Креативний спротив російській агресії як соціально-відповідальна ініціативність графічних дизайнерів України

(на прикладі діяльності кафедри графічного дизайну КНУКіМ)

Автор(и)

  • Наталя Удріс-Бородавко Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1831-5476

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266899

Ключові слова:

російсько-українська війна, російська агресія, інформаційний фронт, креативний супротив, візуальні комунікації, графічний дизайнер, соціальна відповідальність, соціально-відповідальна ініціативність, виставка, постер

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні результатів піврічної діяльності кафедри графічного дизайну КНУКіМ в інформаційній боротьбі проти російської агресії. Досвід креативного спротиву як творчої місії студентів і педагогів кафедри в період з 24 лютого по 24 серпня 2022 року аналізується з позицій введеного авторкою статті поняття «соціально-відповідальної ініціативності» графічного дизайнера. Також за мету поставлено упорядкування педагогічної діяльності з підготовки соціально-відповідальних фахівців графічного дизайну. Методи дослідження. Застосовано емпіричний метод, метод аналізу та синтезу. Аналізу підлягали малочисленні наукові і публіцистичні матеріали про соціальну відповідальність графічного дизайнера. Крім цього, методологічною базою роботи над статтею став огляд та систематизація емпіричного матеріалу щодо результатів проведеної діяльності. Наукова новизна. На базі розгляду понять «соціальна відповідальність» зі сфери менеджменту та «ініціативність» зі сфери педагогіки в контексті діяльності сучасного графічного дизайнера вводиться нове поняття «соціально-відповідальна ініціативність». Вона трактується як одна з визначальних ознак професійності. Авторкою показано, що вектори реалізації соціально-відповідальної ініціативності безпосередньо залежать від стану соціуму, де практикує дизайнер. На прикладі діяльності кафедри графічного дизайну КНУКіМ висвітлено прояв цієї професійної характеристики в умовах повномасштабної російської агресії в Україні. Висвітлення колективної творчої діяльності викладачів та студентів показано в контексті педагогічного експерименту, який пройшов самоорганізаційну стадію та організаційний етап.

Висновки. Сучасні візуальні комунікації – це галузь постійної взаємодії між різними соціальними групами суспільства, яку забезпечують графічні дизайнери своїми проєктами. Кафедра графічного дизайну КНУКіМ вкотре проявила свою креативність і прогресивність у процесі підготовки фахівців-дизайнерів. Колектив у складі викладачів і студентів зробив і продовжує робити свій потужний внесок в діяльність інформаційного фронту України в умовах активної фази війни росії в Україні: розроблено понад 200 виставкових плакатів, взято участь у Міжнародних проєктах, організовано і проведено близько 30 виставок в Україні та закордоном. На рівні з професійними дизайн-спільнотами ми організовуємо знакові експозиції, у яких створені роботи не лише презентують гостру реакцію на сьогодення, але й моделюють своїми вербальними і невербальними кодами майбутнє.

Біографія автора

Наталя Удріс-Бородавко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат соціологічних наук, доцент

Посилання

Bennett, A. G., & Vulpinari, O. (Eds.). (2011). Icograda Design Education Manifesto. Grafiche Tintoretto. https://cutt.ly/yCYMBdH [in English].

Bernard, P. (1997). The Social Role of the Graphic Designer. In R. Marsack (Ed.), Essays on Design 1: AGI’s Designers of Influence. Booth-Clibborn [in English].

Scott, D. (2012). Designing for Social Change [Graphic Design Thesis, Malmö högskola]. https://cutt.ly/5CY1wfN [in English].

Troshkin, O. V. (2001). Initsiatyvnist yak dynamichnyi faktor profesiinoho stanovlennia maibutnoho dyzainera [Initiative as a Dynamic Factor in the Professional Development of a Future Designer]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni ta istorychni nauky, 39, 174–178 [in Ukrainian].

Udris, N. (2019). Vyvchennia znakovo-symvolichnoi systemy ukrainskoi reklamnoi hrafiky u suchasnii dyzain-osviti [Study of the Sign-Symbolic System of Ukrainian Advertising Graphics in Modern Design Education]. In Etnodyzain u konteksti ukrainskoho natsionalnoho vidrodzhennia ta yevropeiskoi intehratsii [Ethnodesign in the Context of Ukrainian National Revival and European Integration] (Pt. 2, pp. 255–259). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Удріс-Бородавко, Н. (2022). Креативний спротив російській агресії як соціально-відповідальна ініціативність графічних дизайнерів України: (на прикладі діяльності кафедри графічного дизайну КНУКіМ). Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(2), 154–170. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266899

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ФРОНТ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ КНУКіМ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають