Знаково-символічні системи як культурні коди: упізнаваність та взаємодія символів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266900

Ключові слова:

засоби образного кодування, комунікативні елементи, структура повідомлення, варіативність графічних форм, стандартні та інноваційні знаки та символи

Анотація

Мета дослідження – виявити закономірності образного кодування та утворення знаково-символічних зображень і візуальних систем на їхній основі в агітаційній графіці періоду війни росії проти України. Методи дослідження. Методологічну основу дослідження складають семантичний та структурний мистецтвознавчий аналіз. Наукову новизну дослідження становить висвітлення спектру знаково-символічних зображень, що уособлюють точність кодування суспільно- історичних подій і наочність їх закріплення у візуальних комунікаціях; а також – виявлення диференціювання стандартних й інноваційних знаків та символів. Висновки. У розглянутих плакатних проєктах виділено найбільш характерні форми образно-візуального кодування інформації; встановлено «традиційні», «інноваційні» та «ситуативні» знакові форми та виокремлено умови їхньої взаємодії для забезпечення якості комунікативного процесу. Так, в агітаційній графіці студентів КНУКіМ виявлено як апелювання до скарбниці вже усталених форм конвенційних знаків-індексів та конвенційних символів, так і її збагачення новими символами. Бурхливі й швидкозмінні суспільні події та потреба їхнього широкого обговорення у суспільстві призводять до формування як нових візуальних образів-слів, так і їх «словосполучень» та мовних трактувань. Водночас відбувається оновлення візуальних символів, що вміщують у собі інформаційні пласти, набагато більші й змістовніші, ніж початкове трактування кожного окремого символу. Разом з тим, сукупне використання різних символів та нівелювання уніфікації візуальної стилістики призводять до несподіваних і не завжди очікуваних авторами результатів «декодування» графічних звернень. З огляду на згадану проблему, є нагальним та необхідним концентрування уваги науковців для заглибленого і більш деталізованого висвітлення символів і стилістичних способів їхнього відображення, що наразі формуються й поширюються в інформаційному середовищі.

Біографія автора

Тетяна Божко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Czerwiński, M. (2015). Kultura. Dyskurs. Znak [Culture. Discourse. Sign]. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [in Polish].

Hladun, O. (2009). Do problemy vizualnoi movy hrafichnoho dyzainu Ukrainy [To the Problem of the Visual Language of Graphic Design of Ukraine]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 5, 42–46 [in Ukrainian].

Lytvyniuk, L. K. (2018). Vplyv kontseptualno-semantychnykh pryntsypiv proektuvannia na vizualnu identyfikatsiiu zakladiv mystetstva [The Influence of Conceptual and Semantic Principles of Designing on Visual Identification of Art Establishments]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 4–8 [in Ukrainian].

Shepetiak, O. (2014). Klasyfikatsiia znakiv u semiotytsi Charlza Pirsa [The Classification of Signs in the Semiotics of Charles Peirce]. Universytetska kafedra, 3, 129–136 [in Ukrainian].

Volli, U. (2021). The Origins of Umberto Eco’s Semio-Philosophical Project. Rivista di estetica, 76, 81–95. https://doi.org/10.4000/estetica.7689 [in English].

Yur, M. V. (2013). Polimorfizm khudozhnoi movy suchasnoho mystetstva. MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 9, 285–291 [in Ukrainian].

Zalevska, O. Yu. (2019). Metafora yak khudozhnii zasib formuvannia obraznosti v ukrainskomu plakati 1990-kh – 2010-kh rr. (na prykladi plakativ VI Mizhnarodnoi Triienale "4-i blok") [Metaphor as an Artistic Means of Forming Imagery in the Ukrainian Poster of the 1990s – 2010s (on the Example of the Posters of the VI International Triennial "4th block"]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 204–209. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Божко, Т. (2022). Знаково-символічні системи як культурні коди: упізнаваність та взаємодія символів. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(2), 171–187. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266900

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ФРОНТ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ КНУКіМ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають