Українська традиційна вишивка в одязі 50-х років ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246844

Ключові слова:

вишивка, одяг, технологія, промисловість, художники-модельєри

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні модних тенденцій одягу з застосуванням традиційної української вишивки в 50-х рр. ХХ ст. Методологічні засади дослідження базуються на історико-мистецтвознавчих та культурологічних спостереженнях та аналізі декорування вбрання українців. Наукова новизна. В статті розглядаються історичні джерела, артефактні знахідки, які свідчать про наявність вишитих орнаментальних елементів у декоруванні одягу визначеного періоду. Аналізується стан вишивки із врахуванням сучасних тенденцій моди в одязі 50-х рр. ХХ ст. Із артільним та промисловим виробництвом пов’язано виготовлення одягу, у тому числі з вишивкою, на теренах України. Висновки. У результаті аналізу мистецтва виготовлення вбрання української моди 50-х рр. ХХ ст., можемо констатувати, що створення композиційно довершених колекцій тогочасного одягу, в тому числі розроблених з використанням національних традицій, було можливим завдяки об’єднанню творчих зусиль різноманітних галузей легкої промисловості. Головним чином, у моді 50-х років відбулися кардинальні зміни силуетів та форм відповідно до зміни ідеалу краси. В моду увійшли спідниці, прямі та клешні, впроваджувалися спідниці зі складками, сукні-пальта, пальта, костюми які виготовляли із фасонних, пальтових тканин, оздоблювали металевими, шкіряними, дерев’яними ґудзиками, з урахуванням народних орнаментальних традицій. Створювалися нові фасони суконь на приталеній основі з застосовуванням різноманітного вишитого орнаменту: «півні», «квіти», вишиті «мережками», «гладдю», з елементами рушникових швів уздовж всього виробу та ін. Здійснення тематичних, оригінальних майстерних задумів скеровувало і координувало діяльність текстильної, швейної, трикотажної промисловості. Особливу увагу в моді того часу привертали елементи національного вбрання з поширеними мотивами традиційної української вишивки.

Біографія автора

Анастасія Варивончик, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Adam-Tkalec, M. (2019, January 15). Mode-Hauptstadt Berlin: Die Geschichte der Modemesse "Berliner Durchreise" [Fashion Capital Berlin: the History of the Fashion Fair "Berliner Durchreise"]. Berliner Zeitung. https://www.berliner-zeitung.de/mensch-metropole/mode-hauptstadt-berlin-die-geschichte-der-modemesse-berliner-durchreise-li.52965?pid=true [in German].

Gorina, G. (1974). Narodnye traditsii modelirovaniya odezhdy [Folk Traditions of Clothing Modeling]. Legkaya industriya [in Russian].

Kievskii Dom modelei. (1955). Modeli odezhdy [Models of Clothes] [Album]. Kyiv [in Russian].

Kievskii Dom modelei. (1956). Modeli odezhdy [Models of Clothes] [Album]. Kyiv [in Russian].

Kievskii Dom modelei. (1957). Modeli odezhdy [Models of Clothes] [Album]. Kyiv [in Russian].

Kievskii Dom modelei. (1959). Modeli odezhdy [Models of Clothes] [Album]. Kyiv [in Russian].

Nikolaieva, T. (1996). Istoriia Ukrainskoho kostiumu [History of Ukrainian Costume]. Lybid [in Ukrainian].

Nikolaieva, T. (2005). Ukrainskyi kostium: nadiia na renesans [Ukrainian Costume: Hope for the Renaissance]. Dnipro [in Ukrainian].

Stamerov, K. (1978). Narysy z istorii kostiumu [Essays on the History of the Costume] (Pt. 1). Mystetstvo [in Ukrainian].

Varyvonchyk, A. (2020). Khudozhni promysly Ukrainy: geneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Arts of Ukraine: Genesis, Historical Evolution, Current State and Trends] [Doctoral Dissertation]. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Варивончик, А. (2021). Українська традиційна вишивка в одязі 50-х років ХХ століття. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 236–243. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246844

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ