Жіночий образ у розкритті емоційного спектру переживань воєнного часу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906Ключові слова:
жіночий образ, фемінні архетипи, соціальна реклама, комерційна реклама, воєнний часАнотація
Мета дослідження полягає у виявленні художньо-психологічних закономірностей, що притаманні жіночим образам у комерційній та соціальній рекламі, зіставленні відмінностей візуальних фемінних образів у мирний та воєнний час. Методи дослідження. Серед наукових методів дослідження в даній роботі було застосовано: методи емпіричного дослідження, а саме аналізу та синтезу, історичний метод та метод структурно-семіотичного аналізу. Наукова новизна статті полягає у визначенні типологічних ознак фемінного образу у сучасній соціальній та комерційній рекламі, виявленні візуальних тенденцій репрезентації різних образів жінок у період активного військового конфлікту. Висновки. Фемінний образ у соціальній рекламі значною мірою відрізняється від образу в комерційній рекламі наявністю відхилень від ідеалізованого образу, що відповідає мінімізації стереотипної жіночої гендерної ролі. У сьогоднішній соціальній рекламі жінка набуває свободи самостійно робити вибір, якими життєвими орієнтирами керуватися, як виглядати і як виявляти власне жіночість. На прикладах українських реалій, що контрастують із соціокультурною варіативністю фемінного образу мирного часу, виявлено інший візуальний модус архетипового жіночого образу, що має місце в інформаційному полі у період воєнних дій. Для сучасного українського графічного дизайну воєнного періоду є інноваційним симбіоз національно-етнічних ідентифікаторів як додаткових атрибутів фемінного образу, що гармонійно поєднується з постмодерним інтернаціональним стилем графічного перформансу. Однак, як показують соціокультурні тенденції в країнах, у яких відбувся воєнний конфлікт, гендерна рівність може бути порушена у пост-воєнний час, тому існує ризик повернення до гендерних стереотипів, що можуть проявитися і у сфері візуальних комунікацій.
Посилання
Andrushko, L. (2012). Henderni stereotypy v ukrainskii telereklami [Gender Stereotypes in Ukrainian Television Advertising]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 23, 397–407 [in Ukrainian].
Artz, N., & Venkatesh, A. (1991). Gender Representation in Advertising. Advances in Consumer Research, 18, 618–623 [in English].
Bovée, C., & Arens, W. (1986). Contemporary Advertising. Homewood; Irwin [in English].
Clarkson, K. (2020, September 8). The 7 Female Archetypes and What they Tell us About Being a Woman. Evie Magazine. https://www.eviemagazine.com/post/the-7-female-archetypes-and-what-they-tell-us-about-being-a-woman [in English].
Honcharenko, A. (2018). Zhinochi obrazy v suchasnii miskii skulpturi Ukrainy [The Woman’s Characters in the Modern City Sculpture of Ukraine]. Contemporary Art, 14, 123–132. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152234 [in Ukrainian].
Jung, C. G. (1951). The Collected Works (Vol. 9, Pt. 2: Aion: Researches into the Phenomenology of the Self). Princeton University Press [in English].
Jung, C. G. (1955). The Collected Works (Vol. 9, Pt. 2: Archetypes and the Collective Unconscious). Princeton University Press [in English].
Kang, M.-E. (1997). The Portrayal of Women’s Images in Magazine Advertisements: Goffman’s Gender Analysis Revisited. Sex Roles, 37(979). https://doi.org/10.1007/BF02936350 [in English].
Oles Honchar Dnipro National University. (2018). Vizualni modusy reprezentatsii obrazu zhinky v mediinomu prostori suchasnoho ukrainskoho suspilstva: Vseukrainskyi konkurs studentskykh robit z sotsiolohii [Visual Modes of Representation of the Image of a Woman in the Media Space of Modern Ukrainian Society: All-Ukrainian Competition of Student Works in Sociology]. Zaporizhzhia National University. https://www.znu.edu.ua/faculty/fsu/nauk/rob/mosaic.pdf
Osadcha, Ya. (2022, July 24). Tankistky ta artylerystky: u Minoborony rozpovily, skilky zhinok sluzhat u ZSU [Female Tankers and Gunners: the Ministry of Defense Revealed How Many Women Serve in the Armed Forces]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2022/07/24/249693/ [in Ukrainian].
Otkovych, K. (2010). Iliuziia svobody: obraz zhinky vid tradytsionalizmu do modernizmu [The Illusion of Freedom: The Image of a Woman from Traditionalism to Modernism]. Karbon [in Ukrainian].
Sharma, S., & Bumb, A. (2021). Role Portrayal of Women in Advertising: An Empirical Study. Journal of Internatonal Women’s Study, 22(9), 236–255. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol22/iss9/16 [in English].
Sheketera, O. V. (2020). Obraz zhinky-voina v romani Halyny Vdovychenko "Mariupolskyi protses" [The Image of a Female Warrior in Galina Vdovichenko’s Novel "The Mariupol Process"]. Naukovi dorobky studentiv Instytutu filolohii, 4. http://ndsif.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/83#.YyR6GWNn34Z [in Ukrainian].
Stereotyped Gender Images in War and Peace. (n.d.). Heinrich-Böll-Stiftung, Gunda Werner Institute. https://www.gwi-boell.de/en/presse/presse-1906.html [in English].
Tsichla, E. (2020). The Changing Roles of Gender in Advertising: Past, Present, and Future. Contemporary Southeastern Europe, 7(2), 28–44. https://doi.org/10.25364/02.7:2020.2.3 [in English].
Verginella, M. (2022, November 25). What is the Role of Women in Post-War Times? European Research Council. https://erc.europa.eu/projects-figures/stories/what-role-women-post-war-times [in English].
Waugaman, E. P. (2015, August 23). The History And Psychology of Warrior Woman. The Forgotten History of the Warrior Woman Archetype. Psychology Today https://www.psychologytoday.com/us/blog/whats-in-name/201508/the-history-and-psychology-warrior-women [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.