Функціонування візуальних наративів російської пропаганди в умовах збройної війни проти України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279022

Ключові слова:

візуальний наратив, пропаганда, функціонування, візуальна комунікація, інформаційна війна, симулякр, деконструкція, теорії, інверсія автоматичного письма

Анотація

Метою статті є дослідження функціонування візуальних наративів російської пропаганди в умовах ведення рф збройної війни проти України та розгляд явища у контексті постмодерних теорій. Методологія дослідження базується на застосуванні постмодерного методу деконструкції, систематично застосованого до візуальних текстів російської пропаганди з метою виявлення прихованих значень. Новизна дослідження полягає у виявленні особливостей функціонування візуальних наративів російської пропаганди, що, фактично, дозволили симулювати причини масштабного збройного вторгнення рф в Україну, а також створити маскування справжніх причин війни, що пов’язані з кризовими явищами владних інституцій з невідповідними сучасності імперськими визначниками. Серед таких механізмів виявлено повторення візуального наративу у різних модифікаціях і контекстах; приховування деталі або її маскування; маніпуляцію образами (матері і батьківщини, мотивами розпаду і воскресіння імперії-росії-ссср тощо). Одним із неочевидних прийомів стало виявлення такого виду візуальних конструктів, які проникають у поле зору глядача непоміченими і, маскуючись під структури аксіоматичних знань, починають спрацьовувати автоматично у потрібний момент. Цей прийом ми назвали «інверсією автоматичного письма». Висновки. У результаті дослідження доходимо висновку, що дієвість російської пропаганди забезпечується не стільки якістю візуальної інформації, скільки її кількістю і нав’язливістю, співмірною з витісненням будь-якого іншого інформаційного «шуму», а також – агресивністю, емоційним забарвленням і безапеляційністю подачі. Втім, технологічні засоби все ж присутні. Систематичне повторення одних і тих же образних меседжів у різних поєднаннях і контекстах дозволяє скріпити між собою ідеологічно розрізнені теми, починаючи від політичних і геополітичних до питань елементарного побутового рівня (вітрини магазинів, американські джинси, американські долари тощо). У статті також відстежено етапи формування образу «ворога» засобами пропаганди, а саме через застосування прийомів дегуманізації і десуб’єктивізації образу українців, а далі – мілітаризації і патетизації війни як сакральної місії імперської росії. Розгляд явища у контексті постмодерних теорій засвідчує глибоку кризу владних інституцій рф, що, мовою постмодерну, відображає стадію самозацикленого симулякру. Остання дозволяє вдатися до обнадійливих прогнозів, оскільки зазначена стадія названа теоретиками постмодерну останньою у функціонуванні системи, що передує її неминучому розпаду.

Біографія автора

Ліліана Вежбовська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Baudrillard, J. (2004a). Symvolichnyi obmin i smert [Symbolic exchange and death] (L. Kononovych, Trans.). Kalvariia [in Ukrainian].

Baudrillard, J. (2004b). Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and simulation] (V. Khovkhun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Bishko, P. (2022, July 15). Photofakeshop: Yak rosiiska propahanda pratsiuie z zobrazhenniam [Photofakeshop: How Russian propaganda works with the image]. Zaborona media. https://zaborona.com/photofakeshop-yak-rosijska-propaganda-praczyuye-z-zobrazhennyam/ [in Ukrainian].

Derrida, J. (2004). Pysmo ta vidminnist [Writing and difference] (V. Shovkun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Kazarian, S. (2022, March 15). Vizualna mova rosiiskoi propahandy [The visual language of Russian propaganda]. Telegraf. https://telegraf.design/visualna-mova-propagandy/ [in Ukrainian].

Maievskyi, O. (2020). Formuvannia informatsiinoho prostoru v tak zvanykh "DNR" ta "LNR" metodamy ekspluatatsii vizualnykh obraziv druhoi svitovoi viiny [Formation of the information space in the so-called "DPR" and "LPR" by methods of exploitation of visual images of the Second World War]. Information and Law, 2(33), 132–140. https://doi.org/10.37750/2616-6798.2020.2(33).208106 [in Ukrainian].

Nina – Ukraina – 2. (2022, March 4). "Nakazhu druha!" Brekhlyvyi multyk, yakyi pokazuiut ditiam u Rosii [″I will order a friend!″ A lying cartoon that is shown to children in Russia] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=nBb862laac8&t=22s [in Ukrainian].

Pocheptsov, H. (2015). Suchasni informatsiini viiny [Modern information wars]. Kyievo-Mohylianska Akademiia [in Ukrainian].

Prymachenko, Ya. (2022, June 23). Rosiia ta Tretii Raikh. Yunarmiia yak novyi Hitler’iuhend [Russia and the Third Reich. The army as the new Hitler Youth]. Nova Polsha. https://novapolshcha.pl/article/rosiya-ta-tretii-raikh-yunarmiya-yak-novii-gitleryugend/ [in Ukrainian].

Smit, D. (2003). Symuliakr (simulacrum) [Simulacrum]. In Ch. Vinkvist & V. Teilor (Eds.), Entsyklopediia postmodernizmu [Encyclopedia of postmodernism] (pp. 384–385). Osnovy [in Ukrainian].

Yaremenko, V. (n.d.). Rosiiska Yunarmiia nasliduie nimetskyi Hitleriuhend? [Is the Russian Army imitating the German Hitler Youth?]. Ukrainian Institute of National Memory. https://bit.ly/419zqrb [in Ukrainian].

Znaky rozriznennia opolchentsiv folksshturmu [Insignia of Volkssturm militiamen]. (2015, January 9). In Wikipedia. https://bit.ly/43eGHYr [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Вежбовська, Л. (2023). Функціонування візуальних наративів російської пропаганди в умовах збройної війни проти України. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(1), 8–23. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279022

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ