Цитування сценічних образів музикантів жанрів хардрок та хеві-метал 1970-90-х років у дизайні одягу ХХІ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266925

Ключові слова:

сценічний костюм, сценічні образи, мода, тренди, історія музики, рок-музика, дизайн одягу

Анотація

Мета. Стаття присвячена огляду сучасних проєктів з дизайну одягу в контексті цитування сценічних образів музикантів жанрів хард-рок та хеві-метал 1970-1990-х рр. Методологія дослідження. Для з’ясування рівня наукової розробки проблеми використаний метод джерелознавчого аналізу. Для пошуку візуальної інформації використаний метод збору фактологічного матеріалу. Для описання та обробки візуальної інформації сценічних образів музикантів і показів колекцій провідних дизайнерів використані методи мистецтвознавчого, естетичного та структурно-композиційного аналізів, а також порівняльний метод. Для формулювання висновків використаний метод теоретичного узагальнення. Візуальний матеріал взятий з друкованих видань та мережі Інтернет. Наукова новизна роботи полягає у виявленні основних стилістичних ознак сценічного костюма виконавців музичних жанрів хардрок та хеві-метал 70-90-х рр. ХХ ст., а також у здійсненні порівняння та пошуку цитат сценічних образів музикантів у сучасних подіумних колекціях одягу. Висновки. Розвиток дизайну сценічного костюма жанрів хардрок та хеві-метал з його широким впливом на моду вулиць, а також «офіційну моду», був обумовлений значним поширенням наприкінці ХХ ст. медіа-технологій популяризації. Сценічні образи артистів наслідували та впроваджували в повсякденний гардероб, по-перше, їхні шанувальники; по-друге, його розповсюдженню сприяли гучні рекламні кампанії з промоушену гуртів та виконавців; по-третє, поширення відбувалось через індустрію моди та творчість талановитих дизайнерів, які відчули настрої суспільства й змогли спрогнозувати комерційний успіх нової естетики. ХХІ ст. відомі бренди та дизайнери активно цитують сценічні костюми виконавців. Шляхи цитування є дуже різноманітними: від суцільного копіювання образів або запозичення окремого асортименту, копіювання форм та деталей одягу до імітації крою, декорування та оздоблення. Найпопулярнішим цитуванням є використання маскотів або логотипів гуртів для принтування та розробки дизайну матеріалів, різноманітних нашивок та наліпок. Останнім часом найбільшої популярності набуло запозичення характерного поєднання асортименту в створенні загального образу. Із загальних трендів сьогодення доходимо висновку, що експерименти з самою формою та її речовими складовими значно поступаються експериментам з емоційним наповненням образів, які вдало забезпечуються цитуванням сценічного костюма з його гіперболізованою видовищністю та виразністю.

Біографії авторів

Катерина Кисельова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат технічних наук, доцент

Ольга Шандренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший науковий співробітник, кандидат мистецтвознавства, доцент

Тетяна Дементович, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент кафедри

Аліна Щербак, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Blackwell, R., & Stephan, T. (2003). Brands That Rock: What Business Leaders Can Learn from the World of Rock and Roll. John Wiley & Sons Limited [in English].

Daniels, N. A. (2016). Judas Priest – Metal Gods Scrapbook. CreateSpace [in English].

Jasper, T., & Oliver, D. (1985). The International Encyclopedia of Hard Rock & Heavy Metal. Facts on File [in English].

Kummer, J. (2016). "Lipstick and Leather": Recontextualizations of Glam Metal’s Style and Signification [Master’s Thesis, University of Lethbridge Research] [in English].

Kyselova, K., Shandrenko, O., & Shcherbak, A. (2021). Stage Images of Rock Musicians and their Influence on the Formation of Modern Trends in Clothing Design. Culture and Arts in the Modern World, 22, 199–211. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235914 [in English].

Leaf, D., & Sharp, K. (2003). KISS: Behind the Mask. The Official Authorized Biography. Grand Central Pablishing [in English].

Leonard, H. (1989). Judas Priest – Metal Cuts. Hal Lenard Corporation [in English].

Mann, B. (2017). Guns and Roses. Adult Coloring Book: Famous American Rock’n’Roll Idols and Legendary Axl Rose, Iconic Guitar Axe Slash and Hard Rock Pioneers Inspired. CreateSpace [in English].

Miller, J. (2011). Fashion and Music. Berg [in English].

Morrell, E. (2004). Becoming Critical Researchers: Literacy and Empowerment for Urban Youth (Counterpoints). College Press [in English].

Shandrenko, O., & Simoniya, K. (2018). Stsenichnyi kostium v suchasnykh mystetskykh praktykakh [Scenic Costume in Modern Art Practices]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 1, 73–79. https://doi.org/10.31866/2617-7951.1.2018.148150 [in Ukrainian].

Shcherbak, A. Yu., & Kyselova, K. O. (2019, March 20–21). Vplyv muzychnykh zhanriv khard-rok ta khevi metal na modu XXI stolittia [The Influence of Hard Rock and Heavy Metal Music Genres on the Fashion of the XXI Century]. In Ukraina u svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: kultura, ekonomika, suspilstvo [Ukraine in the Globalization Processes: Culture, Economy, Society], Abstracts of Papers of the Internetional Scientific and Practical Conference (Pt. 2, pp. 52–56). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Shepherd, J., Horn, D., Laing, D., Oliver, P., & Wicke, P. (Eds.). (2003). Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World (Vol. 1: Media, Іndustry and Society). Continuum https://doi.org/10.5040/9781501329227 [in English].

Simmons, G., Stanley, P., & Abbott, W. (2002). KISS: The Early Years. Three Rivers Press [in English].

Sims, J. (2001). Rock Fashion. Omnibus Press [in English].

Sinnreich, A., & Gluck, M. (2005, January 29). Music & Fashion: The Balancing Act Between Creativity and Control. In Ready to Share: Fashion & the Ownership of Creativity, The Norman Lear Center Conferene (pp. 3–45). Annenberg School for Communication [in English].

Smith, M. (2018). Grange Society. University of Michigan [in English].

Stanley, P. (2019). Backstage Pass (4th ed.). HarperOne [in English].

Tortora, P. G., & Eubank, K. (2009). Survey of Historic Costume. Fairchild Books & Visuals [in English].

Varvatos, J., & George-Warren, H. (2014). John Varvatos: Rock in Fashion. Harper Design [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Кисельова, К., Шандренко, О., Дементович, Т., & Щербак, А. (2022). Цитування сценічних образів музикантів жанрів хардрок та хеві-метал 1970-90-х років у дизайні одягу ХХІ ст. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(2), 319–332. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266925

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ОДЯГУ, АКСЕСУАРІВ, ІМІДЖУ