Міфодизайн як соціокультурна технологія проєктування сучасних міфів: візуальний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279082

Ключові слова:

міф, міфологічна свідомість, міфодизайн, образотворче мистецтво, реклама, рекламний дизайн

Анотація

Метою дослідження є розкрити роль міфології як маніпулятивного засобу створення суспільних ілюзій, що формує «картину світу»; розглянути взаємозв’язки між міфодизайном та мистецтвом і рекламою; обґрунтувати рекламний дизайн як естетичну складову міфодизайну. Методологія дослідження. Методологічну основу дослідження складають аналітичний, системний та порівняльний метод, а також теоретичні розробки в галузі мистецтвознавства, культурології і психології. Наукова новизна дослідження полягає у поглибленні й розширенні аспектів аналізу дизайнерських технологій, що віддзеркалюють динаміку формотворення в системі різних просторово-часових культурних координат. Охарактеризовано міфодизайн як множинну інтерпретацію інформаційного тексту у візуальних формах, де специфіка явища полягає в тому, що в її основі закладено повідомлення матричного типу, зрозуміле для повсякденної свідомості та зорієнтоване на притаманні їй архетипи світосприйняття. Розглянуто та теоретично обґрунтовано, що рекламний дизайн є естетичною складовою міфодизайну. Висновки. Міфологічна свідомість є невід’ємною частиною людського світорозуміння. Дослідження міфотворчості масової культури дають підстави говорити про великі можливості міфодизайну у створенні віртуальної «картини світу» та суспільних ілюзій у різних сферах життя. Обґрунтовано, що міфодизайн створює дизайн-моделі, в яких об’єкти перетворюються в міфологічні компоненти майже безкінечних послідовностей, що синхронізуються з такою ж безкінечністю уявлень про «картину світу». Естетичну межу міфодизайну можна характеризувати як креативні серії образів, що створюються рекламним дизайном та сприймаються соціумом як чуттєва реальність. З’ясовано, що об’єкти природного середовища, «проходячи» через візуальне дизайнерське опредмечування, стають знаками, які свідомість наділяє певними значеннями. В такій ситуації актуальності набувають інструментальний потенціал міфодизайну, що дозволяє оформлювати візуальну інформацію у естетичні образи.

Біографія автора

Сергій Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Adler, G. (1966). Studies in analytical psychology. Hodder & Stoughton [in English].

Barna, N. V., & Luhutsenko, T. V. (2009). Promyslovo-prykladna estetyka [Industrial and applied aesthetics]. Volodymyr Dahl East Ukrainian National Univertsity Publishing House [in Ukrainian].

Barthes, R. (1972). Mythologies. Farrar, Straus and Giroux [in English].

Baudrillard, J. (1976). L’Echange symbolique et la mort. Gallimard [in English].

Bondarenko, S. D. (2014). Fotodyzain yak zasib khudozhnoi reprezentatsii suchasnoi kartyny svitu [Photo design as a means of artistic representation of the modern picture of the world]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii, 6(17), 102–105 [in Ukrainian].

Chepelyk, O. V. (2009). Vzaiemodiia arkhitekturnykh prostoriv, suchasnoho mystetstva ta novitnikh tekhnolohii, abo Multymediina utopiia [The interaction of architectural spaces, modern art and the latest technologies, or Multimedia utopia]. Khimdzhest [in Ukrainian].

Eco, U. (1968). La struttura assente introduzione alla ricerca semiologica. Bompiani [in English].

Eco, U. (1979). The role of the reader. Explorations in the semiotics of texts. Indiana University Press [in English].

Hübner, K. (2013). Die wahrheit des mythos (2nd ed.). Verlag Karl Alber [in German].

Hutsol, S. Yu. (2012). Psykholohichni osoblyvosti "vizualnoho povorotu" v suchasnomu mystetstvi: Mifolohichnyi aspekt [Psychological features of the "visual turn" in modern art: mythological aspect]. Scientific Studios on Social and Political Psychology, 31(34), 47–55 [in Ukrainian].

Kutsenko-Lada, H. V. (2013). Henealohiia svidomosti v horyzonti mifu [Genealogy of consciousness in the horizon of the myth]. SWorld, 2(24), 1–15. https://sworld.education/konfer31/737.pdf [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. H. (2000). Dyzain: Kulturolohiia ta estetyka [Design: Cultural studies and aesthetics]. Kyivskyi derzhavnyi universytet tekhnolohii ta dyzainu [in Ukrainian].

Lévi-Strauss, C. (1993). Structural anthropology (Vol. 1). Penguin [in English].

McLuhan, M. (1994). Understanding media: The extensions of man. MIT Press [in English].

Pocheptsov, G. G. (2001). Teoriya kommunikatsii [Theory of communication]. Refl-buk; Vakler [in Russian].

Zelenin, V. (2017). Osnovy mifodyzainu. Psykhotekhnolohii keruvannia mediarealnistiu [Basics of mythodesign. Psychotechnologies of managing media reality]. Hnozis [in Ukrainian].

Zubavina, I. B. (2008). Metamorfozy statusu "realnoho" v kinematohrafii doby tsyfrovykh tekhnolohii [Metamorphoses of the status of "real" in the cinematography of the age of digital technologies]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 1(10), 205–219 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-12

Як цитувати

Бондаренко, С. (2023). Міфодизайн як соціокультурна технологія проєктування сучасних міфів: візуальний аспект. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(1), 194–205. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279082

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО