Стала мода як предмет наукових досліджень у зарубіжній науковій літературі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246846

Ключові слова:

Стала мода, сталий дизайн, принципи сталості, естетика сталої моди

Анотація

Стаття присвячена огляду іншомовних джерел на тему сталості у моді за останні 15 років. Концепції сталості у моді, які розвинулися з концепцій екологічного дизайну, займають важливе місце у науковій діяльності вчених світу. Метою дослідження є визначення ступеню розкриття теми у іншомовних джерелах наукової літератури. Результати були досягнуті за допомогою використання методів аналізу джерел за сферами дослідження у контексті сталої моди та синтезу їх за галузями. Було виділено основні напрями досліджень у кожній галузі та узагальнено їх у висновках.

Розглянуто основні поняття – стала мода і принципи сталого дизайну, які використовуються у сучасних наукових роботах зарубіжних дослідників. Проведено аналіз іншомовних наукових джерел у контексті сталої моди у таких галузях: економіка, маркетинг, менеджмент; соціологія та психологія поведінки споживачів; екологія; технології за принципами сталого дизайну; дизайн; естетика та мистецтвознавство; освіта і просвітництво; законодавство; інформаційні технології. Наукова новизна полягає у тому, що вперше здійснено систематизацію іншомовних джерел у контексті сталої моди, надані висновки після аналізу кожної галузі, які виділяють основні напрямки досліджень, над якими працювали зарубіжні науковці.

Висновки. Дослідники з усього світу піднімають у своїх роботах питання сталої моди та досліджують проблеми, пов’язані з її інтеграцією у повсякденне життя. Такий підхід формує нові ціннісні орієнтири, які актуалізують питання естетики сталої моди у теорії мистецтвознавства та у практиці дизайну. Проте, варто зазначити, що виявлені наукові роботи торкаються фешн-дизайну у контексті сталої моди, але не розкривають аспектів дизайну, пов’язаних з процесом творчості й художньо – естетичним сприйняттям. Стала мода потребує зміни існуючих інструментів для дизайну в контексті принципів сталого дизайну. Тому є потреба у їх подальшому дослідженні.

Біографія автора

Катерина Походенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Amaral, M. C., Zonatti, W. F., Silva, K. L., Junior, D. K., Amato Neto, J., & Baruque-Ramos, J. (2018). Industrial Textile Recycling and Reuse in Brazil: Case Study and Considerations Concerning the Circular Economy. Gestão & Produção, 25(3), 431–443. https://doi.org/10.1590/0104-530X3305 [in English].

Aus, R. (2011). Trash to trend – Using Upcycling in Fashion Design [Doctoral Thesis, Estonian Academy of Arts]. https://issuu.com/runnel/docs/reet-aus [in English].

Blackburn, R. (Ed.). (2015). Sustainable Apparel: Production, Processing and Recycling (Woodhead Publishing Series in Textiles). Woodhead Publishing [in English].

Eryuruk, S. H. (2012). Greening of the Textile and Clothing Industry. Fibres & Textiles in Eastern Europe, 20, 6(95), 22–27 [in English].

Goudeau, C. V. (2014). Ready to Tear? A Study on Fashion and Consumer Disposal Behavior [Doctoral Dissertation, Oklahoma State University] [in English].

Hur, E. S., & Beverley, K. J. (2013, September 15-16). The Role of Craft in a Co-Design System for Sustainable Fashion. In Making Futures: The Crafts in the Context of Emerging Global Sustainability Agendas. Dartington Estate Devon [in English].

Hvass, K. K. (2016). Weaving a Path from Waste to Value: Exploring Fashion Industry Business Models and the Circular Economy [Doctoral Thesis, Copenhagen Business School (CBS)] [in English].

Kim, Y., & Oh, K. W. (2020). Which Consumer Associations Can Build a Sustainable Fashion Brand Image? Evidence from Fast Fashion Brands. Sustainability, 12(5), 1703. https://doi.org/10.3390/su12051703 [in English].

Kondakova, V. V. (2019). Analiz suchasnykh eko-brendiv, shcho spetsializuiutsia na vyhotovlenni shveinykh vyrobiv [Analysis of Modern Eco-Brands Specializing in the Manufacture of Garments]. In Naukovi rozrobky molodi na suchasnomu etapi [Scientific Developments of Youth at the Present Stage] (pp. 51–52). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Kozlowski, A., Bardecki, M., & Searcy, C. (2019). Tools for Sustainable Fashion Design: An Analysis of Their Fitness for Purpose. Sustainability, 11(13), 3581. https://doi.org/10.3390/su11133581 [in English].

Kyselova, K. (2019). Napriamy proektuvannia fashion-obiektiv z urakhuvanniam ekolohichnoho faktoru [Directions of Designing Fashion-Objects Taking into Account Ecological Factors]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Branch: Art Criticism, 30, 181– 186. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi30.209 [in Ukrainian].

La Rosa, A. (2019). An Evaluation of Sustainability in Consumption: The Behaviors Behind Purchase, Care, and Disposal of Apparel [Masters Thesis, University of Nebraska] [in English].

Lee, H., & Ma, J. J. (2020). A Study of the Trend in Sustainable Fashion Research Based on the Previous Research Achievements of the Centre for Sustainable Fashion. The Research Journal of the Costume Culture, 28(5), 652–668. https://doi.org/10.29049/rjcc.2020.28.5.652 [in English].

Lee, M.-Y., & Sung, J. (2016). Sustainability and Management in Fashion, Design and Culture. Journal of Global Fashion Marketing, 7(2), 73–75. https://doi.org/10.1080/20932685.2015.1131430 [in English].

Lee, Y., & Choy, H. (2014). Developing Design Education Program Concerning Sustainable Fashion. Journal of the Korean Society of Costume, 2(64), 50–69. https://doi.org/10.7233/jksc.2014.64.2.050 [in English].

Muthu, S. S. (Ed.). (2017). Sustainable Fibres and Textiles. Woodhead Publishing [in English].

Muthu, S. S. (Ed.). (2020). Chemical Management in Textiles and Fashion. Woodhead Publishing [in English].

Nayak, R., & Patnaik, A. (2021). Waste Management in the Fashion and Textile Industries. Woodhead Publishing [in English].

Niinimäki, K. (Ed.). (2013). Sustainable fashion: New Approaches. Aalto ARTS Books [in English].

Obregón, C. (2012, November). Sustainable Fashion Education: From Trend to Paradigm? In Cumulus Conference. Santiago, Chile [in English].

Pandey, R., Pandit, P., Pandey, S., & Mishra, S. (2020). Solutions for Sustainable Fashion and Textile Industry. In P. Pandit, S. Ahmed, K. Singha & S. Shrivastava (Eds.), Recycling from Waste in Fashion and Textiles: A Sustainable and Circular Economic Approach (pp. 33–72). Scrivener Publishing. https://doi.org/10.1002/9781119620532.ch3 [in English].

Polishchuk, K. O. (2018). Innovatsiini protsesy v ekolohizatsii mody ta dyzainu odiahu XXI stolittia. Problemy ta perspektyvy [Innovative Processes in the Ecologization of Fashion and Design of Clothing of the XXI Century. Problems and Prospects]. Hileya: Scientific Bulletin, 139(2), 142–147 [in Ukrainian].

Preuit, R., & Yan, R.-N. T. (2017). Fashion and Sustainability: Increasing Knowledge About Slow Fashion Through an Educational Module. International Journal of Environmental & Science Education, 12(5), 1139–1154 [in English].

Rinaldi, F. R., & Testa, S. (2015). The Responsible Fashion Company Integrating Ethics and Aesthetics in the Value Chain. Greenleaf Publishing [in English].

Sakmar, S. L., Wackernagel, M., Galli, A., & Moore, D. (2011, June). Sustainable development and Environmental Challenges in the MENA Region: Accounting for the Environment in the 21st Century (Working Paper 592). Economic Research Forum [in English].

Sandvik, I. M. (2017). Applying Circular Economy to the Fashion Industry in Scandinavia Through Textile-to-textile Recycling. Master of International Development Practice. Monash University [in English].

SEC. (2009, April 15). Design as a Driver of User-centred Innovation: Commission staff working document (Brussels, 7.4.2009). Commission of the European Communities. https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8706-2009-INIT/en/pdf [in English].

Shandrenko, O. M., & Dubas, Kh. O. (2019). Ekodyzain u fashion industrii XXI stolittia [Ecodesign in Fashion XXI Century]. Internauka, 2. https://www.inter-nauka.com/issues/2019/2/4628 [in Ukrainian].

Smoliar, O. V. (2011). Ekolohichnyi dyzain u konteksti modnykh innovatsii ta diialnosti dyzaineriv odiahu XX–XXI stolittia [Ecological Design in the Context of Fashion Innovations and Activities of Clothing Designers of the XX–XXI Centuries]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 25, 162–169 [in Ukrainian].

Stefuryshyna, Yu. R., & Bilyk, A. A. (2019). Vtorynna syrovyna ta yii vidobrazhennia v tvorchosti suchasnykh khudozhnykiv i dyzaineriv [Secondary Raw Materials and its Reflection in the Works of Contemporary Artists and Designers]. Young Scientist, 7(71), 95–98. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-7-71-21 [in Ukrainian].

Ustenko, T. A. (2019). Ekolohichnyi dyzain ta vyrobnytstvo odiahu z vykorystanniam vtorynnoi syrovyny [Ecological Design and Production of Clothing Using Secondary Raw Materials]. In Naukovi rozrobky molodi na suchasnomu etapi [Scientific Developments of Youth at the Present Stage] (pp. 649–650). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Wei, X., & Jung, S. (2017). Understanding Chinese Consumers’ Intention to Purchase Sustainable Fashion Products: The Moderating Role of Face-Saving Orientation. Sustainability, 9(9), 1570. https://doi.org/10.3390/su9091570 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Походенко, К. (2021). Стала мода як предмет наукових досліджень у зарубіжній науковій літературі. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 244–253. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246846

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ