Віртуальні тури в українських мистецьких проєктах: між пандемією і війною
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257475Ключові слова:
віртуальна реальність, віртуальний тур, арт-проєкт, виставковий простір, програмне забезпечення, Мистецький Арсенал, пандемія Сovid-19, війна Росії з Україною 2022Анотація
Стаття присвячена огляду віртуальних турів, що супроводжують виставкові арт-проєкти в Україні. Аналізується роль дизайну та програмного забезпечення у їх створенні. Метою дослідження є виявлення ефективних дизайнерських підходів у проєктуванні віртуальних турів, встановлення ступеню взаємозалежності віртуального об’єкту і об’єкту, представленого у реальному просторі. Методологія дослідження визначена методами загальнонаукової компаративістики та мистецтвознавчим аналізом. Основу дослідження становить огляд віртуальних турів виставкових проєктів Мистецького Арсеналу (Київ, Україна). Наукова новизна дослідження зумовлена виявленням саме дизайнерських аспектів у створенні віртуальної реальності, а також – критеріїв, які дозволяють стверджувати наявність стилістичних відмінностей, що відрізняють між собою різні віртуальні тури. Висновки. У результаті огляду і порівняння віртуальних турів до виставкових проєктів в українському арт-просторі доходимо висновку про їхню високу якість, зокрема, щодо ступеню відтворення реального простору з відповідною деталізацією та інформаційним наповненням. У такий спосіб даний продукт дозволяє не лише ознайомитись із експонатами виставки, але й скласти уявлення про її цілісну концепцію. Це досягається, з одного боку, завдяки якісному і оптимальному програмному забезпеченню, а з іншого, засобом креативного дизайну, що дозволяє виявити як актуальний зріз проєкту, так і його художню складову. У найкращих зразках остання заповнюється вже напрацьованими засобами поєднання віртуальної реальності та відеоінсталяцій. Попри те, треба констатувати, що віртуальний тур усе ж таки відіграє роль супроводу і не замінює самої події, яка має відбуватися у реальному часі і реальному просторі, оскільки, як і в будь-якому способі передачі художнього контенту через електронний носій, втрачається значна частка енергетичного потенціалу арт-об’єкту. Втім, перевагами віртуальних турів є їхня інформаційно-сугестивна складова і можливість широкого поширення проєктів.
Особливу актуальність віртуальних проєктів можна спрогнозувати найближчим часом, оскільки з’являється потреба візуалізувати й актуалізувати рефлексії митців, пов’язані з безпрецедентним для ХХІ ст. явищем на території Європи – розв’язанням Росією війни проти України з масштабними воєнними злочинами, актами геноциду і свідомим знищенням культурної спадщини незалежної держави. На кількох прикладах у статті розглядається становлення і розвиток подібних ініціатив в Україні.
Посилання
Barsukova, O. (2022, March 25). V Ukraini zapustyly pershyi NFT-muzei viiny [The First NFT Museum of War was Launched in Ukraine]. Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2022/03/25/247971/ [in Ukrainian].
Borisonok, A., Dureika, A., Naprushkina, M., Stiebur, A., Tyminko, M., & Shabokhin, S. (2021). Kozhny dzen". Mystetstvo. Solidarnist. Sprotyv [Every Day. Art. Solidarity. Resistance] [Exhibition]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavka/kozhny-dzen-mystetstvo-solidarnist-sprotyv/ [in Ukrainian, in Belarusian].
Honcharov, V. V. (2014). Virtualna realnist yak novatsiia u sferi khudozhnoi kultury [Virtual Reality as an Innovation in the Field of Art Culture]. Culture of Ukraine, 47, 57–65 [in Ukrainian].
Horbatskyi, M., Savchuk, S., & Soloviov, O. (2022). Chutlyvist. Suchasna ukrainska fotohrafiia [Sensitivity. Contemporary Ukrainian Photography] [Exhibition]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavka/chutlyvist-suchasna-ukrayinska-fotografiya/ [in Ukrainian].
Klivak, V. (2021, April 15–16). Virtualni muzei v period karantynnykh obmezhen [Virtual Museums During Quarantine Restrictions]. In Dyzain pislia epokhy postmodernu: idei, teoriia, praktyka [Design After the Postmodern Era: Ideas, Theory, Practice], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific-Conference (pp. 89–92). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Matterport. (n.d.). Retrieved January 20, 2022, from https://matterport.com/ [in English].
Mozhenko, M. V., & Priadko, O. M. (2018). Virtualna realnist: vid tekhnolohii do mystetstva [Virtual Reality – from Technology to the Art]. Notes on Art Criticism, 34, 112–122 [in Ukrainian].
NFT-muzei viiny zibrav ponad 600 tysiach dolariv na pidtrymku Ukrainy [The NFT War Museum has Raised More than $ 600,000 to Support Ukraine]. (2022, April 3). Ekonomichna pravda. https://www.epravda.com.ua/news/2022/04/3/685140/ [in Ukrainian].
Savchuk, S., Soloviov, O., & Hudimov, P. (2020–2021). Andrii Sahaidakovskyi. Dekoratsii. Laskavo prosymo! [Andriy Sahaidakovsky. Scenery. Welcome!] [Exhibition]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavka/andrij-sagajdakovskyj-dekoratsiyi-laskavo-prosymo/ [in Ukrainian].
The NFT-Museum of the War of putin`s russia Against Ukraine. (2022). Meta History Museum of War. https://metahistory.gallery [in English].
Ukraina – rozpiattia. Vidkryttia pershoi v kraini ta sviti muzeinoi vystavky pro rosiisko-ukrainsku viinu [Ukraine – Crucifixion. Opening of the First in the Country and the World Museum Exhibition About the Russian-Ukrainian War] [Exhibition]. (2022). National Museum of the History of Ukraine in the Second World War. https://cutt.ly/6Hy7wWK [in Ukrainian].
Velychko, V., & Oksametnyi, I. (2021–2022). Futuromarennia [Futuromarennia] [Exhibition]. Mystetskyi Arsenal. https://artarsenal.in.ua/vystavka/futuromarennia/ [in Ukrainian].
Vezhbovska, L. R. (2021, January 29). Problema dyzainerskykh pidkhodiv u stvorenni virtualnoi realnosti [The Problem of Design Approaches in Creating Virtual Reality]. In The Driving Force of Science and Trends in its Development, Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference (Vol. 5, pp. 126–127). European Scientific Platform. https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/scientia/article/view/8293/8265 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.