Жіночий образ у розкритті емоційного спектру переживань воєнного часу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906

Ключові слова:

жіночий образ, фемінні архетипи, соціальна реклама, комерційна реклама, воєнний час

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні художньо-психологічних закономірностей, що притаманні жіночим образам у комерційній та соціальній рекламі, зіставленні відмінностей візуальних фемінних образів у мирний та воєнний час. Методи дослідження. Серед наукових методів дослідження в даній роботі було застосовано: методи емпіричного дослідження, а саме аналізу та синтезу, історичний метод та метод структурно-семіотичного аналізу. Наукова новизна статті полягає у визначенні типологічних ознак фемінного образу у сучасній соціальній та комерційній рекламі, виявленні візуальних тенденцій репрезентації різних образів жінок у період активного військового конфлікту. Висновки. Фемінний образ у соціальній рекламі значною мірою відрізняється від образу в комерційній рекламі наявністю відхилень від ідеалізованого образу, що відповідає мінімізації стереотипної жіночої гендерної ролі. У сьогоднішній соціальній рекламі жінка набуває свободи самостійно робити вибір, якими життєвими орієнтирами керуватися, як виглядати і як виявляти власне жіночість. На прикладах українських реалій, що контрастують із соціокультурною варіативністю фемінного образу мирного часу, виявлено інший візуальний модус архетипового жіночого образу, що має місце в інформаційному полі у період воєнних дій. Для сучасного українського графічного дизайну воєнного періоду є інноваційним симбіоз національно-етнічних ідентифікаторів як додаткових атрибутів фемінного образу, що гармонійно поєднується з постмодерним інтернаціональним стилем графічного перформансу. Однак, як показують соціокультурні тенденції в країнах, у яких відбувся воєнний конфлікт, гендерна рівність може бути порушена у пост-воєнний час, тому існує ризик повернення до гендерних стереотипів, що можуть проявитися і у сфері візуальних комунікацій.

Біографія автора

Ганна Голубнича, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант, асистент кафедри графічного дизайну

Посилання

Andrushko, L. (2012). Henderni stereotypy v ukrainskii telereklami [Gender Stereotypes in Ukrainian Television Advertising]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 23, 397–407 [in Ukrainian].

Artz, N., & Venkatesh, A. (1991). Gender Representation in Advertising. Advances in Consumer Research, 18, 618–623 [in English].

Bovée, C., & Arens, W. (1986). Contemporary Advertising. Homewood; Irwin [in English].

Clarkson, K. (2020, September 8). The 7 Female Archetypes and What they Tell us About Being a Woman. Evie Magazine. https://www.eviemagazine.com/post/the-7-female-archetypes-and-what-they-tell-us-about-being-a-woman [in English].

Honcharenko, A. (2018). Zhinochi obrazy v suchasnii miskii skulpturi Ukrainy [The Woman’s Characters in the Modern City Sculpture of Ukraine]. Contemporary Art, 14, 123–132. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152234 [in Ukrainian].

Jung, C. G. (1951). The Collected Works (Vol. 9, Pt. 2: Aion: Researches into the Phenomenology of the Self). Princeton University Press [in English].

Jung, C. G. (1955). The Collected Works (Vol. 9, Pt. 2: Archetypes and the Collective Unconscious). Princeton University Press [in English].

Kang, M.-E. (1997). The Portrayal of Women’s Images in Magazine Advertisements: Goffman’s Gender Analysis Revisited. Sex Roles, 37(979). https://doi.org/10.1007/BF02936350 [in English].

Oles Honchar Dnipro National University. (2018). Vizualni modusy reprezentatsii obrazu zhinky v mediinomu prostori suchasnoho ukrainskoho suspilstva: Vseukrainskyi konkurs studentskykh robit z sotsiolohii [Visual Modes of Representation of the Image of a Woman in the Media Space of Modern Ukrainian Society: All-Ukrainian Competition of Student Works in Sociology]. Zaporizhzhia National University. https://www.znu.edu.ua/faculty/fsu/nauk/rob/mosaic.pdf

Osadcha, Ya. (2022, July 24). Tankistky ta artylerystky: u Minoborony rozpovily, skilky zhinok sluzhat u ZSU [Female Tankers and Gunners: the Ministry of Defense Revealed How Many Women Serve in the Armed Forces]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/society/2022/07/24/249693/ [in Ukrainian].

Otkovych, K. (2010). Iliuziia svobody: obraz zhinky vid tradytsionalizmu do modernizmu [The Illusion of Freedom: The Image of a Woman from Traditionalism to Modernism]. Karbon [in Ukrainian].

Sharma, S., & Bumb, A. (2021). Role Portrayal of Women in Advertising: An Empirical Study. Journal of Internatonal Women’s Study, 22(9), 236–255. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol22/iss9/16 [in English].

Sheketera, O. V. (2020). Obraz zhinky-voina v romani Halyny Vdovychenko "Mariupolskyi protses" [The Image of a Female Warrior in Galina Vdovichenko’s Novel "The Mariupol Process"]. Naukovi dorobky studentiv Instytutu filolohii, 4. http://ndsif.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/83#.YyR6GWNn34Z [in Ukrainian].

Stereotyped Gender Images in War and Peace. (n.d.). Heinrich-Böll-Stiftung, Gunda Werner Institute. https://www.gwi-boell.de/en/presse/presse-1906.html [in English].

Tsichla, E. (2020). The Changing Roles of Gender in Advertising: Past, Present, and Future. Contemporary Southeastern Europe, 7(2), 28–44. https://doi.org/10.25364/02.7:2020.2.3 [in English].

Verginella, M. (2022, November 25). What is the Role of Women in Post-War Times? European Research Council. https://erc.europa.eu/projects-figures/stories/what-role-women-post-war-times [in English].

Waugaman, E. P. (2015, August 23). The History And Psychology of Warrior Woman. The Forgotten History of the Warrior Woman Archetype. Psychology Today https://www.psychologytoday.com/us/blog/whats-in-name/201508/the-history-and-psychology-warrior-women [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Голубнича, Г. (2022). Жіночий образ у розкритті емоційного спектру переживань воєнного часу. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(2), 212–226. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ФРОНТ ГРАФІЧНИХ ДИЗАЙНЕРІВ КНУКіМ