Функціонування візуальних наративів російської пропаганди в умовах збройної війни проти України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279022Ключові слова:
візуальний наратив, пропаганда, функціонування, візуальна комунікація, інформаційна війна, симулякр, деконструкція, теорії, інверсія автоматичного письмаАнотація
Метою статті є дослідження функціонування візуальних наративів російської пропаганди в умовах ведення рф збройної війни проти України та розгляд явища у контексті постмодерних теорій. Методологія дослідження базується на застосуванні постмодерного методу деконструкції, систематично застосованого до візуальних текстів російської пропаганди з метою виявлення прихованих значень. Новизна дослідження полягає у виявленні особливостей функціонування візуальних наративів російської пропаганди, що, фактично, дозволили симулювати причини масштабного збройного вторгнення рф в Україну, а також створити маскування справжніх причин війни, що пов’язані з кризовими явищами владних інституцій з невідповідними сучасності імперськими визначниками. Серед таких механізмів виявлено повторення візуального наративу у різних модифікаціях і контекстах; приховування деталі або її маскування; маніпуляцію образами (матері і батьківщини, мотивами розпаду і воскресіння імперії-росії-ссср тощо). Одним із неочевидних прийомів стало виявлення такого виду візуальних конструктів, які проникають у поле зору глядача непоміченими і, маскуючись під структури аксіоматичних знань, починають спрацьовувати автоматично у потрібний момент. Цей прийом ми назвали «інверсією автоматичного письма». Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку, що дієвість російської пропаганди забезпечується не стільки якістю візуальної інформації, скільки її кількістю і нав’язливістю, співмірною з витісненням будь-якого іншого інформаційного «шуму», а також – агресивністю, емоційним забарвленням і безапеляційністю подачі. Втім, технологічні засоби все ж присутні. Систематичне повторення одних і тих же образних меседжів у різних поєднаннях і контекстах дозволяє скріпити між собою ідеологічно розрізнені теми, починаючи від політичних і геополітичних до питань елементарного побутового рівня (вітрини магазинів, американські джинси, американські долари тощо). У статті також відстежено етапи формування образу «ворога» засобами пропаганди, а саме через застосування прийомів дегуманізації і десуб’єктивізації образу українців, а далі – мілітаризації і патетизації війни як сакральної місії імперської росії. Розгляд явища у контексті постмодерних теорій засвідчує глибоку кризу владних інституцій рф, що, мовою постмодерну, відображає стадію самозацикленого симулякру. Остання дозволяє вдатися до обнадійливих прогнозів, оскільки зазначена стадія названа теоретиками постмодерну останньою у функціонуванні системи, що передує її неминучому розпаду.
Посилання
Baudrillard, J. (2004a). Symvolichnyi obmin i smert [Symbolic exchange and death] (L. Kononovych, Trans.). Kalvariia [in Ukrainian].
Baudrillard, J. (2004b). Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and simulation] (V. Khovkhun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Bishko, P. (2022, July 15). Photofakeshop: Yak rosiiska propahanda pratsiuie z zobrazhenniam [Photofakeshop: How Russian propaganda works with the image]. Zaborona media. https://zaborona.com/photofakeshop-yak-rosijska-propaganda-praczyuye-z-zobrazhennyam/ [in Ukrainian].
Derrida, J. (2004). Pysmo ta vidminnist [Writing and difference] (V. Shovkun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].
Kazarian, S. (2022, March 15). Vizualna mova rosiiskoi propahandy [The visual language of Russian propaganda]. Telegraf. https://telegraf.design/visualna-mova-propagandy/ [in Ukrainian].
Maievskyi, O. (2020). Formuvannia informatsiinoho prostoru v tak zvanykh "DNR" ta "LNR" metodamy ekspluatatsii vizualnykh obraziv druhoi svitovoi viiny [Formation of the information space in the so-called "DPR" and "LPR" by methods of exploitation of visual images of the Second World War]. Information and Law, 2(33), 132–140. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2020.2(33).208106 [in Ukrainian].
Nina – Ukraina – 2. (2022, March 4). "Nakazhu druha!" Brekhlyvyi multyk, yakyi pokazuiut ditiam u Rosii [″I will order a friend!″ A lying cartoon that is shown to children in Russia] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=nBb862laac8&t=22s [in Ukrainian].
Pocheptsov, H. (2015). Suchasni informatsiini viiny [Modern information wars]. Kyievo-Mohylianska Akademiia [in Ukrainian].
Prymachenko, Ya. (2022, June 23). Rosiia ta Tretii Raikh. Yunarmiia yak novyi Hitler’iuhend [Russia and the Third Reich. The army as the new Hitler Youth]. Nova Polsha. https://novapolshcha.pl/article/rosiya-ta-tretii-raikh-yunarmiya-yak-novii-gitleryugend/ [in Ukrainian].
Smit, D. (2003). Symuliakr (simulacrum) [Simulacrum]. In Ch. Vinkvist & V. Teilor (Eds.), Entsyklopediia postmodernizmu [Encyclopedia of postmodernism] (pp. 384–385). Osnovy [in Ukrainian].
Yaremenko, V. (n.d.). Rosiiska Yunarmiia nasliduie nimetskyi Hitleriuhend? [Is the Russian Army imitating the German Hitler Youth?]. Ukrainian Institute of National Memory. https://bit.ly/419zqrb [in Ukrainian].
Znaky rozriznennia opolchentsiv folksshturmu [Insignia of Volkssturm militiamen]. (2015, January 9). In Wikipedia. https://bit.ly/43eGHYr [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.