До проблеми визначення поняття «геометричний орнамент» на прикладі українського декоративно-прикладного мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257480

Ключові слова:

геометричний орнамент, геометризація, термін, декоративно-прикладне мистецтво, класифікація

Анотація

Метою дослідження є спроба окресли варіативність розуміння поняття «геометричний орнамент»; визначити, у чому полягають основні розходження серед інтерпретацій даного поняття; провівши аналіз, встановити, який зміст поняття є найбільш логічним та науково обґрунтованим. Методологія дослідження передбачає застосування методів аналізу, порівняння та теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Акцентовано увагу на розходженні думок дослідників у трактуванні поняття «геометричний орнамент». Визначено, які ознаки притаманні геометричним орнаментам, розмежована різниця між різними видами орнаменту. Здійснюється спроба уточнити, які орнаменти слід відносити до геометричних. Висновки. Проблему визначення поняття «геометричнний орнамент» можна прослідкувати у багатьох творах українського декоративно-прикладного мистецтва, таких як різьблення, килимарство, вишивка та писанкарство. Беручи до уваги варіативність засобів вираження об’єктів та сюжетів навколишнього світу, часто виникають розбіжності у належності орнаменту до конкретного виду. Аналізуючи існуючі класифікації орнаменту різних авторів, виявлено, що єдиної класифікації, що об’єднувала би у собі всі наявні орнаменти, немає. Більше того, «геометричний орнамент» має взаємовиключні трактування. В залежності від позиції форми або змісту, геометричний орнамент може включати в себе певні поєднання елементів або нехтувати ними.

В результаті доходимо висновку, що геометричний орнамент слід розглядати з позиції способу перетворення образних форм у правильні геометричні елементи. Тому геометричний орнамент може включати у себе геометризовані елементи як образотворчого, так і необразотворчого виміру. В свою чергу поняття «геометричний орнамент» доречно використовувати при формальному аналізі форм, де він є одним з видів поруч з пластичним орнаментом та суцільною плямою.

Біографія автора

Олексій Чистіков, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Boiko, O. H., & Shymanska, T. A. (2011). Do pytannia pro ornamentalni formy, shcho vykorystovuiutsia v dyzaini [To a Question on Ornamental Forms which are Used in Design]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 6, 11–13 [in Ukrainian].

Buzyl, I. O., Sarana, O. M., & Zasornov, O. S. (2008). Klasyfikatsiia ornamentiv vyshyvky ukrainskoho natsionalnoho odiahu [Classification of Embroidery Ornaments of Ukrainian National Clothes]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Tekhnichni nauky, 3, 201–205 [in Ukrainian].

Hadomska, O. R. (2019, April 18–19). Analiz tekhnolohii vyhotovlennia ozdoblen zhinochoho odiahu iz zastosuvanniam mashynnoi vyshyvky [Analysis of the Technology of Making Women’s Clothing with the Use of Machine Embroidery]. In Naukovi rozrobky molodi na suchasnomu etapi [Scientific Developments of Young People at the Present Stage], Abstracts of the XVIII All-Ukrainian Scientific Conference (Vol. 1, pp. 58–59). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Hreb, O. O. (2014, April 23). Kolorystychni osoblyvosti vyshyvky Poltavshchyny [Color Features of Embroidery of Poltava Region]. In Geneza polotnianoho litopysu u tvorchosti maistra narodnoho mystetstva Oleksandry Velykodnoi [The Genesis of the Linen Chronicle in the Works of the Master of Folk Art Olexandra Velykodna], Materials of the Scientific-Practical Conference (Vol. 1, pp. 166–172). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Hromniuk, A. (2014). Ornamentyka yak zasib formuvannia etnokulturnoi identychnosti arkhitektury interieru [Ornamentation as a Forming Instrument of Ethno-Cultural Identity of Interior Architecture]. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 2, 101–107 [in Ukrainian].

Kuksiuk, A. A., & Vasylieva, I. V. (2015). Analiz ta klasyfikatsiia khudozhno-konstruktyvnykh elementiv avtentychnykh zrazkiv ukrainskykh zhinochykh vyshytykh sorochok [Analysis and Classification of Art-Structural Elements of Authentic Examples Ukrainian Women’s Embroidered Shirts]. Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design. Series: Technical Sciences, 4(88), 169–176 [in Ukrainian].

Melnykova, U. P. (2014). Vystavka "Ukrainska knyzhkova hrafika" 1929 roku [Exhibition "Ukrainian Book Graphics" 1929]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, 79–82 [in Ukrainian].

Plotnikova, I. S. (2015). Rol’ ornamenta v dizayne inter’yera [The Role of Ornament in Interior Design]. Nauchnyy vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitel’nogo universiteta. Seriya: Student i nauka, 8, 108–110 [in Russian].

Pravdina, A. V. (2014, September 25–26). Vyshyvka: istoriia i suchasnist [Embroidery: History and Modernity]. In Mystetstvo ukrainskoi vyshyvky – zhyttiedaine dzherelo tvorchosti (prysviachena pam’iati Heroia Ukrainy, Zasluzhenoho maistra narodnoi tvorchosti Ukrainy V. S. Roik) [The Art of Ukrainian Embroidery is a Life-Giving Source of Creativity (Dedicated to the Memory of the Hero of Ukraine, Honored Master of Folk Art of Ukraine V. S. Roik)], Materials of the Scientific-Practical Conference (Vol. 1, pp. 156–161). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Sabadash, T. V. (2014, April 23). Vyshyvka – dekoratyvne mystetstvo yak rezultat tvorchosti liudyny [Embroidery is a Decorative Art as a Result of Human Creativity]. In Geneza polotnianoho litopysu u tvorchosti maistra narodnoho mystetstva Oleksandry Velykodnoi [The Genesis of the Linen Chronicle in the Works of the Master of Folk Art Olexandra Velykodna], Materials of the Scientific-Practical Conference (Vol. 1, pp. 143–146). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Selivachov, M. R. (2009). Leksykon ukrainskoi ornamentyky (ikonohrafiia, nominatsiia, stylistyka, typolohiia) [Lexicon of Ukrainian Ornamentation (Iconography, Nomination, Stylistics, Typology)] (2nd ed.). Redaktsiia visnyka "ANT" [in Ukrainian].

Sierykh, L. V. (2017). Krolevetske vizerunkove tkatstvo – okrasa y perlyna Sumshchyny [Krolevets Pattern Weaving is a Decoration and a Pearl of Sumy Region]. In Mystetska osvita v konteksti novitnikh khudozhnikh praktyk [Art Education in the Context of the Latest Artistic Practices], Collection of Materials of the All-Ukrainian Scientific-Methodical Conference (pp. 221–227). Mykhailo Boichuk Kyiv State Institute of Decorative-Applied Arts and Design [in Ukrainian].

Syrotenko, O. P. (2019). Rozrobka hrafichnykh modelei ornamentu ukrainskoi natsionalnoi vyshyvky dlia ozdoblennia dytiachoho odiahu [Development of Graphic Models of the Ornament of the Ukrainian National Embroidery for Decoration of Children’s Clothes]. In Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the Context of Ukrainian National Revival and European Integration] (Book 3, pp. 313– 318). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Tihariev, V., Makhiianova, E., & Mitkova, A. (2017). Analiz heometrychnykh form pry stvorenni ornamentiv ta metody yikh formuvannia z vykorystanniam suchasnykh SAPR [Analysis of Geometric Shapes in Creating Ornaments and Methods of their Formation Using Modern CAD]. Heometrychne modeliuvannia ta informatsiini tekhnolohii, 1(3), 101–106 [in Ukrainian].

Zaika, N. L. (2017). "Krolevetski" rushnyky kintsia XIX – pochatku XX st. v ekspozytsii Muzeiu ukrainskoho rushnyka Natsionalnoho istoryko-etnohrafichnoho zapovidnyka "Pereiaslav" ["Krolevetsky" Towels of Late XIX – Early XX Century in the Exhibition of Ukrainian Towel Museum of National Historical-Ethnographic Reserve "Pereyaslav"]. Sivershchyna v istorii Ukrainy, 10, 454–460 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-27

Як цитувати

Чистіков, О. (2022). До проблеми визначення поняття «геометричний орнамент» на прикладі українського декоративно-прикладного мистецтва. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(1), 37–48. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257480

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ