Візуальні трансформації образів поеми Данте Аліг'єрі «Божественна комедія: пекло» у європейських художніх практиках

Автор(и)

  • Андрій Будник Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-0719-2231
  • Валерія Лазебнюк Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279035

Ключові слова:

книжкова ілюстрація, візуальна мова, візуальна трансформація, графічний дизайн, масова культура, художні практики, інтерпретація образів

Анотація

Мета статті полягає у виявленні специфіки трансформації візуальної мови як мистецької рефлексії на образи Данте у європейських художніх практиках, зокрема у графічному дизайні. Методологія дослідження вимагає комплексного підходу та передбачає застосування методів мистецтвознавчого аналізу, емпіричного методу збору теоретичного та історичного матеріалу, методу порівняння та узагальнення. У дослідженні використано загальнонаукові методи, зокрема аналіз і систематизацію наукової літератури за темою розвідки. Історико-фактологічний метод застосовано при виявленні історичних процесів та факторів, що вплинули на розвиток трансформації візуальної мови ілюстрації та інших візуальних практик на її основі. Наукова новизна полягає у проведенні порівняльного аналізу візуальних образів на основі дослідження візуалізації класичних творів літератури. Розглядається інтерпретація образів класика світової літератури низкою митців від Сандро Боттічеллі до Джованні Томмазі Ферроні, а також присутність образів «Божественної комедії» у масовій та поп-культурах: популяризація Данте, експлуатація його образу у мас-маркеті через графіті, мультфільми, візуальні новели, сайти, профілі у соцмережах тощо. Визначено способи адаптації стилістики Данте для сучасного глядача, звиклого до кліпових продуктів, прояви поширення у найбільш популярних соціальних мережах. Висновки. Проведене дослідження свідчить, що унікальний світ візуальної мови в ілюструванні та дизайні книжкових видань трансформується за допомогою суб’єктивного мистецького бачення задля утримання інтересу сучасного читача до класичної спадщини. У результаті дослідження доходимо висновку, що популяризація образу Данте у масовій культурі залежить від індивідуального фактору світосприйняття митця як творчої особистості. Світове класичне мистецтво стає основою зародження нових витоків авторських креативних підходів до візуального переосмислення здобутків цивілізації. Процес трансформації візуальної мови ілюстрацій як складових графічного дизайну забезпечує тривале підтримання поширення образів «Божественної комедії» не тільки на батьківщині Данте Аліг’єрі, а й на загальноєвропейському арт-ландшафті.

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Валерія Лазебнюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр дизайну

Посилання

Bitaiev, V. A. (2003). Estetychne vykhovannia i humanizatsiia osoby [Aesthetic education and humanization of the person] [Monograph]. DAKKKiM [in Ukrainian].

Braun, D. (2013). Inferno: detektyvnyi roman [Inferno: A detective novel] (V. K. Horbatko, Trans.). Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].

Budnyk, A. (2021). Pryiomy postmodernizmu u plakatnykh proiektakh chasiv pandemii Covid-19 [Postmodernism techniques in poster projects of the period of Covid-19 pandemic]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 4(1), 8–20. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.1.2021.236115 [in Ukrainian].

Dante, A. (2004). Bozhestvenna komediia: poema [Divine Comedy: A poem] (Ie. Drobiazko, Trans.). Folio [in Ukrainian].

Di Salvo, T. (1969). Dante nella critica: Antologia di passi su Dante e il suo tempo [Dante in criticism: Anthology of passages on Dante and his time]. La Nuova Italia [in Italian].

Eliot, T. S. (1996). Naznachenie poezii. Stat’i o literature [Purpose of poetry. Articles about the literature]. AirLand [in Russian].

Petrova, O. M. (2009). "Komediia" Dante Alihieri. Mystetskyi komentar XIV–XX stolit ["Comedy" by Dante Alighieri. Artistic commentary of the 14th–20th centuries]. Fakt [in Ukrainian].

Strikha, M. V. (2003). Dante y ukrainska literatura: Dosvid retseptsii na tli "zapizniloho natsiietvorennia" [Dante and Ukrainian literature: Experience of reception against the background of "late nation building"]. Krytyka [in Ukrainian].

Strikha, M. V. (Comp.). (2001). Zdolavshy pivshliakhu zhyttia zemnoho…: "Bozhestvenna komediia" Dante ta yii ukrainske vidlunnia [Overcoming the halfway point of earthly life...: Dante’s "Divine Comedy" and its Ukrainian echo]. Fakt [in Ukrainian].

Vazari, G. (1970). Zhyttiepysy naislavetnishykh zhyvopystsiv, skulptoriv ta arkhitektoriv [Biographies of the most famous painters, sculptors and architects] (A. Perepadia & P. Sokolovskyi, Trans.). Mystetstvo [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Будник, А., & Лазебнюк, В. (2023). Візуальні трансформації образів поеми Данте Аліг’єрі «Божественна комедія: пекло» у європейських художніх практиках. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(1), 41–54. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279035

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ