Типологія елементів геометричних орнаментів та їх зв’язок з різновидами декоративно-прикладного мистецтва України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279064

Ключові слова:

геометричний орнамент, структурні елементи, декоративно-прикладне мистецтво, типологія, класифікація, архетиповість, унікальність

Анотація

Метою дослідження є спроба виявити характерні ознаки орнаментів кожного з видів декоративно-прикладного мистецтва України та систематизувати основні елементи геометричного орнаменту. Методологія. Були використані методи аналізу абстрагування та порівняння. Метод теоретичного узагальнення дав змогу підвести підсумки даного дослідження. Наукова новизна полягає у складенні типології елементів геометричного орнаменту на основі аналізу широкої бази зразків різних видів декоративно-прикладного мистецтва; а також – у встановленні типовості та унікальності тих чи інших видів елементів для різних видів декоративно-прикладного мистецтва. Висновки. Множину графічних елементів, виділених в процесі аналізу різновидів українського декоративно-прикладного мистецтва, можна розділити на 6 типів: кутасті лінії, лінії комплексного характеру, пластичні лінії, кутасті форми, пластичні форми, комбіновані пластично-кутасті форми. В свою чергу, кутасті форми поділяються на чотирикутники прості та комбіновані, трикутники, шестикутники, східчасті форми та складні багатокутні фігури. Пластичні форми поділяються на кільця та півкола, кола та овали, гостроконечні овали. Складено таблицю та схеми розподілу елементів геометричного орнаменту. Визначено, що найбільш типовими елементами, що репрезентують одразу кілька спрямувань декоративно-прикладного мистецтва України, варто вважати скісні насічки та риски, зиґзаґи, трикутники, ромби та зірки. Вони зустрічаються у зразках всіх розгалужень декоративно-прикладного мистецтва України. У той же час геометричні фігури і форми на основі їх групувань, таких як східчасті ромби та східчасті трикутники, є властивими винятково для ткацтва і килимарства. Поєднання лекальних форм і кутів, а також елементи на основі краплі і гострокутних овалів є властивими виключно до писанкарства.

Біографія автора

Олексій Чистіков, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Biniashevskyi, E. V. (1968). Ukrainski pysanky [Ukrainian Easter eggs]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Bosyi, O. V. (2011). Mif, symvol, ornament: Istoriia, symvolika ta kompozytsiia ukrainskoi ornamentyky [Myth, symbol, ornament: History, symbolism and composition of Ukrainian ornamentation]. Danyliuk V. H.

Hurska, A. S. (2003). Mova ta hramatyka ukrainskoho ornamentu [Language and grammar of Ukrainian ornament]. Alternatyvy [in Ukrainian].

Naiden, O. S. (1989). Ornament ukrainskoho narodnoho rozpysu: Vytoky, tradytsii, evoliutsiia [Ornament of Ukrainian folk painting: Origins, traditions, evolution]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Nikishenko, Yu. I. (2002). Symvolika okremykh heometrychnykh ornamentiv ukrainskoi vyshyvky [Symbolism of individual geometric ornaments of Ukrainian embroidery]. NaUKMA Research Papers. History and Theory of Culture, 20–21, 76–81 [in Ukrainian].

Selivachov, M. R. (2005). Leksykon ukrainskoi ornamentyky (ikonohrafiia, nominatsiia, stylistyka, typolohiia) [Lexicon of Ukrainian ornamentation (iconography, nomination, stylistics, typology)]. Redaktsiia visnyka ″ANT″ [in Ukrainian].

Shapovalova, N. V., & Panchenko, L. L. (2015). Doslidzhennia ornamentiv v naukovo-doslidnii roboti studentiv fizyko-matematychnykh spetsialnostei VNZ [The study of ornaments in the research work of students of physical and mathematical specialties of universities]. Bulletin of the Cherkasy University. Series: Pedagogical Sciences, 17, 117–125 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Чистіков, О. (2023). Типологія елементів геометричних орнаментів та їх зв’язок з різновидами декоративно-прикладного мистецтва України. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(1), 87–98. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279064

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ