Засоби та прийоми виділення пакувань на товарному ринку

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257479

Ключові слова:

комунікативні елементи, засоби і прийоми дизайну, візуальний текст

Анотація

Мета статті полягає у виявленні та систематизації сукупності прийомів та засобів, що забезпечують індивідуальність пакувальної продукції та посилюють її комунікативну функцію, а також у встановленні можливості щодо їхньої взаємодії. Методологія дослідження: застосовано метод комплексного аналізу. Наукова новизна полягає у виявленні та систематизації щонайменше 8 відмінних проектних прийомів, реалізованих в дизайні пакувань за допомогою розглянутих засобів. Встановлено, що більшість таких прийомів може бути впроваджена як індивідуально, так і в поєднані з одним або двома іншими (але не більше) прийомами. Серед проектних прийомів виділено: демонстрація образів ідеалізованого споживача або товаровиробника; впровадження рекламного персонажу; демонстрація гіперболізованого за споживчими характеристиками товару; акцентування нагород або специфічних переваг торгівельної марки; домінування типографічного дизайну та рекламно-шрифтових блоків над зображувальними елементами; впровадження у пакувальні конструкції інноваційного й оригінального формотворення; посилення зручності користування через елементи дизайну; впровадження у дизайн пакувань інноваційних технологій; застосування додаткової пакувальної оболонки (не тільки для захисту товару, але й для отримання задоволення від процесу взаємодії з пакуванням); наявність допоміжних фактурних характеристик пакувань; відображення етнічних традицій; мінімалізм та імплікація ідеології «швейцарського стилю» в різноманітних формах; вінтажний дизайн та використання крафтових паперів; екологічний дизайн; мімікрія та уподібнення товарів до об’єктів навколишнього світу; впровадження оптичних ілюзій. Висновки: дизайн пакувальної продукції передбачає обмірковане використання професійних прийомів, за допомогою яких створюється індивідуалізований образ товарів. Професійне варіювання всіма виявленими прийомами та використання їх рекомендованих поєднань здатне істотно полегшити роботу дизайнера і дозволяє втілити індивідуалізований підхід до кожного пакування, що потребує дизайну або редизайну

Біографії авторів

Тетяна Божко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Оксана Чуєва, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Bokareva, Yu. S., & Zubenko, R. O. (2014). Ergonomichnost’ v potrebitel’skikh upakovkakh [Ergonomics in Consumer Packages]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 3, 12–14 [in Russian].

Bondarenko, V. M. (2017, March 11). Upakovka tovaru yak efektyvnyi zasib komunikatsii [Product Packaging as an Effective Means of Communication]. Suchasne materialoznavstvo ta tovaroznavstvo: teoriia, praktyka, osvita. http://materialtovarzn.catsboard.com/t14-topic#14 [in Ukrainian].

Bozhko, T. (2019). Vymohy do pakuvan yak komunikatyvnykh obiektiv i shliakhy yikh vtilennia [Requirements for Packing as Communicative Objects and Ways of their Realization]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 39, 199–214 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.37131/2524-0943-2019-39-14

Budnyk, A. V., & Chuieva, O. V. (2019a). Upakovka ta etyketka yak predmety kolektsiiuvannia [Packaging and Labels as Collectible Items]. Packaging, 4, 54–57 [in Ukrainian].

Budnyk, A. V., & Chuieva, O. V. (2019b). Upakovka ta etyketka yak predmety kolektsiiuvannia [Packaging and Labels as Collectible Items]. Packaging, 5, 47–49 [in Ukrainian].

Cherniavskyi, K., & Sadirova, N. (2018, April 20). Pryntsypy ekodyzainu pry stvorenni upakovky yak zasib zberezhennia ekolohii [Principles of Ecodesign in the Creation of Packaging as a Means of Preserving the Environment]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Topical Issues of Modern Design], Proceedings of the International Scientific-Practical Conference (Vol. 1, pp. 132–135). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian]

Chuieva, O. V. (2014). Proiektno-khudozhnii instrumentarii dyzainu suchasnykh spozhyvchykh pakuvan [Design and Artistic Tools for the Design of Modern Consumer Packaging] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Fakhrutdinov, O. N., & Evmenova, A. A. (2015). Opticheskie illyuzii i material’noe tvorchestvo [Optical Illusions and Material Creativity]. Sovremennye nauchnye issledovaniya i innovatsii, 5(49). Retrieved December 10, 2018, from http://web.snauka.ru/issues/2015/05/54295 [in Russian].

Hanotska, O. (2013). Novitni trendy suchasnoho dyzainu upakovky [Newest Trends of Modern Design of Packing]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, 15–19 [in Ukrainian].

Hanotska, O. V. (2017). Interaktyvna upakovka: novi mozhlyvosti u dyzaini [Interactive Packaging: New Opportunities in Design]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 3, 43–52 [in Ukrainian].

Hodgson, A. (2013). Is Retro Packaging Making a Comeback? Is Old the New "New"? Graphic Communication Department; College of Liberal Arts; California Polytechnic State University. https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1101&context=grcsp [in English].

Lars, V. (2012). Prodayushchaya upakovka. Pervaya v mire kniga ob upakovke kak sredstve kommunikatsii [Selling Packaging. The World’s First Book on Packaging as a Means of Communication]. Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Liashko, K. (2016, May 23). Dyzain upakovky chaiu: 9 novykh tendentsii [Tea Packaging Design: 9 New Trends]. KOLORO. https://koloro.ua/ua/blog/dizain/dizajn-upakovki-chaja-9-novyh-tendencij.html [in Ukrainian].

Nhede, N. (2019, November 20). Eco-Friendly Packaging Ideas. Smart Energy International. https://www.smart-energy.com/features-analysis/eco-friendly-packaging-ideas/ [in English].

Sbitnieva, N. F. (2003). Osoblyvosti rozvytku radianskoi upakovky 1930-kh rokiv. Utylitarni ta khudozhni aspekty [Features of the Development of Soviet Packaging in the 1930s. Utilitarian and Artistic Aspects] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].

Sbitnieva, N. F. (2014). Istoriia hrafichnoho dyzainu [History of Graphic Design]. Kharkiv State Academy of Design and Arts [in Ukrainian].

Siemonov, O. (n.d.). Ekolohichni znaky na upakovkakh tovariv [Eco-Labels on Product Packaging] (Pt. 2). Khmarka. Retrieved December 10, 2018, from https://hmarka.ua/uk/articles/ekologichni-znaky-na-upakovkah-tovariv-ii-chastyna/ [in Ukrainian]

Trout, J. (2001). Novoe pozitsionirovanie [New Positioning] (M. Tyurina, Trans.). Piter [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-27

Як цитувати

Божко, Т., & Чуєва, О. (2022). Засоби та прийоми виділення пакувань на товарному ринку. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(1), 21–36. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257479

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ