Українська символіка в дизайні сценічних проєктів періоду війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279069

Ключові слова:

символ, сценічний проєкт, дизайн, айдентика, семантика образу, українська символіка, знакова система

Анотація

Мета статті полягає у з’ясуванні особливостей застосування української символіки у дизайні сучасних сценічних проєктів патріотичного спрямування, зокрема тих, що мали місце під час збройної агресії рф в Україні з 2014 р. Методологія дослідження передбачає застосування семіотичного аналізу у визначенні семантики образів на основі української символіки; а також – мистецтвознавчого аналізу у виявленні прийомів і засобів дизайну, за допомогою яких досягається трансформація символічного контенту сценічного проєкту. Наукова новизна статті полягає у виявленні образної специфіки застосування української символіки у дизайні айдентики сценічних проєктів, що були втілені за час збройної агресії рф. Виявлено полісемантичність образів на основі національної символіки, їхню здатність до лаконічних трансформацій, що дозволяє перетворювати значення давнини у сучасні сенси. Такі знаки набувають нового значення і виразності в актуальному контексті – контексті збройної війни, яка посягає на саме існування української держави. Висновки. Результати дослідження засвідчують актуальні зміни в дизайні сценічних проєктів за час військової агресії з боку росії. Режисери та художники дедалі більше звертаються до української символіки, що базується на народних архетипах та етнічних мотивах. Це спостерігається як у графічному концептуальному оформленні, так і в емоційних посилах образів на основі символіки української ідентичності. Було встановлено, що кожен графічний елемент має своє власне значення та асоціації, які можуть бути використані для передачі певних емоцій та настрою. Дослідження виявило, що використання української символіки в сценічному дизайні може бути ефективним інструментом у боротьбі за національну самосвідомість та відчуття національної гідності в умовах війни. Українська символіка знову набуває популярності й попиту не лише на теренах Батьківщини, а й далеко за її межами. Така тенденція свідчить про зміну свідомості українців та цінність унікальної сакральної спадщини.

Біографія автора

Дарина Вакуленко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка, асистент

Посилання

Bukovynskyi keptar i hutsulskyi serdak: vse pro kostiumy Kalush orchestra na ″Ievrobachenni – 2022″ [Bukovyna keptar and Hutsul heart: Everything about the costumes of the Kalush orchestra at the Eurovision Song Contest 2022]. (2022, May 15). Vogue. https://vogue.ua/article/culture/muzyka/yak-stvoryuvalis-kostyumi-dlya-vistupu-kalush-orchestra-na-yevrobachenni.html [in Ukrainian].

Derkach, S. M. (2019). Tendentsii rozvytku novitnikh tekhnolohii v suchasnykh estradnykh vydovyshchakh [Trends in the development of the latest technologies in modern variety shows]. Humanitarnyi korpus, 23(1), 82–85 [in Ukrainian].

Karpov, V. V. (2017). Ukrainska derzhavnist v symvolichnomu oznachenni [Ukrainian state in symbolic value]. Library science. Record studies. Informology, 2, 4–12 [in Ukrainian].

Krypchuk, M. V. (2013). Symvolichna obraznist teatralizovanykh vydovyshch ta masovykh sviat Skhidnoi Ukrainy (na materiali Luhanshchyny) [Symbolic imagery of theatrical spectacles and mass holidays of Eastern Ukraine (based on material from the Luhansk region)] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Mizhnarodnyi kontsert-telemarafon Save Ukraine [International concert-telethon Save Ukraine]. (2022). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-uarazom/3441402-miznarodnij-koncerttelemarafon-save-ukraine.html [in Ukrainian].

Pyrih, V. (2021, May 24). Minkult prezentuvav vizualnu kontseptsiiu 30-richchia nezalezhnosti Ukrainy [The Ministry of Culture presented the visual concept of the 30th anniversary of Ukraine’s independenceb]. Zaxid.net. https://zaxid.net/minkult_prezentuvav_vizualnu_kontseptsiyu_30_richchya_nezalezhnosti_ukrayini_n1519421 [in Ukrainian].

Rezhyser nomeru Kalush Orchestra prokomentuvav symvolizm u postanovtsi hurtu na "Ievrobachenni" [The director of the Kalush Orchestra number commented on the symbolism in the band’s Eurovision performance]. (2022, May 21). Konkurent. https://konkurent.ua/publication/96754/rezhiser-nomeru-kalush-orchestra-prokomentuvav-simvolizm-u-postanovtsi-gurtu-na-evrobachenni/ [in Ukrainian].

Vezhbovska, L. (2022). Dyzain oporu suproty dyzainu viiny [Resistance design vs war design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 152–153. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266897 [in Ukrainian].

Yudova-Romanova, K. V. (2018). Zasoby plastychnoho oformlennia stsenichnoho prostoru (z istorii ukrainskoho teatru) [Plastic formation ways of scenic space (From the Ukrainian theater history)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 2, 72–92. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153228 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Вакуленко, Д. (2023). Українська символіка в дизайні сценічних проєктів періоду війни. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(1), 131–141. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279069

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ