Образи «героя» та «ворога» в плакатах періоду війни
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266901Ключові слова:
Плакат, герой, антигерой, художні прийоми, візуальні засоби, дизайн-інструментарій, віртуальні виставкиАнотація
Мета дослідження. Проаналізувати художні прийоми (метафори, гіперболи, асоціації і т.п.), які застосовуються для розкриття протилежних за змістом тем – героїв і ворогів. Встановити зв’язок поставлених завдань із завданнями, сформульованими у навчальній програмі дисципліни «Дизайн-проєктування». Методи дослідження. Порівняльний та мистецтвознавчий аналіз. Наукова новизна. Введення у науковий обіг раніше недослідженого обсягу візуальних даних, створених творчими особистостями у критичній ситуації, а саме – зразків плакатної діяльності студентів і викладачів Київського національного університету культури і мистецтв та Київського університету культури у період активних військових дій. Аналіз здійснювався на основі корпусу творів, зроблених у групі «Креативний супротив КНУКІМ/КУК». Висновки. Новітні часи визначили нових героїв і антигероїв, а також і певні правила їхньої візуальної інтерпретації. Героїчні образи подаються через сакралізацію, монументальність образу, виявлення рис їхньої національної ідентичності та спорідненості із «стовпами нації», національними ідеалами. Спостерігається наголошення на укоріненості в історичній традиції, наприклад, війська часів Київської Русі або українського козацтва, повстанського руху тощо.
Трактування антигероїв коливається у діапазоні від демонізації або дегуманізації до карикатурності, втілення в образах певних тварин, подання як комічних персонажів. Персоніфікація ворожих сил у образі очільника Російської федерації далі ієрархічно розповсюджується на окупаційне військо, придворних пропагандистів, а згодом і на всю Росію як державу, і власне російське народонаселення, як таке, що у своїй більшості підтримало так звану «спецоперацію». Стилістика виконання плакатних творів, запозичуючи деякі елементи із системної пари «герой- антигерой» у радянському плакаті, знаходить і використовує сучасні прийоми і засоби графічних рішень, залучаючи арсенал новітніх технічних засобів, які дозволяють використовувати сучасні комп’ютерні технології.
Посилання
Asadcheva, T. (2022, April 16). Viina ochyma molodi: u stolytsi prezentuiut aktualnyi artproiekt [War through the Eyes of Youth: a Current Art Project is Presented in the Capital]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/64977/ [in Ukrainian].
Aulich, J., & Sylvestrova, M. (1999). Political Posters in Central and Eastern Europe, 1945-95: Signs of the Times. Manchester University Press [in English].
Donets, O., & Budnyk, A. (2022a). Twórczy Opór [Creative Resistance] [Exhibition]. Portal Rynek i Sztuka. https://rynekisztuka.pl/wydarzenie/wystawa-plakatu-tworczy-opor/ [in Polish].
Donets, O., & Budnyk, A. (2022b). Twórczy Opór [Creative Resistance]. Biuletyn EBIB, 2(203). http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/805/830 [in Polish].
th Block [@the4thblock]. (2022, March 29). Valeria Kherson Lazebnyuk / Ukraine / Luzifer [Image]. Facebook. https://cutt.ly/AXI5Y6y [in Ukrainian].
Komisarov, S. (2022, April 13). Vystavka "Na snidanok bula viina" u kyivskii halerei "Mytets" [The Exhibition "There was War for Breakfast" in the Kyiv Gallery "Artist"]. Ukrpres-info. https://cutt.ly/UXI0BGN [in Ukrainian].
Mystetskyi proiekt na vistri viiny! [An Art Project on the Cusp of War!]. (2022, April 21). Kyiv National University of Culture and Arts. http://knukim.edu.ua/mysteczkyj-proyekt-na-vistri-vijny/ [in Ukrainian].
Na snidanok bula viina: u Kyievi orhanizuvaly vystavku plakativ [There was War for Breakfast: A Poster Exhibition was Organized in Kyiv]. (2022, April 12). Radio Maksymum. https://cutt.ly/2XI77QM [in Ukrainian].
""Russkyi myr" – tse akt ne po liubovi": u Krakovi vidkryly vystavku emotsiinykh plakativ, stvorenykh ukrainskymy studentamy [""Russian Peace" is not an Act of Love": An Exhibition of Emotional Posters Created by Ukrainian Students was Opened in Krakiv]. (2022, May 7). Gazeta.ua. https://cutt.ly/bXI5f5C [in Ukrainian].
V Krakovi vidkryly vystavku politychnoho studentskoho plakatu "Kreatyvnyi opir" [An Exhibition of the Political Student Poster "Creative Resistance" was Opened in Krakiv]. (2022, May 7). Politiki. net. https://cutt.ly/BXI0QLB [in Ukrainian].
Vladych, L. (1989). Maistry plakata [Poster Masters]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Yefremova (Romenska), V. (2022a). Kozhen na svoiemu mistsi voin!!! [Everyone is a Warrior in his Place!!!]. Kyiv Organization of the National Union of Artists of Ukraine. http://konshu.org/events/3790.html [in Ukrainian].
Yefremova (Romenska), V. (2022b). "Na snidanok bula viina" plakatnyi proekt ["There was War for Breakfast" Poster Project]. Kyiv Organization of the National Union of Artists of Ukraine. http://konshu.org/events/3795.html [in Ukrainian].
Yehorova, A. (2022, March 15). Kreatyvni syly Ukrainy: shche odyn flanh informatsiinoi viiny proty rosiiskykh zaharbnykiv [Creative Forces of Ukraine: Another Flank of the Information War Against the Russian Invaders]. Detektor media. https://cutt.ly/rXI0O7L [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.