Європейський виставковий плакат 1890-х років у контексті розвитку мистецтва ар нуво

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266930

Ключові слова:

стиль, ар нуво, стильові напрямки, виставки, виставковий плакат, флореаль, лінійний напрямок, національний романтизм

Анотація

Мета дослідження полягає у висвітленні специфічних особливостей європейського плаката 1890-х рр. часів його становлення на прикладі лінії виставкових плакатів (художніх афіш) провідних напрямків стилю ар нуво. Методи дослідження. При написанні роботи застосовано історико-культурний підхід та використання системного мистецтвознавчого, стилістичного, порівняльного художнього аналізу. Наукова новизна полягає у проведенні оглядової мистецтвознавчої аналітики виставкових плакатів провідних європейських країн (Великої Британії, Німеччини, Австрії і Польщі) у порівнянні з узагальненими закономірностями французьких плакатів періоду 1890-х рр. Визначено, що плакати до авторських, персональних та групових художніх виставок мають унікальні особливості, окреслено відмінні риси даного виду художньої продукції. Розглянуто творчість «Четвірки Глазго» (Ч. Р. Макінтош, Дж. Г. Макнейр, сестри Макдональд) у галузі плаката лінійного спрямування і твори інших авторів. Виявлено риси лінійної організації та окремі елементи флореалю в плакатах творців німецько-австрійських сецесіонів (Ф. фон Штука, Л. фон Гофмана, П. Беренса, Г. Клімта, К. Мозера, Й. Ольбріха та інших) з нагоди проведення різного рівня виставок у Мюнхені, Берліні, Відні 1890-х. Визначено параметри становлення національно-романтичного напрямку у виставковому плакаті польських художників Ф. Вигживальського, Ю. Мехоффера, Я. Буковського, Т. Аксентовича. Аналізуються прийоми візуалізації з урахуванням видової специфіки плаката та загальних стилістичних тенденцій у мистецтві тих років. Значна увага приділена висвітленню регіональних особливостей проєктування плакатів у зазначених країнах, а також рис індивідуального стилю авторів у межах цих регіональних моделей. Висновки. В загальному культурно-історичному контексті доби виставковий плакат виступив вагомою складовою формування національних напрямків художнього стилю доби, передусім – флореального, лінійного, національно-романтичного. Віддзеркалюючи стилістичні орієнтири доби, виставковий плакат, орієнтований на широку глядацьку аудиторію, сприяв формуванню цілісного художнього бачення як вияву культурно-образотворчих орієнтирів означеного періоду.

Біографії авторів

Ірина Удріс, Криворізький державний педагогічний університет

Кандидат мистецтвознавства, професор

Олександр Цугорка, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Кандидат мистецтвознавства, професор, заслужений діяч мистецтв України

Алла Гоцалюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Andreikanich, A. (2013). Plakat: yoho vydy ta zhanry [Definition of the "Poste", Its Types and Genres]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development, 19(1), 121–126 [in Ukrainian].

Biriulov, Yu. (2005). Mystetstvo lvivskoi setsesii [Art of the Lviv Secession]. Tsentr Yevropy [in Ukrainian].

Czubińska, M. (2008–2009). The Krakow Art Nouveau Poster. Journal of the Museum of Applied Art, 4–5, 59–72. https://www.mpu.org.rs/zbornik/pdf/zbornik_4/7.pdf [in English].

Gumińska, B. (2006). Feliks "Manggha" Jasienski. Szkic do portretu [Feliks "Manggha" Jasienski. Sketch for a Portrait]. Muzeum Narodowe [in Polish].

Heller, S., & Chwast, S. (2019). Hrafichni styli: vid viktoriantsiv do khipsteriv [Graphic Style: From Victorian to Hipster] (O. Zhuravlova & D. Pinchuk, Trans.). ArtHuss [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2006). Ukrainska hrafika pershoi tretyny XX stolittia [Ukrainian Graphics of the First Third of the 20th Century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Mucha, S. (2006). Alphonse Mucha. Nakladatelstvi Slovart [in Slovak].

Pryshchenko, S. V. (2019). Evoliutsiia reklamnoi hrafiky yak skladovoi khudozhno-proektnoi kultury [The Evolution of Advertising Graphics as a Component of Artistic and Design Culture] [Abstract of DSc Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Udris, I., & Udris-Borodavko, N. (2019). Design of the Franco-Belgian Exhibition Poster of the 1890s in the Context of the Art Nouveau Style Formation. Bulletin of KNUKIM. Series in Art, 41, 198–208. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188699 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Удріс, І., Цугорка, О., & Гоцалюк, А. (2022). Європейський виставковий плакат 1890-х років у контексті розвитку мистецтва ар нуво. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 5(2), 358–374. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266930

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО