Рисунок і живопис для майбутніх графічних дизайнерів в умовах дистанційного навчання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246851

Ключові слова:

пандемія, online-формат, рисунок і живопис, методика викладання, живе спілкування

Анотація

Жорсткі обмеження карантину, пов’язані з пандемією Covid-19, істотно змінили соціальну реальність. Пандемія стала каталізатором значної кількості процесів, які торкнулись усіх сфер діяльності людини, в тому числі не оминули й сферу освіти. Навчальний процес в екстремальному режимі був переведений у дистанційний формат, що, з одного боку, було кращим рішенням, аніж його припинення. З іншого боку – різка зміна формату навчання особливо зачепила практико-орієнтовані і творчі дисципліни. Переваги й недоліки подібного підходу розглядаються у даній статті на прикладі дисципліни «Рисунок і живопис», на спостереженні результатів її викладання в online-форматі. Мета дослідження – визначити шляхи адаптації методики викладання дисципліни «Рисунок і живопис» до умов карантину, виявити можливості застосування новітніх освітніх та комунікаційних online-платформ в образотворчому процесі, одночасно не втративши класичну традицію оволодіння знаннями з основ образотворчої грамоти під час практичних занять в аудиторії, коли відбувається безпосередній контакт студентів з викладачем. Методологія дослідження. Автор, виходячи з власного практичного досвіду професійного художника, аналізує переваги та недоліки навчання online і визначає напрямок шляхів вирішення проблем, виявлених при реалізації програми дисципліни «Рисунок і живопис» в дистанційному форматі. Наукова новизна роботи полягає в таких аспектах: розширення уявлень про особливості викладання образотворчих дисциплін в екстремальному режимі пандемії, виявлення специфіки переведення традиційної навчальної методики на платформи дистанційного навчання, нове структурування навчальної програми дисципліни «Рисунок і живопис». Висновки. Доведено, що дистанційні технології не можуть замінити в дисципліні «Рисунок і живопис» всі інші методи і види навчання і мають розглядатися лише як ефективне доповнення до традиційної методики. Доходимо висновку, що основну частину практичних занять, де важливим завданням є формування в студентів мотивації, професійних цінностей і самостійного нестереотипного мислення, неможливо проводити без живого спілкування між викладачем та студентом.

Біографія автора

Світлана Лопухова, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений художник України, доцент

Посилання

Active Minds. (2020, September). The Impact of COVID-19 on Student Mental Health. Survey Data. https://www.activeminds.org/studentsurvey/ [in English].

Jansen, R. S., van Leeuwen, A., Janssen, J., Conijn, R., & Kester, L. (2020). Supporting Learners’ Self- Regulated Learning in Massive Open Online Courses. Computers & Education, 146. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103771 [in English].

kasto. (2021, February 18). Yaki problemy u dystantsiitsi bachat pedahohy, uchni ta batky – opytuvannia Derzhsluzhby yakosti osvity [What Problems do Teachers, Students and Parents see in the Distance – a Survey of the State Service for Education Quality]. Nova Ukrainska shkola. https://nus.org.ua/news/yaki-problemy-u-dystantsijni-bachat-vchyteli-ta-batky-opytuvannya-derzhsluzhby-yakosti-osvity/ [in Ukrainian].

Krishnamurthy, S. (2020). The Future of Business Education: A Commentary in the Shadow of the Covid-19 Pandemic. Journal of Business Research, 117, 1–5. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.034 [in English].

Ministerstvo ta Komitet tsyfrovoi transformatsii Ukrainy. (2020, July 30). 17 tysiach naselenykh punktiv ne maiut zhodnoho optychnoho provaidera – doslidzhennia Mintsyfry [17,000 Settlements do not have any Optical Provider – a Study by the Ministry of Culture]. https://thedigital.gov.ua/news/17-tisyach-naselenikh-punktiv-ne-mayut-zhodnogo-optichnogo-provaydera-doslidzhennya-mintsifri [in Ukrainian].

MNStudio. (2021, March 16). Naskilky ukraintsi zadovoleni dystantsiinym navchannia – rezultaty doslidzhennia [How Satisfied Ukrainians are with Distance Learning are the Results of the Study]. Nova Ukrainska shkola. https://nus.org.ua/news/naskilky-ukrayintsi-zadovoleni-dystantsijnym-navchannya-rezultaty-doslidzhennya/ [in Ukrainian].

Nazarenko, Yu., & Polishchuk, O. (2021, August 25). Osvita v umovakh pandemii u 2020/2021 rotsi: analiz problem i naslidkiv [Education in a Pandemic in 2020/2021: Analysis of Problems and Consequences]. Cedos. https://cedos.org.ua/researches/osvita-v-umovah-pandemiyi-analiz-problem-i-naslidkiv/ [in Ukrainian].

Piperski, A., Akhmedov, E., Senatov, F., Karyagina, T., & Maksutov, I. (2020, April 15). Mozhet li onlain-obrazovanie zamenit’ traditsionnoe? [Can Online Education Replace Traditional?]. Postnauka. https://postnauka.ru/point-of-view/155079 [in Russian].

Polisuchenko, A. (2021, April 19). Problemy dystantsiinoi osvity: vid molodshoi shkoly do universytetiv [Problems of Distance Education: from Primary School to Universities]. UNIAN. https://www.unian.ua/society/distanciyna-osvita-ekspert-anna-polisuchenko-viznachila-problemi-osviti-novini-ukrajini-11392588.html [in Ukrainian].

Rusli, R., Rahman, A., & Abdullah, H. (2020). Student perception data on online learning using heutagogy approach in the Faculty of Mathematics and Natural Sciences of Universitas Negeri Makassar. Indonesia. Data in Brief, 29, 105–152. https://doi.org/10.1016/j.dib.2020.105152 [in English].

Smirnova, O. (2020, September 5). "Nespravzhnia osvita". Yak pandemiia vykryla problemy onlain-navchannia ["Failing Education". As a Pandemic Exposed Online Learning Problems]. BBC. https://www.bbc.com/ukrainian/features-54039740 [in Ukrainian].

Sovsun, I. (2020, June 25). Shist problem ukrainskoi vyshchoi osvity, yaki vyiavyv karantyn [Six Problems of Ukrainian Higher Education Identified by Quarantine]. Osvita.ua. https://osvita.ua/vnz/74767/ [in Ukrainian].

Yurchenko, O. (2020, July 9). Za chy proty? 6 pliusiv i minusiv dystantsiinoho navchannia, yaki nam treba obhovoryty [For or Against? 6 Pros and Cons of Distance Learning that we Need to Discuss]. Osvitoriia. https://osvitoria.media/experience/za-chy-proty-6-plyusiv-i-minusiv-dystantsijnogo-navchannya-yaki-nam-treba-obgovoryty/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Лопухова, С. (2021). Рисунок і живопис для майбутніх графічних дизайнерів в умовах дистанційного навчання. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 265–275. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246851

Номер

Розділ

ДИЗАЙН-ОСВІТА