Дослідження давньої української скульптури в працях фахівців київського кола початку ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246858

Ключові слова:

скульптура, різьбарство, рельєф, символіка, національні форми, візантійська традиція, європейські зразки

Анотація

Мета. В сучасній вітчизняній науці про мистецтво набирає актуальності потреба ґрунтовного науково-теоретичного розгляду й узагальнення питання формування системних знань щодо національних форм нашої образотворчості на провідних етапах історичного розвитку. Серед іншого, потребує вивчення доробок науковців у дослідженні вітчизняної творчої спадщини в галузі скульптури Київської Русі та козацьких часів у період становлення наукового мистецтвознавства. Статтю присвячено висвітленню процесу становлення концепції еволюції форм скульптури старокнязівських років та козацької доби в працях фахівців початку ХХ ст. Методологія дослідження базується на комплексному історико-культурному підході, системному методі, синхроністичному аналізі публікацій одного часового проміжку, структурному аналізі. Означена методологія дозволяє розглянути питання поетапного формування наукових поглядів щодо характерних національних відмінностей і напрямку еволюції української пластики названого періоду в більш широкому міжнародному контексті мистецького розвитку. Наукова новизна результатів полягає у визначенні процесу формування об’єктивних уявлень про формально-змістові ознаки, відмінні риси й високий художній рівень пам’яток українського мистецтва скульптури від найдавніших часів до завершення козацької доби на основі аналізу публікацій різного спрямування провідних фахівців кінця ХІХ – ХХ ст.: Д. Айналова, Є. Рєдина, Є. Кузьміна, Ф. Ернста, М. Макаренка, К. Широцького, С. Яремича, В. Модзалевського, Ф. Шміта, присвячених дослідженню цієї галузі давньої української образотворчості і в контексті характеристики загального розвитку образотворчості, і як самостійного предмету дослідження. Висновки. Українська наука про мистецтво початку ХХ ст. досягла беззаперечних успіхів у дослідженні національних форм вітчизняної скульптури давньослов’янських часів, Київської Русі та ХVІІ – ХVІІІ ст. як періоду найвищого розквіту. Розглянутий матеріал засвідчує високий фаховий рівень формування обґрунтованої наукової концепції національної самодостатності давньоукраїнської пластики як вагомої складової загального художнього процесу на різних етапах його розвитку.

Біографія автора

Ірина Удріс, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат мистецтвознавства, професор

Посилання

Ainalov, D. (1905). Mramory i inkrustatsii Kievskogo sobora i Desyatinnoi tserkvi [Marbles and Inlays of the Kiev Cathedral and the Church of the Tithes]. In gr. Uvarova (Ed.), Trudy Dvenadtsatogo Arkheologicheskogo s»ezda v Khar’kove, 1902 g.[Proceedings of the Twelfth Archaeological Congress in Kharkov, 1902] (Vol. 3: Protokoly [Protocols], pp. 5–11). Printing house of G. Lissner and D. Sobko [in Russian].

Ainalov, D., & Redin, E. (1899). Drevnie pamyatniki iskusstva Kieva. Sofiiskii sobor, Zlatoverkho- Mikhailovskii i Kirillovskii monastyri [Ancient Monuments of Art in Kiev. St. Sophia Cathedral, Zlatoverkho-Mikhailovsky and Kirillovsky Monasteries]. Pechatnoe delo [in Russian].

Ernst, F. (1919). Ukrainske mystetstvo XVII–XVIII vikiv [Ukrainian Art of the XVII–XVIII Centuries]. Krynytsia [in Ukrainian].

Goryunov, V. S., & Tubli, M. P. (1992). Arkhitektura epokhi moderna. Kontseptsii. Napravleniya. Mastera [Architecture of the Art Nouveau Era. Concepts. Directions. Masters]. Stroiizdat [in Russian].

K. V. (V. Shcherbakivskyi). (1911a, October 4). Pro potrebu styliu v domashnim zhyttiu [About the Need for Style in Home Life]. Rada, 212, p. 2 [in Ukrainian].

K. V. (V. Shcherbakivskyi). (1911b, October 5). Pro potrebu styliu v domashnim zhyttiu. (Prodovzhennia) [About the Need for Style in Home Life. (Continuation)]. Rada, 213, p. 2 [in Ukrainian].

K. V. (V. Shcherbakivskyi). (1911c, October 6). Pro potrebu styliu v domashnim zhyttiu. (Zakinchennia) [About the Need for Style in Home Life. (End)]. Rada, 214, p. 2 [in Ukrainian].

Kovpanenko, N. (2013). Arkhitekturno-mystetska spadshchyna Naddniprianskoi Ukrainy u vitchyznianykh istorychnykh doslidzhenniakh (kinets XIX – pochatok XX stolittia) [Architectural and Artistic Heritage of Dnieper Ukraine in Domestic Historical Research (Late XIX – Early XX Century)]. Institute of History of Ukraine [in Ukrainian].

Kuz’min, E. M. (1900a). Neskol’ko soobrazhenii po povodu unichtozhennykh i utselevshikh pamyatnikov stariny v Kievo-Pecherskoi lavre [Several Thoughts About the Destroyed and Surviving Monuments of Antiquity in the Kiev-Pechersk Lavra]. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost’, 2, 223–240 [in Russian].

Kuz’min, E. M. (1900b, November). Neskol’ko slov o yuzhno-russkom iskusstve i zadachakh ego issledovaniya [A Few Words About South Russian Art and the Tasks of its Research]. Arkheologicheskaya letopis’ Yuzhnoi Rossii, 2, 189–195 [in Russian].

Kuz’min, E. M. (1900c, November). Neskol’ko slov o yuzhno-russkom iskusstve i zadachakh ego issledovaniya [A Few Words About South Russian Art and the Tasks of its Research]. Kievskaya starina, 11, 326–332 [in Russian].

Kuz’min, E. M. (1901). Eshche o pamyatnikakh starinnogo iskusstva v Kievo-Pecherskoi lavre [More About the Monuments of Ancient Art in the Kiev-Pechersk Lavra]. Iskusstvo i khudozhestvennaya promyshlennost’, 10, 184–195 [in Russian].

Ladyzhenko, K. (Shyrotsky K. V.). (1912). Natsional’noe iskusstvo i zadachi iskusstva na Ukraine [National Art and Tasks of Art in Ukraine]. Ukrainskaya zhizn’, 3, 45–56 [in Russian].

Makarenko, D. (2006). Shliakh do khramu [The Way to the Temple]. Khreshchatyk [in Ukrainian].

Makarenko, N. (1908a). Pamyatniki ukrainskogo iskusstva XVIII veka [Monuments of Ukrainian art of the 18th Century]. Zodchii, 24, 211–215 [in Russian].

Makarenko, N. (1908b). Pamyatniki ukrainskogo iskusstva XVIII veka. (Okonchanie) [Monuments of Ukrainian Art of the 18th Century. (The Ending)]. Zodchii, 25, 219–222 [in Russian].

Modzalevskyi, V. (1918). Osnovni rysy ukrainskoho mystetstva [The Main Features of Ukrainian Art]. Printing house of H. M. Vesela [in Ukrainian].

Noha, O. (1997). Proekt pamiatnyka Ivanu Levynskomu [Project of the Monument to Ivan Levynsky]. Ukrainski tekhnolohii [in Ukrainian].

Pobozhii, S. I. (2005). Z istorii ukrainskoho mystetstvoznavstva [From the History of Ukrainian Art History]. Universytetska knyha [in Ukrainian].

Shmit, F. I. (1919). Mystetstvo staroi Rusy-Ukrainy [Art of old Rus-Ukraine] (D. I. Bahalii, ed). Soiuz [in Ukrainian].

Shyrotsky, K. V. (1917). Kyiv: putevoditel’ s planom g. Kieva i 58 illyustratsiyami [Kiev: a Guidebook with a Plan of Kiev and 58 Illustrations]. Foto-lito-tipografiya V. S. Kul’zhenko [in Russian].

Shyrotsky, K. V. (1918b). Ukrainska shtuka za chasiv starokniazivskykh ta yii vyuchennia [Ukrainian Art in the Days of the Old Princes and its Study]. Nashe mynule, 1, 85–97 [in Ukrainian].

Shyrotskyi, K. V. (1918a). Starovynne mystetstvo na Ukraini [Ancient Art in Ukraine]. Krynytsia [in Ukrainian].

Skyrda, I. M. (2016). XII Arkheolohichnyi zizd: peredumovy, perebih podii, istorychne znachennia [XII Archaeological Congress: Preconditions, Course of Events, Historical Significance] [PhD Dissertation, V. N. Karazin Kharkiv National University] [in Ukrainian].

Stepovich, A. I. (1902). XІІ Arkheologicheskii s"ezd v g. Khar’kove [Obzor raboty] [XII Archaeological Congress in Kharkov [Review of the Work]]. Printing house of I. I. Chokolov [in Russian].

Udris, I. (2010). Ukrainskyi styl u vitchyznianomu mystetstvi ta mystetstvoznavstvi pochatku XX stolittia: natsionalnyi ta yevropeiskyi kontekst [Ukrainian Style in Domestic art and Art History of the Early Twentieth Century: National and European Context]. Youth & market, 11(70), 53–58 [in Ukrainian].

Yaremich, S. (1900a). Pamyatniki iskusstva XVI i XVII st. v Kievo-Pecherskoi lavre [Art Monuments of the 16th and 17th Centuries in the Kiev-Pechersk Lavra]. Arkheologicheskaya letopis’ Yuzhnoi Rossii, 2, 95–107 [in Russian].

Yaremich, S. (1900b). Pamyatniki iskusstva XVI i XVII st. v Kievo-Pecherskoi lavre (so snimkom nadgrobiya kn. Ostrozhskogo) [Art Monuments of the 16th and 17th Centuries in the Kiev- Pechersk Lavra (with a Photograph of the Tombstone of Prince Ostrog)]. Kievskaya starina, 69, 378–390 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-13

Як цитувати

Удріс, І. (2021). Дослідження давньої української скульптури в працях фахівців київського кола початку ХХ століття. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 4(2), 299–313. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246858

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО