Етимологія та історіографія української хустки як елементу національного вбрання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246847

Ключові слова:

національний костюм, український народний одяг, головний жіночий убір, «убрус», «хустка», «рантух»

Анотація

Мета статті – з’ясувати особливості функціонування Полтавських хусток кінця ХІХ – початку ХХ ст. як елементу жіночого національного вбрання, виявити загальні і специфічні характеристики їхнього виготовлення і способів пов’язування; з’ясувати етимологію слова «хустка», простежити його взаємозв’язок з поняттям «убрус» та іншими, схожими за змістом. Методологія дослідження. За допомогою порівняльно-історичного методу досліджуємо етимологію понять, що стосуються українських жіночих головних уборів. З використанням історично-типологічного методу проведено культурологічний та мистецтвознавчий аналіз дослідження. Наукова новизна. Ґрунтовно вивчено етимологію значущих понять українських головних уборів: «убрус», «хустка» та ін. Зазначені їхні характерні риси у різних регіонах України. Проаналізовано та подано способи пов’язування хусток кінця ХІХ – початку ХХ ст., означені характеристики їхнього виготовлення та поширення у повітах Полтавської губернії. Доведено, що у Полтавській губернії наприкінці ХІХ ст. одночасно існували два головних способи пов’язування хусток: у повітах північно-західної частини губернії поширеним був спосіб пов’язувати хустку вузлом на верхівці голови, у східній частині – вузлом на шиї. Висновки. Повсякденні жіночі хустки призначалися для прикривання, утеплення й оздоблення голови заміжніх жінок. Взористоткані хустки виділялися локальною своєрідністю художнього вирішення. Святкові головні убори українок відрізнялися різноманітністю та витонченістю. Сувора завершеність властива формам цієї невід’ємної частини національного костюма як таким, що вдосконалюються протягом довгого ряду поколінь. Наприкінці ХІХ ст. майже зовсім знищуються намітки, на які витрачалося багато матеріалу. Головні убори нових форм стають практичніші, дешевші і легші. «Старовицькі хустки» поступаються місцем мануфактурним виробам. На початку XX ст. хустки стали найпоширенішим головним убором як у місті, так і в селі.

Біографія автора

Олена Іваненко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Blagova, E. Tseitlin, R., Gerodes, S. Patsnerova, L., & Bauerova, M. (1994). Staroslavyanskii slovar’ (po rukopisyam X–XI vekov) [Old Church Slavonic Dictionary (Based on the Manuscripts of the X–XI Centuries)]. Russkii yazyk [in Russian].

Hrynchyshyn, D. H. (1985). Zahalna kharakterystyka leksyko-semantychnoi systemy [General Characteristics of the Lexical-Semantic System]. In L. M. Poliuha (Ed.), Ukrainska istorychna ta dialektna leksyka [Ukrainian Historical and Dialectal Vocabulary] (pp. 7–13). Naukova dumka [in Ukrainian].

Kara-Vasylieva, T. (1984). Tvortsi dyvosvitu [Creators of the Wonderland]. Radianska Shkola [in Ukrainian].

Khusta. (n.d.). In ΛΓΩ. Etimologicheskii onlain-slovar’ russkogo yazyka Maksa Fasmera [ΛΓΩ. Etymological Online Dictionary of the Russian language by Max Fasmer]. Retrieved November 14, 2021, from http://surl.li/asnnv [in Russian].

Mateiko, K. (1996). Ukrainskyi narodnyi odiah. Etnohrafichnyi slovnyk [Ukrainian Folk Clothing. Ethnographic Dictionary]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Mateiko, K. I., & Polianska, O. V. (1987). Odiah [Clothes]. In Hutsulshchyna: istoryko-etnohrafichne doslidzhennia [Hutsul Region: Historical and Ethnographic Research] (pp. 189–203). Naukova dumka [in Ukrainian].

Nikolaieva, T. (2005). Ukrainskyi kostium. Nadiia na renesans [Ukrainian Costume. Hope for a Renaissance]. Dnipro [in Ukrainian].

Nykorak, O. (2013). Khudozhnia samobutnist domotkanykh khustok Pokuttia [On Original Artistic Features in Home-Woven Kerchiefs of Pokutia]. The Ethnology Notebooks, 4(112), 637–647 [in Ukrainian].

Pavlovskii, I. F., Mal’tsev, A. F., Padalka, L. V., & Parkhomenko, V. A. (Ed.). (1905). Trudy Poltavskoi Uchenoi Arkhivnoi Komissii [Proceedings of the Poltava Scientific Archival Commission] (Issue 2). Electric printing house of G.I. Markevich. http://surl.li/asnqz [in Russian].

Shcherbakivskyi, V. (1995). Ukrainske mystetstvo [Ukrainian Art]. Lybid [in Ukrainian].

Stamerov, K. (1978). Narysy z istorii kostiumiv [Essays on the History of Costumes] (Pt. 1). Mystetstvo [in Ukrainian].

Stelmashchuk, H. (2013). Ukrainski narodni holovni ubory [Ukrainian Folk Headwear]. Apriori [in Ukrainian].

Sydorovych, S. Y. (1979). Khudozhnia tkanyna zakhidnykh oblastei URSR [Artistic Fabric of the Western Regions of the USSR] [Monograph]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Ubrus. (n.d.). In Tolkovyi onlain-slovar’ zhivago velikorusskogo yazyka Vladimira Dalya [Online Dictionary of the Living Great Russian Language by Vladimir Dahl]. Retrieved November 14, 2021, from http://surl.li/asnni [in Russian].

Varyvonchyk, A. V. (2020). Khudozhni promysly Ukrainy: geneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Arts of Ukraine: Genesis, Historical Evolution, Current State and Trends] [Doctoral Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Voropai, O. (1958). Zvychai nashoho narodu. Ukrainskyi narodnii odiah [Customs of our People. Ukrainian Folk Clothing]. http://surl.li/asnpj [in Ukrainian].

Zakharchuk-Chuhai, R. (2008). Ukrainska vyshyvka [Ukrainian Embroidery] [Album]. Avers [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Іваненко, О. (2021). Етимологія та історіографія української хустки як елементу національного вбрання. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 254–264. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246847

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ