищення популярності музейних установ; а також – з’ясування ефективності дизайнерських підходів у подібних кампаніях. Методи дослідження базуються на застосуванні компаративного, формально-стилістичного й іконологічного аналізу і методу деконструкції. Новизна дослідження полягає у проведенні аналізу брендингових кампаній художніх музеїв з метою засвоєння їхнього досвіду та ефективних дизайнерських рішень. Стаття також виявляє проблему інтеграції глядача в музейне середовище і спробу через посередництво дизайну вийти за рамки нав’язаних стереотипів, подолати ставлення до мистецтва як сфери, чужої для пересічного глядача. Висновки. У результаті аналізу брендингових кампаній знакових художніх музеїв в Україні доходимо висновку про їхню ефективність як для окремих установ, так і для всієї культури. Порівняльний аналіз різних підходів засвідчив важливість виявлення унікальності установ і спроб її відобразити у дизайні айдентики. І хоч сьогодні можна говорити про запізніле перетворення музейного середовища в Україні, що скидає нудні соцреалістичні шати майже через три десятиліття після відновлення незалежності, проте важливо зазначити, що цей процес збігається й із загальносвітовою тенденцією оновлення світових музеїв. Дизайн стає культурною стратегією, яка має за мету більше, ніж зміну образу: він має перетворити музей на суб’єктного гравця на культурному полі, здатного мислити не категоріями влади, а категоріями культури. Тому ребрендинг знакових арт-музеїв країни без перебільшення можна назвати одним із найважливіших досягнень культури з часу відновлення незалежності. Даний процес також засвідчив сформований запит на дизайн як культурну стратегію, що здатна встановлювати візуальні мости між фахівцями мистецтва і потенційним глядачем, а також змінювати культурні коди, завдавати тренди і тим самим впливати на зміну образу міста й країни.
Посилання
Baudrillard, J. (2004). Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and Simulation] (V. Khovkhun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Berns, N. (2003). Dekonstruktsiia. Entsyklopediia postmodernizmu [Deconstruction. Encyclopedia of Postmodernism]. Osnovy [in Ukrainian].
Derrida, J. (2004). Pysmo ta vidminnist [Writing and Difference ] (V. Shovkun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Dnistrovyi, A. (2021, March 31). Diana Klochko: "Otsyfrovuvannia muzeinykh fondiv mozhe zminyty uiavlennia pro Ukrainu. U samykh ukraintsiv i u sviti" [Diana Klochko: "Digitization of Museum Funds Can Change the Perception of Ukraine. Ukrainians Themselves and the World"]. Lb.ua. https://lb.ua/culture/2021/03/31/481208_diana_klochko_otsifrovuvannya.html [in Ukrainian].
Harmatiuk, N. (2020, June 26). Oblasnyi khudozhnii muzei vyhrav u konkursi proiektiv Ukrainskoho kulturnoho fondu [The Regional Art Museum Won the Competition of Projects of the Ukrainian Cultural Fund]. Ye.ua. https://ye.ua/syspilstvo/49738_Oblasniy_hudozhniy_muzey_vigrav_u_konkursi_proyektiv_Ukrayinskogo_kulturnogo_fondu.html [in Ukrainian].
Kovalchuk, L. (2020). Nova aidentyka Muzeiu istorii Kyieva vid studentky Prodzhektora [The New Identity of the Museum of the History of Kyiv from a Student of Projector]. Projector mag. https://prjctrmag.com/kyiv-museum [in Ukrainian].
Lesyshyn, I. (2019, October 16). U Muzeiu Khanenkiv nova aidentyka: khto i yak yii stvoriuvav [The Khanenko Museum has a New Identity: Who Created it and How]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/art/290223-u-muzeyu-hanenkiv-nova-aydentika [in Ukrainian].
Myhashko, O. (2020, January 25). Pro novyi imidzh muzeiv ta tsentriv mystetstva, iz yakym Ukraina vkhodyt u 2020 rik [About the New Image of Museums and Art Centers, with which Ukraine Enters in 2020]. Ukrainskyi tyzhden. https://tyzhden.ua/Culture/239570 [in Ukrainian].
NAMU. Rebrendynh Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu Ukrainy [NAMU. Rebranding of the National Art Museum of Ukraine]. (n.d.). Banda.Agency. https://banda.agency/namu/ [in Ukrainian].
Novak, T. (2020). Khmelnytskyi khudozhnii muzei zakinchyv protses rebrendynhu [Khmelnytsky Art Museum has Completed the Rebranding Process]. Podillya news. https://podillyanews.com/2020/10/31/hmelnytskyj-hudozhnij-muzej-zakinchyv-protses-rebrendyngu/ [in Ukrainian].
Pavlichenko, N. (2019, October 31). Novyi lohotyp Muzeiu Khanenkiv. Yak uporiadkuvaty vizualnu movu [New Logo of the Khanenko Museum. How to Organize Visual Language]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/novyy-logotyp-muzeyu-hanenkiv [in Ukrainian].
Pylypiuk, S. (2018, December 20). Teper NAMU: Banda Agency stvoryla aidentyku Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu. Vizualnyi styl holovnoho muzeiu krainy [Now NAMU: Banda Agency has Created the Identity of the National Art Museum. Visual Style of the Main Museum of the Country]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/art/279967-namu-identity?from=readmore [in Ukrainian].
Shpotenko, L. (2019, October 17). Muzei, shcho ob’iednuie: yak my stvoriuvaly aidentyku dlia Muzeiu Khanenkiv [A Unifying Museum: How we Created an Identity for the Khanenko Museum]. Telegraf.design. https://telegraf.design/muzej-shho-ob-yednuye-yak-my-stvoryuvaly-ajden-tyku-dlya-muzeyu-hanenkiv/ [in Ukrainian].
Spiral Fibonachchi ob’iednaly z khvyleiu. V Odeskoho muzeiu ziavyvsia novyi brend [Fibonacci Spiral is Combined with a Wave. A New Brand has Appeared in the Odessa Museum]. (2019, May 30). Depo.Odesa. https://odesa.depo.ua/ukr/odesa/spiral-fibonachchi-obednali-z-khvileyu-v-odeskogo-muzeya-zyavivsya-noviy-brend-20190530971139 [in Ukrainian].
Stadnyk, V. (2019, May 31). Minimalizm ta more. Odeskyi khudozhnii muzei otrymav novyi vizualnyi styl [Minimalism and the Sea. Odessa Art Museum Received a New Visual Style]. The Village. https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-news/285657-minimalizm-ta-more-v-odeskogo-hudozhnogo-muzeyu-noviy-vizualniy-stil [in Ukrainian].
Sudilkovskyi, D. (2018, December 26). Aidentyka NAMU vid Banda. Zrada chy peremoha? Rozbyraiemos u naiholovnishomu pytanni suchasnosti [NAMU Identity from Banda. Betrayal or Victory? We Understand the Most Important Issue of Our Time]. Telegraf.design. https://telegraf.design/ajdentyka-namu-vid-banda-zrada-chy-peremoga/ [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. (2018). Typohrafiia yak forma vizualnoi komunikatsii. [Typography as a Form of Visual Communication]. Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 40, 227–236 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.