Художньо-комунікативні трансформації книги на тлі еволюції візуальної парадигми в українському дизайні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279062Ключові слова:
книга, книжковий дизайн, художньо-комунікативні трансформації, візуальний поворот, візуальна парадигма, візуалоцентризм, візуальна комунікація, художня інтерпретаціяАнотація
Мета дослідження передбачає окреслення художньо-комунікативних трансформацій української книги, які віддзеркалюють сучасну візуальну парадигму, а також висвітлення їхнього впливу на подальший розвиток вітчизняного книжкового дизайну. Методи дослідження включають теоретичний, джерелознавчий, порівняльний, хронологічний та аналітичний. Наукова новизна. Було з’ясовано, що трансформації художньо-комунікативних можливостей у вітчизняному дизайні книги активно проявилися, насамперед, завдяки розвитку інноваційних альтернативних книжкових форм, а також реакції художньо-образної системи класичних видань на запити часу. Основними факторами впливу при цьому стали візуальний поворот у культурі з подальшим формуванням візуальної мистецької парадигми, технологічний прогрес у дизайні та розвиток різних напрямків візуальних комунікацій. Доведено, що візуальна комунікація сучасних вітчизняних книжкових видань помітно посилилася, якщо порівнювати її з книгою ХХ ст., оскільки дизайн-проєктування книги набуло інноваційного інструментарію, що дозволив залучити додаткові канали сприйняття. Крім того, у процесі дослідження окреслений взаємовплив комунікативних можливостей книги та її дизайн-розробки, а також запропонована систематизація художньо-комунікативних рівнів сучасного українського книжкового видання. Висновки. Художні характеристики сучасної книги утворюють між собою єдине гармонійне поле, яке ефективно реалізує комунікативні завдання. Зокрема, візуальна комунікація книги відбувається на кількох рівнях: ілюстративному, композиційному, просторовому, за умови їхньої рівнозначності у межах ансамблю кожного видання. Однак, з посиленням певних окремих рівнів комунікації, що відбувається за рахунок популяризації нових альтернативних книжкових форм, які демонструють переваги окремих візуально-комунікативних каналів, можна констатувати наявність серед новітньої книжкової продукції відповідної художньо-комунікативної класифікації. Так, у класичній паперовій книзі домінує композиційний рівень візуальної комунікації, у графічному романі (коміксі, мальописі) переважає ілюстративний рівень візуальної комунікації, в інтерактивній книжковій продукції, натомість головним візуально-комунікативним рівнем є художній простір, організований дизайнером-розробником за допомогою імерсивних технологій та структурно-макетних дизайн-прийомів.
Посилання
Alforova, Z. I. (2008). Vizualne mystetstvo kintsia XX – pochatku XXI stolittia [Visual art of the end of the 20th – beginning of the 21st century] [Abstract of DSc Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].
Briukhovetska, O. (2018). Vizualnyi povorot u kulturi i kulturolohii [Visual turn in culture and cultural studies]. In M. A. Sobutskyi, D. O. Korol, & Yu. V. Dzhulai (Comps.), Kulturolohiia: Mohylianska shkola [Cultural Studies: Mohyla School] (pp. 130–165). Oleh Filiuk [in Ukrainian].
Elkins, J. (Ed.). (2010). Visual cultures. Intellect Ltd. https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvz0f [in English].
Lamonova, O. V. (1999). ″Novyi styl″ v ukrainskii hrafitsi kintsia 50-kh – pochatku 70-kh rokiv [″New style″ in Ukrainian graphics of the late 1950s and early 1970s]. Ukrainian Academy of Arts. Research and Scientific Methodological Works, 6, 185–191 [in Ukrainian].
Lamonova, O. V. (2006). Kyivska knyzhkova hrafika kintsia 50-kh – pochatku 70-kh rokiv XX stolittia. Tendentsii rozvytku, stylistyka, maistry [Kyiv book graphics of the late 50s – early 70s of the 20th century. Trends of development, stylistics, masters] [PhD Dissertation, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology of National Academy of Sciences Ukraine] [in Ukrainian].
Markova, V. (2010). Knyha v sotsialno-komunikatyvnomu prostori: Mynule, suchasne, maibutnie [The book in the socio-communicative space: Past, present, future] [Monograph]. Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
Melnyk, O. (2015). Kompiuterna hrafika u suchasnii knyzhkovii iliustratsii: Problemy tekhniky ta styliu [Computer graphics in modern book illustration: Problems of technique and style]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 1(33), 157–161. [in Ukrainian].
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on verbal and visual representation. University of Chicago Press [in English].
Pavlova, O. (2021). Vizualni doslidzhennia: Naukova ta osvitnia perspektyvy [Visual studies: Scientific and educational perspectives]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Philosophy, 2(5), 47–54. https://doi.org/10.17721/2523-4064.2021/5-5/8 [in Ukrainian].
Rabenchuk, O. (2012). Do pytannia pro vizualne yak dzherelo istorychnykh doslidzhen [To the question of the visual as a source of historical research]. Ukraina XX stolittia: Kultura, ideolohiia, polityka, 17, 29–39. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85718 [in Ukrainian].
Saab, A. J., Anable, A., & Zuromskis, C. (Eds.). (2021). A concise companion to visual culture. Wiley- Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781119415480 [in English].
Skliarenko, N. V. (2022). Dynamichni vizualni komunikatsii: Istorychni transformatsii ta vyklyky suchasnosti [Dynamic visual communications: Historical transformations and modern challenges]. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-206-7-9 [in Ukrainian].
Solomatova, V. V. (2017). Vizualna kultura XX stolittia u konteksti interpretatyvnykh paradyhm suchasnykh teoretychnykh doslidzhen [The visual culture of the twentieth century in the context of the interpretative paradigms of modern theoretical research]. International Humanitarian University Herald. Philology, 27(2), 189–192 [in Ukrainian].
Tapol, A. (2019). Kryza vizualnykh praktyk modernu [Crisis of modern visual practices]. Ukrainian Cultural Studies, 2(5), 41–47. https://doi.org/10.17721/UCS.2019.2(5).08 [in Ukrainian].
Tokar, M. I. (2018). Khudozhno-estetychni osoblyvosti dytiachoi knyzhkovoi iliustratsii [Artistic and aesthetic features of children’s book illustration]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 35, 220–233. http://doi.org/10.5281/zenodo.1313155 [in Ukrainian].
Vystavka Poliny Doroshenko ″Iliustratsii do ″Lisovoi pisni″ Lesi Ukrainky″ [Polina Doroshenko’s exhibition ″Illustrations to Lesia Ukrainka’s ″Forest Song″]. (2021, February 9). The National Library of Ukraine for Children. https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=9453 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.