Транспонування народного декоративного розпису в сучасне міське середовище в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.1.2022.257484Ключові слова:
український розпис, дизайн міста, мурал, народна традиціяАнотація
Мета статті – дослідити джерела, що висвітлюють значущість естетичного оформлення міста, проаналізувати сучасний стан народного декоративного малярства в міському середовищі на території України, зокрема, його зміни і трансформації, а також – застосування елементів народного розпису у муралах, зокрема, за композиційним, колористичним, технологічним аспектами. Методологія дослідження. Для досягнення мети та вирішення поставлених завдань застосовано такі методи дослідження: аналітичний (для вивчення наукової літератури і джерел), дедуктивний (для підбиття підсумків на основі попередньо наведених тверджень), індуктивний (для узагальнення емпіричних даних на основі логічних припущень від конкретного до загального), а також емпіричні методи дослідження – порівняння та узагальнення. Наукова новизна статті полягає у дослідженні естетичного оформлення міста взагалі та застосування українського декоративного розпису в контексті створення сучасного іміджу з урахуванням національної ідентифікації. Важливим є проведений порівняльний аналіз уже наявних в міському просторі муралів, які базуються на елементах петриківського і самчиківського розписів, а також образотворчості Марії Примаченко. На основі проведеного аналізу та виявлення ступеню узгодженості муралів з навколишнім середовищем з’ясовано, яких орієнтирів варто дотримуватися дизайнерам у майбутньому задля створення гармонійного простору міста. Висновки. В Україні разом з популяризацією муралів відбувається активне впровадження народних технік та елементів, що відповідає вимогам часу, поверненню до національних традицій та процесу усвідомлення національної самоідентифікації. У результаті аналізу прикладів застосування народного декоративного розпису в естетичному оформленні міста доходимо висновку, що не всі вони презентують вдале транспонування традицій у сучасний дизайн. Український розпис у своєму оригінальному вигляді органічно виглядає у середовищі, в якому він зародився, а саме в інтер’єрі та екстер’єрі сільських хат, адже має візуальне продовження мотивів навколишньої природи. Тому найкраще в урбанізованому середовищі виглядають ті графіті, на яких зображені трансформовані елементи народного розпису та відбувся синтез традицій із сучасними трендами. Окрім того, в результаті дослідження виявлена проблема неузгодженості певних муралів і середовища, в якому вони розміщені, через що виникає дисгармонійний ефект. Тому у транспонуванні народного декоративного розпису в міський простір важливо враховувати середовище, до якого заплановано застосувати розпис, зокрема, композицію міського пейзажу з різних ракурсів, а також його кольорову гаму в цілому.
Посилання
Fullen, Ye. (2021). U Kyievi ziavyvsia dyvovyzhnyi mural proiektu "Narodzheni z popelu" [An Amazing Mural of the Project "Born from the Ashes" has Appeared in Kyiv]. Hlavkom. https://glavcom.ua/kyiv/news/u-kijevi-zyavivsya-divovizhniy-mural-projektu-narodzheni-z-popelu-foto-774999.html [in Ukrainian].
Knight, C. K. (2011). Public Art: Theory, Practice and Populism. John Wiley & Sons [in English].
Konoplova, M. (2020, January 12). U Lutsku vidkryly mural za motyvamy Marii Prymachenko [A Mural Based on Maria Prymachenko was Unveiled in Lutsk]. #ShoTam. https://shotam.info/u-luts-ku-vidkryly-mural-za-motyvamy-marii-prymachenko/ [in Ukrainian].
Matsenko, N. (2019). Stepan Riabchenko prysviatyv robotu vydatnii ukrainskii khudozhnytsi Marii Prymachenko [Stepan Ryabchenko Dedicated his Work to the Outstanding Ukrainian Artist Maria Prymachenko]. MY.UA https://my.ua/articles/article/2019-01-13-stepan-riabchenko-prisviativ-robotu-vidatnii-ukrayinskii-khudozhnitsi-mariyi-primachenko [in Ukrainian].
Na Podoli rozmaliuvaly klub "Soniashnyk" Samchykivskym rozpysom [In Podil, the Sunflower Club was Painted with Samchykivka Paintings]. (2018, August 13). Mahdeburzke pravo. https://mdp.org.ua/novyny/na-podoli-rozmaliuvaly-klub-soniashnyk-samchykivskym-rozpysom/ [in Ukrainian].
Naibilshyi u misti: mural na Masanakh nabuv zavershenoho vyhliadu [The Largest in the City: the Mural on Masany has Been Completed]. (2020, November 18). Vysokyi val. https://val.ua/uk/121166.html [in Ukrainian].
Pid Poltavoiu stvoryly novyi mural [A New Mural was Created Near Poltava]. (2020, May 14). Kolo. news. https://kolo.news/category/photos/20338 [in Ukrainian].
Posatskyi, B. S. (2007). Prostir mista i miska kultura (na zlami XX–XXI st.) [City Space and Urban Culture (At the Turn of the XX–XXI Centuries)] [Monograph]. Lviv Polytechnic Publishing House [in Ukrainian].
Taylor, B. (1995). The Art of Today. George Weidenfeld and Nicolson Limited [in English].
Varyvonchyk, A. V. (2014, November 29–30). Petrykivskyi rozpys u konteksti khudozhnikh promysliv Ukrainy [Petrykivka Painting in the Context of Arts and Crafts of Ukraine]. In Nauka dzisiaj. Oferty [Science Today. Offers], Collection of Scientific Reports (Pt. 1, pp. 94–106). Diamond trading tour [in Ukrainian].
Varyvonchyk, A. V. (2019). Khudozhni promysly Ukrainy: heneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Arts of Ukraine: Genesis, Historical Evolution, Current State and Trends] [Monograph] (2nd ed.). Lira-K [in Ukrainian].
Yamkova, T. I. (2020). Rol i znachennia art-praktyk v systemi formuvannia obraznoi kultury mista (na prykladi samchykivskoho rozpysu) [The Role and Importance of Art Practices in the System of Formation of Figurative Culture of the City (On the Example of Samchikov Painting)] [Master’s Thesis]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Zahorodnii, M. (2020, December 3). U Kyievi parkan peretvoryly na naidovshyi art-obiekt [In Kyiv, the Fence has Been Turned Into the Longest Art Object]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/47098/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.