Трансформація жіночого образу в українській ілюстрації від радянських часів до сьогодення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292150

Ключові слова:

українська ілюстрація, жіночий образ, книга, радянське мистецтво, книжкова графіка, повномасштабне російське вторгнення

Анотація

Мета дослідження – дослідити корпус української творчої ілюстрації, поява якої спричинена повномасштабним російським вторгненням на території суверенної України, а також виявити спільне і відмінне у художніх практиках ілюстрування художників УРСР і митців доби Незалежності. Методи дослідження включають теоретичний, джерелознавчий, порівняльний, хронологічний та аналітичний. Наукова новизна. Вперше досліджено специфіку співвідношення української ілюстрації радянського та сучасного періодів з акцентом на вплив воєнних подій сьогодення та запропоновано певну типологію щодо трактування і подання жіночих персонажів. До наукового обігу введено раніше недосліджувані роботи з виставок періоду війни. Висновки. За результатами дослідження встановлено основну тематичну відмінність між українською радянською ілюстрацією та творами останніх років, яка полягає у появі нового аспекту автобіографічності робіт. Стилістична відмінність полягає у відмові сучасного митця від тривалого підготовчого процесу малювання робіт з використанням натурників і в тяжінні до стилістики емоційної й дещо навмисно невправної дитячої ілюстрації. Процес безпосереднього створення сучасних ілюстрацій практично неможливий без застосування комп’ютерних технологій, зокрема, графічних редакторів. Технологічно у процесі створення замовлення у часи СРСР художник покладався на роботу власноруч, базовану на академічній освіті у вищих навчальних художніх закладах, характер роботи був виключно замовний (за рахунок мережі радянських видавництв). Для сучасного ілюстратора, натомість, характерна самостійна усвідомлена праця для суспільства, що підтверджує високий ступінь соціальної відповідальності, із спробами пошуку фінансування для особистих проєктів на краудфандингових платформах. Крім того, істотна відмінність полягає у зміні способів оприлюднення ілюстрацій, оскільки за радянських часів книга виходила багатотисячними накладами й експонувалася на профільних виставках. Натомість, сучасні митці отримали величезний демонстраційний ресурс у вигляді мережі Інтернет (соціальні мережі, профільні канали тощо), при цьому вартість оприлюднення творчих робіт нульова, а перегляди можуть обліковуватися тисячами або десятками тисяч – залежно від того, наскільки популярні автор або мистецька група.

Біографія автора

Вікторія Олійник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

@rchitect. (2022, April 13). Plakatnyi proiekt "Na snidanok bula viina". Z 12 kvitnia 2022 roku [Poster project "There was war for breakfast". From April 12, 2022]. Art gallery "Mytets". http://mytets.com/2022/04/13/na-snidanok-bula-vijna/ [in Ukrainian].

Belichko, N. Yu. (2003). Ukrainska knyzhkova hrafika 50–70-kh rokiv XX st. [Ukrainian book graphics of the 50s–70s of the 20th century]. Manuscript and Book Heritage of Ukraine, 8, 126–141. http://rksu.nbuv.gov.ua/doc/rks_2003_8_9 [in Ukrainian].

Donets, O. M. (2017). Henderni aspekty vizualizatsii zhinky v ukrainskomu radianskomu plakati 1940–1980 rr. (na osnovi zibrannia ukrainskoho drukovanoho plakata XX st. viddilu obrazotvorchykh mystetstv Instytutu knyhoznavstva NBUV) [Gender aspects of the visualization of women in the Ukrainian Soviet poster of 1940–1980 (based on the collection of Ukrainian printed posters of the 20th century by the Fine Arts Department of the Institute of Book Studies of the VNLU)]. Manuscript and Book Heritage of Ukraine, 21, 194–201. http://rksu.nbuv.gov.ua/doc/rks_2017_21_16 [in Ukrainian].

Frolova, A. (2023, July 9). Divchyna z Berdianska stvoryla komiks pro zhyttia v okupatsii [A girl from Berdiansk created a comic about life in the occupation]. Zprz.city. https://zprz.city/news/view/divchina-z-berdyanska-stvorila-komiks-pro-zhittya-v-okupatsiifoto [in Ukrainian].

Golubnycha, H. (2022). Female portrayal in disclosure of the emotional spectrum of wartime experiences. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 212–226. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906 [in English].

Hurzhyi, V. (2023, 30 July 30). Monument "Batkivshchyna-maty" u Kyievi pereimenuiut [The Motherland monument in Kyiv will be renamed]. BZh. https://bzh.life/ua/plany/1690703397-monument-batkivshchina-mati-kievi-pereymenuyut/ [in Ukrainian].

Iliustratorka stvoryla komiks pro zhyttia v okupovanomu misti [The illustrator created a comic about life in an occupied city]. (2023, July 11). Telegraf.Design. https://telegraf.design/news/ilyustratorka-stvoryla-komiks-pro-zhyttya-v-okupovanomu-misti/ [in Ukrainian].

Khmelovska, O. (2023, May 8). Yak zminyvsia knyzhkovyi dyzain v Ukraini za 30 rokiv [How book design has changed in Ukraine over 30 years]. Telegraf. https://telegraf.design/yak-zminyvsya-knyzhkovyj-dyzajn-v-ukrayini-za-30-rokiv/ [in Ukrainian].

Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [Ukrainian identity in graphic design 1945–1989] [Monograph]. Rodovid [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2007). Graphein Hrafiky: narysy z istorii ukrainskoi hrafiky XX stolittia [Graphein Graphics: essays on the history of Ukrainian graphics of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Lahutenko, O. (2011). Ukrainska hrafika XX stolittia [Ukrainian graphics of the 20th century]. Hrani-T [in Ukrainian].

Museum of Ukrainian Painting. (2022, April 15). Sertsem z Ukrainoiu [Heart with Ukraine]. Facebook. https://www.facebook.com/MuseumOfUkrainianPainting/photos/a.1413421722223365/3254437378121781/?type=3 [in Ukrainian].

Oliinyk, V. (2018). Etapy transformatsii ukrainskoho knyzhkovoho dyzainu "perekhidnoi doby"(1980– 1990 rokiv) [Transformation stages of Ukrainian book design of "transitional period" (1980s–1990s)]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 2, 51–68. https://doi.org/10.31866/2617-7951.2.2018.154677 [in Ukrainian].

Oliinyk, V. (2022). Ukrainska iliustratsiia: suchasni interpretatsii klasychnykh form [ Ukrainian illustration: modern interpretations of classical forms]. Humanities Science. Current Issues, 55(3), 46–51. https://doi.org/10.24919/2308-4863/55-3-7 [in Ukrainian].

Oliinyk, V. (2023). Khudozhno-komunikatyvni transformatsii knyhy na tli evoliutsii vizualnoi paradyhmy v ukrainskomu dyzaini [Artistic and communicative transformations of the book against the background of the evolution of the visual paradigm in Ukrainian design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 6(1), 70–86. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.1.2023.279062 [in Ukrainian].

Online vystavka do 95-i richnytsi vid dnia narodzhennia Hryhoriia Havrylenka z fondovoi kolektsii muzeiu [An online exhibition dedicated to the 95th anniversary of Hryhorii Havrylenko’s birth from the museum’s stock collection]. (2022, July 7). Cherkaskyi khudozhnii muzei. https://muzey.ck.ua/online-vistavka-do-95-yi-richnitsi-vid-dnia-narodzhiennia-khudozhnika-tvoriv-grighoriia-gavrilienka-iliustratsiyi-do-narodnikh-kazok-z-fondovoyi-koliektsiyi-muzieiu/ [in Ukrainian].

Pekelnyi kurort. Moie zhyttia v okupovanomu Berdiansku [Hell resort. My life in occupied Berdiansk]. (2023, July 22). Mroko. https://www.mrokoarchive.pp.ua/main/malopysy/hell-resort [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (Ed.). (2023). 365: khronolohiia kreatyvnoho suprotyvu hrafichnykh dyzaineriv KNUKiM / KUK [365: a chronology of creative resistance graphic designers KNUC&A / KUC] [Catalog-calendar] (Pts. 1–2). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Zhinochyi obraz. Iliustratsiia do Dante "Vita Nova" [Female image. Illustration to Dante "Vita Nova"] [Image]. (2020, September 4). In WikiArt. https://www.wikiart.org/uk/gavrilenko-grigoriy-ivanovich/zhinochiy-obraz-ilyustratsiya-do-dante-vita-nova-1964

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Як цитувати

Олійник, В. (2023). Трансформація жіночого образу в українській ілюстрації від радянських часів до сьогодення. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну, 6(2), 266–278. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292150

Номер

Розділ

ДИЗАЙН ВІЗУАЛЬНИХ КОМУНІКАЦІЙ